"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2023 Брой 6, 2023

БАСКОМ: Поне десет технологични училища

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
08-02-2023
in Брой 6, 2023
A A

С Технологичното училище „Електронни системи“ (ТУЕС) към Техническия университет в София започва поредицата от срещи на Българската асоциация на софтуерните компании (БАСКОМ) с технологичните училища с цел мултиплицирането им до поне десет в цялата страна, съобщават от Асоциацията.
„Ще се срещнем с всички технологични училища в България, за да проучим детайлно техните модели на работа. Неотдавна БАСКОМ заяви, че не само секторът ни, но и бъдещето на икономиката, като цяло, се нуждаят от минимум още десет технологични училища в България. Очевидно това е най-устойчивият начин да се захрани секторът с таланти и е стъпка към генерална промяна в образованието в страната. За постигането на тази цел са необходими политическа воля, постоянен диалог с институциите, дългосрочен ангажимент и контрол. От БАСКОМ сме готови да бъдем двигател на тези процеси“, коментира Наталия Митева – член на Управителния съвет на Асоциацията, която е колективен представител на над 150 софтуерни фирми.
Представители на Управителния съвет на БАСКОМ, както и на компаниите членове се срещат с представители на Асоциацията на завършилите ТУЕС (АЗТУЕС) в лицето на Теодор Пана-
йотов и Светослав Сотиров. Двамата представят както училището, в което всяка година завършват 100 младежи, така и дейността на тяхната организация. На срещата става ясно, че ТУЕС заедно с Националната професионална гимназия по компютърни технологии и системи в Правец, която също е звено на ТУ – София, са единствените действащи към момента средни университетски училища, създадени в края на 80-те години по модели на подобни училища в Япония, САЩ, Индия и Китай.
„Нашите проучвания показаха, че в Индия и Китай по онова време са създадени хиляди подобни училища, което обяснява и високотехнологичния бум на тези държави днес. Във Великобритания в последните години са създадени 50 такива училища в контекста на развитието на изкуствения интелект, което със сигурност ще даде своето отражение“, споделят от АЗТУЕС. Според тях уникалността на модела на ТУЕС се корени в STEM фокуса на училището, в директния достъп до бизнеса, в подкрепата на алумни общността и в тясното сътрудничество с
ТУ – София, което се изразява в достъпа до базата, програмите и преподавателите на Университета.
„ТУЕС стои между средното и висшето училище в България. Колкото повече такива училища има у нас, толкова по-качествено ще е образованието и по-развита ще е средата. Това училище не създава емигранти. Всички оставаме тук и генерираме добавена стойност за България“, отбелязва Теодор Панайотов.
От БАСКОМ проявяват огромен интерес към начина, по който ТУЕС е успяло да привлече толкова преподаватели от бизнеса при настоящата нормативна уредба в това отношение. Светослав Сотиров обяснява, че педагози по програмиране и по много други специализирани ИТ дисциплини, за жалост, не се обучават в България, и това е една от най-големите пречки при изграждането на технологичните училища. В ТУЕС има 26 преподаватели и учители педагози и 54, които не са педагози. Но този модел е изключение за българската образователна система. Той е възможен благодарение на факта, че училището е под админис-
тративното ръководство на автономен университет, който взима самостоятелни решения и привлича преподаватели от бизнеса на граждански договори. В професионалните и профилираните училища това е невъзможно.
БАСКОМ и АЗТУЕС се обединяват около три базови условия за изграждането на бъдещите нови технологични училища, които следва да бъдат обсъждани на ниво МОН, местна власт и университети. Те са за отваряне на училищата за преподаватели от бизнеса без задължителна педагогическа квалификация като минимум в технологичните дисциплини, по които обективно не са налични педагози в България. Диференцирано заплащане на преподавателите и учителите на базата на два критерия – постиженията на учениците им и дефицита на предмета/дисциплината, по която преподават. Изграждане на специализирани рамкови учебни планове, съобразени с профила на съответното университетско/технологично училище.
От АЗТУЕС изразяват готовност да се включат в работна група на БАСКОМ и да обединят усилия и експертиза за привличане на повече зас-
тъпници към каузата за създаване на минимум още десет подобни технологични училища в цялата страна.

Your Image Description

Свързани статии:

Моделът „кръгова икономика“ Рационалният избор Нежни думи Стажанти с проучване за отпадъците от опаковки у нас

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Професия

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Моделът „кръгова икономика“

Next article

Успех за видинските златаровци

Next article
Успех за видинските златаровци

Успех за видинските златаровци

Стажанти с проучване за отпадъците от опаковки у нас

Стажанти с проучване за отпадъците от опаковки у нас

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

105,4 млн. евро за девет водородни долини в Европа

Последни публикации

  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s – Special Issue / 2025, година XCVII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СП.ПЕДАГОГИКА , ГОДИНА XCVI, 2024
  • Pedagogy, Number 9/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 9s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 8/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 7/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 6/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 4/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 1s/2024, Volume 96
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2024, година XCVI
  • Annual contents
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2023, година XCV
  • Pedagogy, Number 8/2023, Volume 95

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"