"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Main Page
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
Main Page Новини Новини 2024 Брой 24, 13-19.06.2024 г.

Паронимия и четене

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
17-06-2024
in Брой 24, 13-19.06.2024 г.
A A

Марияна ЦИБРАНСКА-КОСТОВА*

Наскоро научихме, че изкуственият интелект нарича дядо Коледа веселец, а баницата – късметлийка. Разликата в суфиксите, с които са известни тези думи, му е простена, все пак той все още се учи.

В неговото положение обаче лесно изпадат съвременни носители на езика, които допускат така наречените грешки при паронимия.

Етимологията на термина (от гръцки буквално ‘покрай, около името’) определя неговото съдържание:

паронимите са думи, които звучат близко, но имат различно значение.

Всеизвестни са примерите: индиец – индианец, Австрия – Австралия и др. Често подобни грешки са мерило за общата и езиковата култура на човека.

Сред учениците и младите хора този тип грешки се разраства поради пропуски в речника и липса на опит за разпознаване на външната форма и значенията на редица думи. Така бунтовникът от разказа „Една българка“ има шишарки вместо ширити на гърдите; има богатствени, а не богати или богаташки къщи; някой е обвинен в злобство; в един реалити формат многострадална Геновева стана страдалическа, а слънцето започна да грее със светло зрение вместо сияние.

Някои грешки при паронимите се дължат на разрастването на явлението функционална неграмотност. Дългият престой в дигиталното пространство и злоупотребата с електронни устройства създават нагласи за визуално и смислово възприемане, които не съответстват на реалното езиково съдържание на думите.

Основният начин за избягването им е четенето

на разнообразна литература, която да развива способностите за разбиране на родния език.

*Д.ф.н. Марияна Цибранска-Костова е професор в Института за български език „Проф. Л. Андрейчин“ към Българската академия на науките.

Your Image Description

Свързани статии:

Данни и база от данни Пеперуди в стомаха двадесет и четири седем Епоним – що е то? Слага ли се запетая пред „или“, или не се слага

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Д.ф.н. Марияна Цибранска-КостоваНаписаното оставапаронимиПиши правилно

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Литература в жестове

Next article

Генетичните заболявания са много малък процент

Next article
Генетичните заболявания са много малък процент

Генетичните заболявания са много малък процент

70 години по пътя към една усмивка

70 години по пътя към една усмивка

С грижа и към децата, и към родителите

С грижа и към децата, и към родителите

Последни публикации

  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s – Special Issue / 2025, година XCVII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СП.ПЕДАГОГИКА , ГОДИНА XCVI, 2024
  • Pedagogy, Number 9/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 9s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 8/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 7/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 6/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 4/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 1s/2024, Volume 96
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2024, година XCVI
  • Annual contents
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2023, година XCV
  • Pedagogy, Number 8/2023, Volume 95

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"