"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2024 Брой 40, 03 – 09.10.2024 г.

Дали платът е ефективен?

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
05-10-2024
in Брой 40, 03 – 09.10.2024 г.
A A

Наскоро в телевизионно предаване една от събеседничките, коментирайки сценичен костюм от стара театрална постановка, обърна внимание на това, че той е изработен от ефективен плат.

Употребата на прилагателното ефективен тук е показателен пример за лексикална грешка, която е резултат от смесване на сходни по форма, но различни по значение думи.

В българския език съществуват две прилагателни, семантично свързани със съществителното ефект: ефектен and ефективен.

Първото от тях е образувано от съществителното ефект с наставката –ен и има две актуални значения: ‘който предизвиква някакъв резултат, води до някакви последици’ (например ефектен имунен отговор) и ‘който създава силно впечатление, привлича вниманието с някакви свои особености, характеристики’ (например ефектна външност, ефектен тоалет).

Второто прилагателно е адаптирана към морфологичната система на българския език заемка от френски (effectif) и функционира в значенията: ‘който има положителен ефект, дава добър резултат’ (например ефективни мерки, ефективни действия) и ‘който дава добри доходи, печалби’ (например ефективни инвестиции, ефективен отрасъл). Иначе казано, като ефективно може да се определи, от една страна, нещо, което е резултатно, успешно, ефикасно, а от друга страна – нещо, което е доходоносно, печелившо.

Очевидно е, че платът на сценичния костюм не спада към този кръг от неща, затова

съчетанието ефективен плат е лишено от смисъл.

В ситуацията, за която става дума, целта на говорещия е да подчертае, че платът има особености, с които прави впечатление, изпъква, затова уместна в случая е само употребата на прилагателното ефектен.

*Д-р Диана Благоева е професор в Института за български език „Проф. Л. Андрейчин“ към Българската академия на науките.

Your Image Description

Свързани статии:

С настоящето писмо С какъв бюлетин да гласуваме? Как данните, темите, въпросите, събитията станаха чувствителни Диктовка за 24 май

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Д-р Диана БлагоеваефективенНаписаното оставаПиши правилноприлагателни имена

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Приветствие на служебния министър на образованието и науката проф. Галин Цоков по случай 5 октомври – Международния ден на учителя

Next article

18 военни лекари получават офицерски пагони

Next article
18 военни лекари получават офицерски пагони

18 военни лекари получават офицерски пагони

Студентка от НАТФИЗ с престижна награда

Студентка от НАТФИЗ с престижна награда

Другата страна на науката

Другата страна на науката

Последни публикации

  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s – Special Issue / 2025, година XCVII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СП.ПЕДАГОГИКА , ГОДИНА XCVI, 2024
  • Pedagogy, Number 9/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 9s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 8/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 7/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 6/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 4/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 1s/2024, Volume 96
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2024, година XCVI
  • Annual contents
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2023, година XCV
  • Pedagogy, Number 8/2023, Volume 95

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"