„Новият свят има нужда от ново училище“ – така се казва проектът, с който 4. ОУ „Проф. Джон Атанасов“ в София спечели Европейската награда за иновативно обучение за 2024 г. на Европейската комисия. Проектът е дело на учителя по английски език Борислава Надкова.
„Ако трябва да си призная честно, бях скептична за участието ни в конкурса. Подадохме всички необходими документи в последния ден“, разказва за „Аз-буки“ авторът и координатор на проекта Борислава Надкова. И добре, че са го направили, защото не само участват, а и печелят наградата, нареждайки се в челната редица с още три образователни институции у нас.
Проектът на 4. ОУ „Проф. Джон Атанасов“ е създаден още по време на пандемията и оттам идва името му.
„Това е времето, в което се откроиха някои основни предизвикателства пред образователната система днес“, обяснява моята събеседничка.
Работата си най-общо съсредоточават върху четири основни области: „Дистанционно обучение“, „Използване на ИКТ ресурси при деца със СОП“, STEM и „Управление на стреса“. Тя уточнява, че всички те са много важни и ясно се аргументира защо. Като начало, в периода на COVID-19 на учителите им се налага много бързо да се адаптират в новата среда. Буквално за ден те трябва да преминат от присъствена форма на преподаване към онлайн обучение.
След това, разбираемо, идва ред на нуждата да приобщят учениците към уроците от разстояние. А най-уязвимите участници в този процес са децата със специални образователни потребности.
STEM обучението също е включено, защото, както самата Надкова отбелязва, в този период – преди близо три години, всички учители в училището в София са били новатори в тази област, а какво да кажем за STEM обучение в онлайн среда.
„За мен вниманието трябва да се акцентира и върху последната област – „Управление на стреса“ и нуждата от намирането на верния подход към това как учителите и учениците да се справят с напрежението и да запазят себе си в тази трудна за всички ситуация“, обяснява авторът на проекта.
Тя определя тези четири точки като съвкупност от идеята и целите на проекта. Въз основа на тях започва обучението на педагозите. На четирите едноименни курса са изпратени общо осем преподаватели.
„Благодарение на тази допълнителна квалификация те успяха да предадат знанията си на другите колеги. Получи се нещо като вътрешна квалификация в рамките на училището. Тя би могла да последва и на регионално, национално и дори на световно равнище. Който иска да се възползва от опита ни, може да го направи“, посочва Надкова.
Проектът им „Новият свят има нужда от ново училище“ продължава да се използва активно в училището. Той е адаптиран към учебния план и от възможностите му се възползват всички преподаватели.
А на въпроса как изглежда новото училище, Надкова отговаря:
„Различно. Децата ни живеят във време, което за нас е малко забързано и повече електронно, отколкото на нас, възрастните, ни се иска. Но в крайна сметка, трябва да се съобразим с децата и с времето, в което живеем. Затова се опитваме да бъдем и новатори в това отношение и да вкарваме в процеса на обучение колкото се може повече интерактивни и интересни за учениците елементи“, обяснява тя.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg