"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2024 Брой 46, 14 – 20.11.2024 г.

Ученици се грижат за патици и отглеждат зеленчуци

Edinburgh Montessori Arts School е единственото Монтесори училище в Шотландия и е отворено за всяко дете

Стела Маринова от Стела Маринова
16-11-2024
in Брой 46, 14 – 20.11.2024 г.
A A
Възпитаниците на Монтесори училището в Единбург имат всеки ден занимания по различни изкуства. Снимка Edinburgh Montessori Arts School

Над 50 училища и детски градини у нас прилагат метода „Монтесори“ или елементи от него. В Шотландия обаче Edinburgh Montessori Arts School е единственото Монтесори училище. В школото се обучават 100 деца, които говорят над 30 езика. Преди време то е посещавано и от българчета.

„Имаме деца от цял свят. Често семействата идват при нас, защото са открили Монтесори в друга държава, а след това са се преместили в Шотландия заради работата си или поради друга причина“, посочва Ема Ратиган – директор и основател на единственото Монтесори училище в Шотландия.

Тя бе в България, за да се включат в Глобалните Монтесори игри, на които страната ни бе домакин.

Така благодарение на познатите елементи от Монтесори обучението преходът за децата от една държава в друга е по-лесен. „Те идват и веднага им харесва. Могат да се отпуснат и да бъдат себе си“, допълва Ратиган.

Тя полага началото на училището през 2006 г. Тогава в Шотландия има само няколко малки Монтесори детски градини. „Започнахме като детска градина и тогава не си представях, че ще имаме цяло училище. Но след това родителите искаха да имаме и начално училище, а накрая – и програми за подрастващи“, обяснява директорката.

Наскоро училището празнува 18-ия си рожден ден

и може да се похвали с първите си възпитаници в началото на 20-те си години. „За нас е вълнуващо да покажем, че те продължават да се занимават с най-различни неща и са щастливи, уравновесени, развълнувани млади хора, които искат да оставят следа в света. Това е най-важното за мен – обяснява Ратиган. – Така чувствам, че съм свършила добра работа, защото тези млади хора могат да вземат инструментите, които са научили в Монтесори, и да се изправят пред целия свят и всякакви проблеми, предизвикателства и промени, които се появяват по пътя им. Те се адаптират, учат и се справят уверено. Затова искам училището ми да бъде изцяло Монтесори.“

Учениците са от широк спектър. Има деца с дарби, такива, които са нормални ученици, но в същото време са отличници по физическо възпитание, изкуство или природни науки, както и деца от аутистичния спектър, деца със синдром на дефицит на вниманието и хиперактивност, с дислексия или други редки синдроми.

За да дадат получат нужната подкрепа от учителите си, всеки преподавател преминава не само през Монтесори обучение, а и за приобщаване.

„Моите учители са невероятни. Успях да се справя само благодарение на тях. Започнахме с малък екип, но постепенно дойдоха все повече и повече фантастични преподаватели. Всеки от тях добавя ново парченце към цялостната ни визия“, с гордост казва директорката.

Самите деца споделят, че най-специалното за тях в училището им е фактът, че то е отворено за всички. „При нас няма изпити. Могат да се явяват на такива, когато станат на 18, ако желаят. Но в училище не изпитваме децата“, казва Ратиган.

Заедно с учителите в училището работят и художници, музиканти и танцьори, така че всяко дете всеки ден може да свири, пее, танцува и рисува.

Урокът по природни науки или по математика пък не е за целия клас. Учениците са в малка група и всеки получава различна задача, с която да продължи. „Уроците ни са направени така, че да „драснат клечката кибрит“ и когато децата направят проучване и научат самостоятелно нови неща, те се връщат в групата и представят новите си познания. Това може да е плакат, песен, разказ, есе – разяснява директорката на училището в Единбург. – Така всички слушат и се учат един от друг. Така че можете да имате 20 или 30 деца, които изучават различни аспекти на дадена тема, а след това всички се връщат заедно и се обучават взаимно. Това е наистина страхотно.“

Макар и всеки да прави нещо различно, в клас никога не е шумно.

Децата знаят, че тишината е важна, че в общността трябва да си сътрудничат, да се грижат един за друг, и така се научават да работят тихо заедно. Ако започне да става по-шумно, имат малък звънец, който могат да ударят по всяко време.

„Те удрят звънеца, всички спират да говорят и казват: моля, намалете гласа си, става по-шумно. Така те имат контрол в класната стая“, казва Ратиган.

Учителите също могат да ползват звънеца. Но не се стига дотам, защото учениците винаги забелязват, ако нещо им пречи.

В училището има различни активности и отвъд стените на класните стаи. „Децата имат нужда да се движат, не трябва да седят на бюро по цял ден, защото това не е естествено“, казва директорката.

По-големите ученици работят в малка ферма в двора. Там има патици, кокошки и кози, за които децата се грижат. Те отглеждат зеленчуци, косят тревата. Веднъж седмично продават цялата си продукция на пазара и изкарват пари. Така те използват знанията си по математика и се научават на финансова грамотност от най-ранна възраст.

Училището е частно и затова директорката Ема Ратиган  се надява да успее да го направи по-достъпно за всички. За целта имат благотворителна организация, събират и дарения, с които подпомагат ученици, които идват от семейства на бежанци.

Your Image Description

Свързани статии:

В проекта на МОН „Силен старт“ в Пловдивска област са се включили 64 детски градини. Обхванати са над 1200 деца. Това стана ясно при посещението на служебния министър на образованието и науката проф. Галин Цоков в ДГ „Марица“ в Града под тепетата64 детски градини от Пловдивска област в проекта „Силен старт“ До Африка и назад Представят модел на позитивно образование Отлагат празници, но не и уроци

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags МонтесориМонтесори училищеСюжетиШотландия

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Нов антибиотик срещу бактериите

Next article

Над 220 ученици в конкурса „Познавам и спазвам закона“

Next article
Над 220 ученици в конкурса „Познавам и спазвам закона“

Над 220 ученици в конкурса „Познавам и спазвам закона“

21 младежи от инициативата „Подкрепи една мечта“ ще получат еднократна финансова помощ

21 младежи от инициативата „Подкрепи една мечта“ ще получат еднократна финансова помощ

С байрак и музика в сърцата

С байрак и музика в сърцата

Последни публикации

  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s – Special Issue / 2025, година XCVII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СП.ПЕДАГОГИКА , ГОДИНА XCVI, 2024
  • Pedagogy, Number 9/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 9s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 8/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 7/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 6/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 4/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 1s/2024, Volume 96
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2024, година XCVI
  • Annual contents
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2023, година XCV
  • Pedagogy, Number 8/2023, Volume 95

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"