"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2024

Разширяват се възможностите за провеждане на дуално обучение

Учениците в първи гимназиален етап ще могат да преминат към обучение чрез работа при заявка от работодателя, предвиждат нормативни промени

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
05-07-2024
in Новини 2024
A A
Снимка – Пресцентър на МОН

Възможностите за провеждане на обучение чрез работа (дуална система на обучение) в професионалните гимназии се разширяват.

Учениците в първи гимназиален етап да могат да преминат от дневна форма на обучение към обучение чрез работа при заявка от работодател,

обучението по производствена практика да може да се провежда в сътрудничество с работодателите партньори в реална работна среда, регламентиране на провеждането на практическото обучение в реална работна среда за учениците в XI клас, които нямат навършени 16 години.

Това са само част от премените в Наредбата за условията и реда за провеждане на обучение чрез работа, които са публикувани за обществено обсъждане. Те са в съответствие с приетите изменения в Закона за професионалното образование и обучение.

Част от измененията са свързани с облекчаване на изискванията за професионален опит на наставника, както и разширяването на обхвата на притежаваната от него професионална квалификация.

За да стане такъв, той може да притежава

професионална квалификация по професия от същото професионално направление,

а не както е спрямо действащата нормативна уредба – по професията, по която се извършва обучението чрез работа.

Намаляват се и изискванията за професионалния опит, който бъдещият наставник трябва да притежава. Вместо да има най-малко 3 години трудов стаж по същата професия, той вече трябва да е работил поне две години по професията от професионалното направление, по която се извършва дуалното обучение.

Откроява се и

възможността за прилагането на гъвкав график при провеждане на практическото обучение

в реална работна среда през учебната година, с оглед спецификата на производствения процес или сезонния характер на някои стопански дейности, посочват от Министерството на образованието и науката.

С промените се подобряват процесите в кариерното ориентиране на учениците. Регламентирано е, че работодателят организира и провежда съвместно с училищата информационни кампании за професионално ориентиране сред учениците от V – VII клас и техните родители за запознаване с дуалната система на обучение, избора на професия и възможностите за кариерно развитие.

За учениците от VIII – X клас, обучаващи се в дуална форма, пък ще бъде осигурена възможност за запознаване с дейността на предприятието и за посещения на място.

Други промени акцентират върху съобразяване с потребностите на пазара на труда от определени професионални квалификации, заявени от работодателите и отразени при подготовката на план-приема.

В заключителните разпоредби за предвидени и

промени в наредбата за организацията на дейностите в училищното образование.

С тях се дава възможност всички ученици от една паралелка, които се обучават в дневна форма, преди втори гимназиален етап да променят формата на обучението си в обучение чрез работа (дуална система на обучение) при постъпили заявки от работодател – партньор на училището, за организиране и провеждане на обучението чрез работа. Съответната промяна може да се извърши след разрешение от началника на регионалното управление на образованието по мотивирано искане на директора на училището.

Your Image Description

Свързани статии:

Министър Галин Цоков: Дуалното обучение влиза във висшите училища Отличиха призьорите в Националното състезание за ключови компетентности по природни науки Създават консорциум в областта на ядрените технологии и ядреното инженерство Експерти от ОИСР посетиха Софийската математическа гимназия

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Денятдуално обучениеМОНпрофесионални гимназииРепортер

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Космосът привлича човешките мечти

Next article

Любимци с опашки и пера

Next article
Любимци с опашки и пера

Любимци с опашки и пера

Създават консорциум в областта на ядрените технологии и ядреното инженерство

Създават консорциум в областта на ядрените технологии и ядреното инженерство

Силата на седмото изкуство

Силата на седмото изкуство

Последни публикации

  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s – Special Issue / 2025, година XCVII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СП.ПЕДАГОГИКА , ГОДИНА XCVI, 2024
  • Pedagogy, Number 9/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 9s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 8/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 7/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 6/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 4/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 1s/2024, Volume 96
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2024, година XCVI
  • Annual contents
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2023, година XCV
  • Pedagogy, Number 8/2023, Volume 95

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"