"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2024

Средствата за научноизследователска и развойна дейност продължават да нарастват

Близо 42% от средствата за тях идват от чуждестранни източници

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
31-10-2024
in Новини 2024
A A

Разходите за научноизследователска и развойна дейност (НИРД) продължават да нарастват и през 2023 г., като достигат сумата от 1,467 млрд. лв., или с 15,9% повече в сравнение с предходната година, когато средствата бяха 1,265 млрд. лв. (ръст от 17,8% спрямо 2021 г.). Това означава, че се запазва тенденцията за нарастването на средствата за НИРД през всяка година в периода 2019 – 2023 г., показват предварителните данни на Националния статистически институт.

Интензивността на НИРД, измерена като процент на разходите от брутния вътрешен продукт, възлиза на 0,79% и е с 0,04 пункта по-висока в сравнение с 2022 г.

За поредна година сектор „Предприятия“ е най-големият от четирите институционални сектора,

в които се осъществява научноизследователска и развойна дейност. В него са състредоточени 64,3% (943,8 млн.лв.) от общите разходи за НИРД през 2023 г.

Научните институти и организации в сектор „Държавно управление“ формират 28,7% от общата сума (421,8 млн.лв.). Направените разходи за наука от висшите училища и университетските болници възлизат на 6,5% (95,3 млн.лв.), а от нетърговските организации – на 0,5% (6,6 млн.лв.).

И през 2023 г. най-голям е делът на чуждестранните източници на средства за осъществяване на научноизследователска и развойна дейност – 41,9% (40 на сто година по-рано).

Сектор „Предприятия“ финансира 31,1% от тях (34,7% през 2022 г.), държавният бюджет – 26,4% на сто, или ръст от близо 2 на сто, а от други национални източници се осигуряват 0,6% от финансирането.

По области на науката през 2023 г., както и през предходната година, най-голям относителен дял имат разходите за НИРД в областта на техническите науки – 47,2%, или 693,5 млн. лв. (50,5%, или 638,6 млн. лв. през предходната година). Следват медицинските и здравните науки с дял от 22,3%, или 326,9 млн. лв. (20,5% през 2022 г.), естествените науки – 18,7%, или 273,9 млн. лева, селскостопанските и ветеринарните науки – 5,6%, хуманитарните науки и изкуствата – 3,9%, и обществените науки – 2,3%.

Намаление се регистрира през 2023 г. относно  персонала, зает с научноизследователска и развойна дейност – той е 25 411 души (в еквивалент на пълна заетост), което е с 6,2% по-малко в сравнение с предходната година. През 2022 г. в НИРД бяха заети 27 090 души, което беше ръст от 7,8% в сравнение с предходната година.

През 2023 г. делът на жените от общия персонал, зает с НИРД, е 48,6% (47,1% година по-рано).

Броят на изследователите в еквивалент на пълна заетост спада с 6,5% до 16 357 души. За сравнение през 2022 г. статистиката отчете, че той е 17 487 души, или със 7,7% повече спрямо 2021 г.

Основната част от заетите с НИРД през 2023 г. е съсредоточена във фирмите и научните институти от сектор „Предприятия“ – 52,1% от общия персонал, зает с НИРД (в еквивалент на пълна заетост), или 13 228 души. В организациите и институциите от сектор „Държавно управление“ научна дейност осъществяват 8122 души, което съставлява 32%. В сектор „Висше образование„ 3923 души са ангажирани с провеждането на научни изследвания и разработки, като относителният им дял е 15,4%.



Your Image Description

Свързани статии:

Джон Хопфийлд и Джефри Хинтън поделят Нобеловата награда за физика за приноса им в развитието на изкуствения интелект Да разбиеш кода на протеините Образователна програма в Националната галерияНационалната галерия с безплатни програми за деца Военни пилоти помагат за патриотичното възпитание на деца и ученици в Балчик

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Денятнаучноизследователска и развойна дейностНационалния статистически институтНИРД

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

A Model for Secondary Socialization and Re-socialization of Students with Special Educational Needs in an Academic Environment

Next article

Нагласи и предизвикателства пред учителите по музика в предучилищна и начална училищна възраст за интегриране на музикалното изкуство в интердисциплинарния STEAM подход

Next article

Нагласи и предизвикателства пред учителите по музика в предучилищна и начална училищна възраст за интегриране на музикалното изкуство в интердисциплинарния STEAM подход

Education and Professional Development of Youths at Risk Placed in Residential-type Social Service Centers

Министър Галин Цоков откри нова сграда към 7. СУ „Кузман Шапкарев“ в Благоевград

Министър Галин Цоков откри нова сграда към 7. СУ „Кузман Шапкарев“ в Благоевград

Последни публикации

  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s – Special Issue / 2025, година XCVII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СП.ПЕДАГОГИКА , ГОДИНА XCVI, 2024
  • Pedagogy, Number 9/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 9s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 8/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 7/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 6/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 4/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 1s/2024, Volume 96
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2024, година XCVI
  • Annual contents
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2023, година XCV
  • Pedagogy, Number 8/2023, Volume 95

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"