Гимназистите от Професионалната гимназия „Алеко Константинов“ в Мездра демонстрираха висок професионализъм в представянето на подготовка и организация на кетърингово събитие по време на срещата на министъра на образованието и науката Красимир Вълчев и директори на образователните институции в община Мездра. Събитието е част от откриването на новия STEM център в ПГ „Васил Левски“ в града.
„Учениците доказаха с усмивки и внимание към детайла, че са подготвени за реалната работна среда.“ Това е категоричното мнение на педагогическия екип на ПГ „Алеко Константинов“, публикувано на фейсбук страницата на училището.
От 2010 г. насам в Професионалната гимназия „Алеко Константинов“ в Мездра гимназистите овладяват две професии „Ресторантьор“ и „Готвач“.
В момента тук се обучават 140 ученици. В училището за първи път на територията на община Мездра е въведена дуална форма на обучение. Учебното заведение има сключен договор с „Хаят Риджънси Правец Ризорт“, където учениците от дуална форма провеждат практиката си в реална работна среда. През изминалата година част от тях работят и в „Хаят Риджънси София“.
„Производствената практика се провежда изцяло на реално работно място, а не в учебни работилници, което е честа практика в други училища. Избегнали сме това“, подчертава директорът на гимназията инж. Христинка Минова.
Имат договор и с 4-звездния х-л „Астория“ на „Златни пясъци“ във Варна. От две години възпитаници на гимназията провеждат своята практика там. За тази година също имат запитване от хотела.
Имат много добро партньорство с „Тера Тур Риджънси“ ЕООД, от които имат заявка за дуална форма на обучение по професия „Ресторантьор“ за учебната 2025/2026 година. „Работодателите осигуряват на учениците транспорт, място за настаняване, работно облекло. Учениците, които в момента се обучават в дуална форма, провеждат практическото обучение в реална работна среда от четвъртък до събота, но почиват в понеделник. Така е спазено изискването да има два последователни почивни дни“, казва директорката.
Друга работещ модел в училището е привличането на хора от бизнеса, които преподават и изграждат на практика професионални умения.
Съвместяването на теорията с практиката в учебно време влияе изключително мотивиращо на учениците, разширява контактите с бизнеса и позволява прилагането на всички съвременни стандарти в тази сфера.
„Модернизираме учебната база, мечтаем и за учебен ресторант – имаме уверение от общината, че биха ни помогнали – казва инж. Минова. – Моето желание и надежда са, че ще успеем, защото като ръководител имам ясна визия за това, което искам. Има хора от бизнеса, които също приветстват идеята, и съм сигурна, че начинанието може да се разгърне и да бъдем от полза както за учениците, така и за обществеността. Цените, които ще предлага един учебен ресторант, ще бъдат различни от цените на всеки друг ресторант.“
За учебния ресторант е необходимо да се придобие помещение в друга сграда, за което ще съдейства Общината. В него ще има главен готвач и помощник-готвач. Практическата работа в ресторанта ще дава възможност на учениците да получават знания и умения в реална работна среда и всеки ден да приготвят различни варианти на тристепенно меню. А това ще бъде изключително полезно за бъдещите готвачи.
Инж. Минова е категорична, че силата им е в професионалното образование. Преди две години е ремонтирана площадката за спорт в училищния двор. Тя обаче може да се използва само когато времето е подходящо. При лоши метеорологични условия заниманията по физическо се водят в класна стая, пригодена за спортна зала, тъй като няма изграден физкултурен салон. Тя е оборудвана с тенис маса и различни игри, като шах, има и шведски стени, лежанки.
Педагогическият екип работи по много национални програми, както и по различни международни проекти. Миналата година 20 ученици провеждат 14-дневна практика в турския курорт Анталия. Извънкласните дейности включват занимания в клуб „Креативна кухня“, в клуб „Модерно ресторантьорство“. Най-новият клуб по интереси е т.нар. „Сладкотворилничка“. Заниманията в него се водят от професионалист в бранша, който идва и обучава учениците в приготвянето на сладкарски изделия.
„Наскоро намерих на бюрото си парче торта – казва директорът. – Децата консумират всичко, което приготвят в училище. Много им е забавно, особено на малките – харесва им да правят сладкиши и след това да ги хапват. Това е част от практическото им обучение.“
Инж. Христинка Минова, директор на гимназията
Педагогическият екип може да се похвали и с други постижения на ученици от гимназията, които печелят много първи места в различни национални конкурси. Традиционно участват и в националния проект „Посланици на здравето“, където неизменно заемат призови места.
Работи се активно и за здравното и гражданското образование, както и за екологичното възпитание.
По кампанията на Предприятието за управление на дейностите по опазване на околната среда миналата година гимназията печели и реализира проект за облагородяване двора на училището – поставят пейки, масички за шах и тенис маса на открито. Обособява се и малка градина с билки.
По инициатива на Регионалното управление на образованието – Враца, се организират различни състезания между двете професионални гимназии в града. Те провокират учениците да излязат от зоната си на комфорт, да се стараят, да се стремят да бъдат победители. Подобни състезания амбицират.
Традиция в гимназията е да се отбелязва Световният ден на готвача – 20 октомври. Всяка година се търсят и осъществяват различни атрактивни и нестандартни начини за отбелязването му като професионален празник.
За 12-а поредна година в ПГ „Алеко Константинов“ по повод годишнината от гибелта на Апостола на свободата Васил Левски се провежда и надпреварата „Лъвски скок“. За първи път тази година вземат участие и ученици от СУ „Иван Вазов“ и ПГ „Васил Левски“.
На държавните зрелостни изпити учениците се представят добре, особено на изпита за придобиване на професионална квалификация. Въпреки политиката на МОН професионалното образование да става приоритет, основно предизвикателство пред педагогическия екип остават държавният план-прием и пълняемостта на паралелките. Това е повсеместен проблем, най-вече в по-малките градове. В тях освен демографската криза предизвикателство остават непроменените стандарти за минималния брой ученици в паралелка, въпреки че по-малкият брой ученици позволява по-качествено професионално образование.
Инж. Минова отбелязва, че в последните години в системата влизат медиатори. По думите ѝ, това допринася за намаляване броя на отпадналите ученици, за подобряване на връзката между родители и училище. А това е една от най-важните задачи пред педагогическия екип в гимназията.
„Възпитаниците ни се чувстват добре като част от семейството на алековци Имаме медиатор, който прави много, за да помогне на учениците. Чрез него имаме постоянна връзка с родителите и съответно информация за всяко дете. Учениците са малко и работим поотделно с тях. Познавам всички 140 деца, както и техните семейства. Имаме изключително много дейности с участие на родители – работилници, чествания на празници, тренинги. Това създава усещане за общност. И учениците се чувстват много добре като част от семейството на алековци. Това е важно, тъй като имаме ученици от рискови семейства. Но полагаме всички усилия и децата, и родителите да разберат, че най-важното в живота е да получат образование, което ще им даде възможност да се реализират професионално и пълноценно в живота.“