
Държавата ще финансира придобиването и на втора и следваща образователно-квалификационна степен във висшето образование. Това предвижда законопроект за изменение на Закона за висшето образование, внесен на 20 март от председателя на паралментарната здравна комисия и член на комисията по образованието и науката Костадин Ангелов и народните представители Йорданка Фандъкова, Даниела Дженева, Христина Георгиева, Фиданка Кацарева и Десита Петкова, които също са членове на образователната комисия в НС.
С изменението се отменя разпоредбата в Закона за висшето образование, според която трансфери от държавния бюджет не се предоставят за издръжка на обучението на студенти и докторанти, които се обучават за придобиване на същата или по-ниска образователно-квалификационна степен.
Според вносителите отпадането на ограничението е възможност и мярка, за да се разшири достъпът до качествено висше образование в България.
„Осигуряване на средства от държавния бюджет и за тази категория студенти и докторанти ще даде възможност повече хора да се насочат към кандидатстване по държавна поръчка и това ще увеличи конкуренцията, ще има по-голям и по-добър подбор за местата в университетите“, се посочва в мотивите за промяната.
Отбелязва се още, че според анализи около 10% от приема по държавна поръчка всяка година остава нереализиран и ако има повече кандидат-студенти, този прием ще може да се изпълни.
Вносителите смятат още, че предлаганата мярка би довела до
увеличение на интереса към висшето образование,
като се очаква в държавните висши училища, които до момента не са запълвали местата за държавна поръчка, да постъпят допълнителни приходи вследствие на евентуалния по-голям брой обучавани студенти.
Освен това изменението цели да се повиши достъпът до качествено образование на всички лица без значение на техния социално-икономически статус и финансовите средства да не бъдат пречка за включването в образователната система на всички граждани. Разширява се и възможността за свободен избор от страна на кандидатите на специалност в областта на висшето образование, въз основа на личните им предпочитания и способности, без да се налага да се съобразяват със социално-икономическия си статус. По този начин
повече хора ще бъдат стимулирани да разширяват квалификацията си,
като продължават обучението си във висшите училища в страната. Така те ще увеличат своята компетентност и конкурентоспособност при последваща професионална реализация, посочват вносителите на проекта. В същото време висшите училища ще се утвърдят като институции за учене през целия живот.
С нормативната промяна се очаква да се подпомогне напредъка и изпълнението по приоритетни области, цели и дейности от Стратегията за развитие на висшето образование в Република България за периода 2021 – 2030 г. Част от тях са осигуряване на достъп до висше образование и учене през целия живот с високо качество, което подпомага личностното развитие и професионалната реализация; осигуряване на финансови стимули за развитие на качествено образование и научноизследователска дейност; повишаване ролята на висшите училища като активен фактор за регионално развитие.
В проекта се посочва, че подобно изменение
ще наложи осигуряването на допълнителни средства
от държавния бюджет за държавните висши училища и научни организации, с които да бъде финансирано обучението на повече студенти и докторанти. Те ще бъдат разчитани в хода на бюджетната процедура за съответната година като разходи/трансфери за издръжка на обучението на студентите и докторантите. Във връзка това се предвижда промяната да влезе в сила от 1 януари 2026 г.
Идеята държавата да финансира придобиване на втора и последваща образователно-квалификационна степен бе анонсирана преди дни от министърът на образованието и науката Красимир Вълчев пред Съвета на ректорите. Той обясни, че това означава държавата да може да финансира както придобиването на втора и следваща бакалавърска степен, така и на магистърска или магистърска след бакалавърска степен.
Към момента
студентите у нас имат право да се обучават в т.нар. държавна поръчка
при придобиването на една бакалавърска, една магистърска или магистърска след бакалавърска и една докторска степен. Всяка следваща беше достъпна само в платена форма на обучение.
По думите му подобна мярка
би повишила интереса към професионални направления,
в които имаме ниско търсене от страна на студентите, но в същото време високи потребности на пазара на труда. В същото време динамичното съвремие предполага висока вероятност хората да сменят професиите си по време на своята трудова кариера, което предполага те да имат възможности да се преквалифицират.
„Ако някой реши да се преквалифицира, такива случаи има, ние имаме основание да го финансираме от гледна точка на рентабилността на тези средства“, коментира министър Вълчев.
Той коментира още, че за следващата академична година се предвижда леко намаление на приема само в две направления. Става дума за „Педагогика на обучението по…“, където прекомерно се е разраснало предлагането на обучение за учители по спорт за сметка ва подготовката на учители по математика и физика, за които няма много кандидати. Другото е „Комуникационна и компютърна техника“, където бройките са се увеличили за сметка на инженерните специалности, в които местата ще бъдат завишени.

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg