"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2025

Повече млади лекари искат да останат у нас

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
21-02-2025
in Новини 2025
A A
Снимка – МУ-София. Тази година Медицинския факултет към Медицински университет-София завършват 224 български студенти и 353 чуждестранни

За трета поредна година продължава да расте броят на младите лекари, които искат да останат в България след завършването си. Това сочат резултатите от анкетата сред 224 български абсолвенти от випуск 2024 на Медицинския факултет към Медицински университет – София, съобщават от висшето училище.

Да работят в България, панират 74,3% от завършващите. Това означава, че още този месец над 160 млади лекари ще влязат в болничните заведения у нас, посочат от МУ – София.

Випуск 2024 е третият, който устойчиво обръща дългогодишната негативна тенденция абсолвентите да желаят да продължат развитието си извън България, отбелязват още от висшето училище. При випуск 2022 половината от анкетираните желаеха да останат у нас, а при випуск 2023 – процентът нарасна до 62,5%. Тази година ръстът е с още 12% нагоре.

Желаещите да работят в болнични заведения, са 86,2%.

Абсолвентите, които искат да бъдат общопрактикуващи лекари, са 7,7%, сочат още данните от анкетното проучване. На научна кариера биха се отдали 2,9% от завършващите. Остава нисък процентът на желаещите да работят като търговски представители на фармацевтични компании (1,4%). В административна структура в здравната система биха работили едва 1,5% от випуска.

Трите най-важни очаквания на младите лекари са: да се подобри заплащането (25%), да се подобри управлението на всички нива в здравната система (15,6%) и да бъде осигурена повече съвременна апаратура (12,4%).

Най-голям дял от желаещите да се развиват извън пределите на България, са се ориентирали предимно към европейски държави – над 80%. Желаещите да работят в САЩ, са 5,3% и са намалели с 3,5% в сравнение с предходния випуск.

Мотивите на напускащите България са: по-високо заплащане в чужбина (22,7%), по-добра организация на здравната система (19,4%). Дипломантите продължават да посочват като причина да заминават, обстоятелството, че развитието на младите кадри в здравната система у нас е трудно (14,3%).

Педиатрията е на първо място като най-желана специалност (10%), става ясно от анкетата сред випуск 2024.

Ръстът е с 3,3% в сравнение с предишния випуск. На второ място е кардиология (9,3%), а на трето – хирургия (8,7%). Следват образна диагностика (5,6%) и ендокринология (5,6%). Акушерство и гинекология искат да практикуват 5% от завършващите, а гастроентерология – 4,3%. Значително е намалял интересът към анестезиология и реанимация в сравнение с предишния випуск (12,2%). Сега едва 3% от завършващите са се ориентирали към тази специалност, т.е. спадът е  около 9%. Останалите специалности набират по около 2%.

Онкологията и спешната медицина продължават да са най-малко предпочитаните от младите лекари сфери за работа – с по 1,8%.

Расте положителната оценка за нивото на образованието в Медицинския факултет. На въпрос дали биха го препоръчали като място за обучение, 79,7% отговарят с „Да”, което е с 3% повече в сравнение с предходния випуск.

Церемонията по дипломирането на младите лекари ще се състои на 26 февруари 2025 г. в Зала 1 на НДК от 12.00 часа. На нея Хипократовата клетва ще положат 577 млади лекари. Тази година Медицинския факултет към Медицински университет – София, завършват 224 български студенти и 353 чуждестранни.

Your Image Description

Свързани статии:

Рекорден брой възпитаници на Медицинския университет в София от випуск 2023 ще останат в България ОИСР представя добри примери от България за развитие на уменията на бъдещето Пет медала от Международната олимпиада по математика Не позволявайте на зависимости да отнемат бъдещето ви. С тези думи служебният министър на образованието и науката проф. Галин Цоков се обърна към близо 400 ученици в ГабровоНаркотиците отнемат бъдещето

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags абсолвентиБългарияДенятмлади лекариспециализиация

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Когато правиш всичко със сърце: Педагози и ученици от СУ „Вичо Грънчаров“ в Горна Оряховица се вдъхновяват взаимно

Next article

И яслите започват деня с утринна приказка

Next article
И яслите започват деня с утринна приказка

И яслите започват деня с утринна приказка

Народното събрание преименува Университета „Проф. д-р Асен Златаров“

Народното събрание преименува Университета „Проф. д-р Асен Златаров“

Обвързват част от приема на студенти по медицина с реализация в болници у нас

Обвързват част от приема на студенти по медицина с реализация в болници у нас

Последни публикации

  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s – Special Issue / 2025, година XCVII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СП.ПЕДАГОГИКА , ГОДИНА XCVI, 2024
  • Pedagogy, Number 9/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 9s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 8/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 7/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 6/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 4/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 1s/2024, Volume 96
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2024, година XCVI
  • Annual contents
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2023, година XCV
  • Pedagogy, Number 8/2023, Volume 95

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"