40 ГОДИНИ ФАКУЛТЕТ ПО ПЕДАГОГИКА ПРИ ЮГОЗАПАДЕН УНИВЕРСИТЕТ „НЕОФИТ РИЛСКИ“
/ 40 YEARS FACULTY OF PEDAGOGY AT SOUTH-WEST UNIVERSITY “NEOFIT RILSKI”
Факултетът по педагогика при ЮЗУ „Неофит Рилски“, Благоевград – 40 години предизвикателства и развитие
[The Faculty of Pedagogy at South-West University „Neofit Rilski“, Blagoevgrad – 40 Years Challenges and Development]
/ Траян Попкочев / Trayan Popkochev – page 1157
Log in to read the full text
Социално възпитание от детето и за живота (по Елен Кей)
[The Social Education of the Child through the Life (by Ellen Key)]
/ Траян Попкочев / Trayan Popkochev – page 1162
Log in to read the full text
Педагогическото учение на Й. Фр. Хербарт – история и съвременност (По повод 240 г. от неговото рождение)
[Pedagogical Studies of Johann Friedrich Herbart – History and Present (On the Occasion of the 240 Years from the Birth of Johann Friedrich Herbart)]
/ Невена Филипова / Nevena Filipova – page 1184
Log in to read the full text
Практики във финансовото осигуряване на професионалното образование в периода 1878 – 1944 година
[Practices in the Financial Support of the Vocational Education for the Period 1878 – 1944]
/ Светлана Николаева / Svetlana Nikolaeva – page 1195
Log in to read the full text
Записки по Русо: „Свободното възпитание“ – проект или утопия
[Notes on Rousseau: Free Upbringing – Project or Utopia]
/ Веска Гювийска / Veska Guviiska – page 1205
Log in to read the full text
Възможности за усъвършенстване на съвременния урок
[Options for Improvement of Modern Lesson]
/ Добринка Тодорина / Dobrinka Todorina – page 1216
Log in to read the full text
Възпитаващите субекти в условия на парародителска грижа
[The Educative Subjects in Conditions of Paraparental Care]
/ Юлиана Ковачка / Yuliana Kovachka – page 1231
Log in to read the full text
Взаимодействие между повишаващата се динамика на деструктивността и превенцията на проблемните поведенчески прояви в училище
[The Interaction between Ascending Dynamic Destructiveness and the Prevention of Problematic Behavior at School]
/ Снежана Попова / Snezhana Popova – page 1236
Log in to read the full text
Методическа система за индивидуална помощ по математика на деца със социалнопедагогически проблеми
[Methodical System for Individual Help in Mathematics for Children with Social Pedagogical Problems]
/ Янка Стоименова / Yanka Stoimenova – page 1253
Log in to read the full text
Педагогически аспекти на работа със семействата на деца със специални образователни потребности в условията на масовата общообразователна среда
[Pedagogical Aspects of Working with the Families of Children with Special Educational Needs in the Terms of the General Educational Environment]
/ Пелагия Терзийска / Pelagia Terziyska – page 1265
Log in to read the full text
Особености на натоварването в заниманията с физически упражнения при деца със специални образователни потребности
[Features of Loading with Physical Exercises in Children with Special Educational Needs]
/ Кирил Костов, Невяна Докова, Стефан Кинов / Кiril Коstov, Nevyana Dokova, Stefan Kinov– page 1275
Log in to read the full text
ФАКУЛТЕТЪТ ПО ПЕДАГОГИКА ПРИ ЮЗУ „НЕОФИТ РИЛСКИ“, БЛАГОЕВГРАД – 40 ГОДИНИ ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВА И РАЗВИТИЕ
Dr. Trayan Popkochev, Assoc. Prof.
THE FACULTY OF PEDAGOGY AT SOUTH-WEST UNIVERSITY „NEOFIT RILSKI“, BLAGOEVGRAD – 40 YEARS CHALLENGES AND DEVELOPMENT
Dr. Trayan Popkochev, Assoc. Prof.
Dean of Faculty of Pedagogy
South-West University „Neofit Rilski“
СОЦИАЛНО ВЪЗПИТАНИЕ ОТ ДЕТЕТО И ЗА ЖИВОТА (ПО ЕЛЕН КЕЙ)
Dr. Trayan Popkochev, Assoc. Prof.
South-West University “Neofit Rilski”
Absract. Елен Кей е сред идейните вдъхновители на реформаторската педагогика. В студията се разглеждат нейните възгледи за характера на възпитанието във връзка с антропологическите ѝ идеи. Тя отстоява ценностния характер на възпитанието и неговите индивидуални проекции. Издига правата на децата като основа за възпитанието. Отстоява ролята на възпитанието като инструмент за реформиране на обществото, социален процес, който минава през самовъзпитание и реформиране на личността, но и през радикална промяна на възгледите за самото възпитание.
Keywords: Ellen Key; anthropological views; values; education; self-education; religious and civic education; physical and spiritual; reforming society
THE SOCIAL EDUCATION OF THE CHILD THROUGH THE LIFE (BY ELLEN KEY)
Abstract. Ellen Key is among the ideological innovators of reform pedagogy. The study examines her views on the nature of the education in relation to her anthropological ideas. She asserts the value of education and its individual projections; elevates children‘s rights as a foundation for upbringing. It defends the role of education as a tool for reforming the society, a social process that goes through self-education and personality reform, but also through a radical change of views about the upbringing itself.
Dr. Trayan Popkochev, Assoc. Prof.
Department of Pedagogy
Faculty of Pedagogy
South-West University „Neofit Rilsky“
ПЕДАГОГИЧЕСКОТО УЧЕНИЕ НА Й. ФР. ХЕРБАРТ – ИСТОРИЯ И СЪВРЕМЕННОСТ
(По повод 240 г. от неговото рождение)
Невена Филипова
South-West University “Neofit Rilski”
Absract. Й. Фр. Хербарт (1776 – 1841) е от онези педагози, чиято система намира широко разпространение в педагогическата практика на много европейски страни. Анализира въпросите, свързани със: индивидуалността, като психологически феномен; формирането на многостранни интереси; ролята на опита при възпитанието; личността на възпитателя; възпитаващо обучение; управление и възпитание; вътрешните механизми на учебния процес.
Keywords: educational training; individuality; versatility; management and education
PEDAGOGICAL STUDIES OF JOHANN FRIEDRICH HERBART – HISTORY AND PRESENT
(On the Occasion of the 240 Years from the Birth of Johann Friedrich Herbart)
Abstract. Johann Friedrich Herbart (1776 – 1841) is a pedagogue whose system is widely disseminated in the pedagogical practice of many European countries. He analyzes questions related to: individuality as a psychological phenomenon; formation of multilateral interests; the role of the experience in the learning process; the educator`s role; educational training; management and upbringing; the internal mechanisms of the learning process.
Prof. Dr. Nevena Filipova
Faculty of Pedagogy
South-West University „Neofit Rilski“
ПРАКТИКИ ВЪВ ФИНАНСОВОТО ОСИГУРЯВАНЕ НА ПРОФЕСИОНАЛНОТО ОБРАЗОВАНИЕ В ПЕРИОДА 1878 – 1944 ГОДИНА
Светлана Николаева
South-West University “Neofit Rilski”
Absract. Финансовото осигуряване на професионалното образование се извежда като един от основните фактори за развитието му. Посочват се определени практики, свързани с осигуряването на финансови ресурси. Търсенето на баланса по отношение финансовата отговорност между държавата, общините, търговско-индустриалните камари е обект на проучване и внедряване от законодатели, стопански и образователни дейци.
Keywords: professional education; financing; European experience; commercialindustrial Chambers
PRACTICES IN THE FINANCIAL SUPPORT OF THE VOCATIONAL EDUCATION FOR THE PERIOD 1878 – 1944
Abstract. The financial support of the vocational education is said to be one of the major factors for its development. The text shows specific practices, related to the provision of financial resources. The searching of the balance in relation to the financial responsibility between the state, municipalities and commercial-industrial chambers is a subject of research and introducing by legislators, economic and educational figures.
Dr. Svetlana Nikolaeva
Faculty of Pedagogy
South-West University “Neofit Rilski”
ЗАПИСКИ ПО РУСО: „СВОБОДНОТО ВЪЗПИТАНИЕ“ – ПРОЕКТ ИЛИ УТОПИЯ
Веска Гювийска
South-West University “Neofit Rilski”
Absract. Статията предлага прочит на Русо в контекста на „философия на езика“ и „лингвистичния обрат“ на Ричард Рорти в края на XX век. Класическата интерпретация на идеите за „свобода“ при Русо по отношение на възпитанието винаги се предлагат като противостоене между „природа“ и „култура“. Научната теза в случая позволява преодоляването на опозицията чрез „метафористичния подход“ към възпитанието и ценностната неутралност на езика. В този смисъл, основното питане е как езикът – и на учителя, и на ученика, се съвместяват при Русо и кой е механизмът, който ги превръща във възпитателни? Използвани са аргументи в полза на хипотезата, че„езикът на природата“ и „езикът на обществото“ са едно и също понятие по повод метафората „възпитание“, създадена от Русо в „Емил, или За възпитанието“.
Keywords: upbringing; education; freedom; nature; culture; social contract; metaphor; philosophy of language
NOTES ON ROUSSEAU: FREE UPBRINGING – PROJECT OR UTOPIA
Abstract. The paper offers a new interpretation on Rousseau in the context of Richard Rorty’s concepts on the philosophy of language and the linguistic turn developed at the end of the 20th century. The classical interpretation of Rousseau’s ideas of freedom in view of upbringing as a rule juxtaposes nature and culture. The present paper argues that this opposition can be overcome through the application of the metaphor approach to both upbringing and the value-neutral character of language. In this sense the question to be answered is how the languages of the teacher and of the student co-exist in Rousseau’s ideas and what the mechanism is that turns these languages into means of upbringing. The research employs arguments in favour of the hypothesis that in terms of the metaphor of “upbringing” created by Rousseau in Emile or on Education, the concepts language of nature and language of society overlap.
Dr. Veska Guviiska, Assoc. Prof.
Department of Pedagogy
Faculty of Pedagogy
South-West University „Neofit Rilski“
ВЪЗМОЖНОСТИ ЗА УСЪВЪРШЕНСТВАНЕ НА СЪВРЕМЕННИЯ УРОК
Добринка Тодорина
South-West University “Neofit Rilski”
Absract. Представят се възможности за усъвършенстване на съвременния урок чрез методики за усъвършенстване структурата на уроците, за провеждането им в съответствие с актуалните обществени тенденции, с новото учебно съдържание, рационални форми, методи, средства на обучение и оптималното им съчетание, интегративен подход в урока, продуктивна педагогическа технология (продуктивен урок), личностноориентирани образователни технологии, съчетания между форма и метод на обучение в условията на интерактивност и др.
Keywords: improving the structure of the lesson; forms, methods, means of instruction; integrative approach; productive educational technology; interactivity
OPTIONS FOR IMPROVEMENT OF MODERN LESSON
Abstract. This article represents opportunities to improve modern lesson through methodologies for improving the structure of lessons for their implementation in accordance with current social trends with new content, rational forms, methods, means of training and their optimal combination, integrative approach in lessons, productive pedagogical technology (productive lesson), person-oriented educational technology, combined form and method of training in terms of interactivity and more.
Prof. Dobrinka Todorina, DSc.
Faculty of Pedagogy
South-West University „Neofit Rilski“
ВЪЗПИТАВАЩИТЕ СУБЕКТИ В УСЛОВИЯ НА ПАРАРОДИТЕЛСКА ГРИЖА
Dr. Yuliana Kovachka
South-West University “Neofit Rilski”
Absract. Парародителската грижа е едно ново явление в живота на съвременния човек, което дефинира специфики на грижата при деца с родители трудови мигранти. В условията на тази грижа естествено от особена важност са промените, които поражда тя у децата. Същевременно значими са и редица проблемни въпроси, свързани с лицата, които съвместяват родителските функции на биологичните родители за сравнително кратки или по-продължителни времеви периоди.
Keywords: children left behind; parenting; paraparental care; socialpedagogical support
THE EDUCATIVE SUBJECTS IN CONDITIONS OF PARAPARENTAL CARE
Abstract. The paraparental care is a new phenomenon in the life of a modern man, which defines the specifics in care of children with parents-labor migrants. Indeed, in the context of this, the changes that inflict on the children are of particular importance. At the same time, a number of problematic issues are relevant to those who reconcile parenting functions of biological parents with relatively short or longer periods of time
Dr. Yuliana Kovachka, Assist. Prof.
Faculty of Pedagogy
South-West University “Neofit Rilski”
ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ МЕЖДУ ПОВИШАВАЩАТА СЕ ДИНАМИКА НА ДЕСТРУКТИВНОСТТА И ПРЕВЕНЦИЯТА НА ПРОБЛЕМНИТЕ
ПОВЕДЕНЧЕСКИ ПРОЯВИ В УЧИЛИЩЕ
Снежана Попова
South-West University “Neofit Rilski”
Absract. В статията се поставя акцент върху актуалността и значимостта на въпроса за превенцията на насилието в училищна среда и ключовата роля на възпитанието като защитен фактор за предпазване от детско и юношеско проблемно поведение. Разнообразните форми на насилие в съвременното българско обществото детерминират проявите на агресия в междуличностното общуване в училищната среда. Теоретичните разсъждения в настоящата разработка се организират основно върху тезата, че игнорирането и подценяването на възпитанието, като защитен фактор, задълбочава неблагоприятното въздействие на множеството негативни явления в социалната ни действителност (безработица, бедност, недоверие в институциите, насилие в междуличностното общуване, нарастваща престъпност и пр.). Именно поради това вниманието се съсредоточава върху преосмислянето на специфичните начини за активизиране на възпитателните ресурси на българското училище във връзка с преодоляване влиянието на деструктивните фактори в нашето общество. В изследването се акцентира върху значимостта на професионалната компетентност на учителя, като възпитател, за осъществяване на адекватни превантивни инициативи, свързани с предпазването от деструктивно и насилническо поведение на подрастващите.
Keywords: upbringing; bulgarian school; preventive aspects of upbringing; classroom behavior management; preventive programs
THE INTERACTION BETWEEN ASCENDING DYNAMIC DESTRUCTIVENESS AND THE PREVENTION OF PROBLEMATIC BEHAVIOR AT SCHOOL
Abstract. The article focuses on the relevance and importance of the issue of violence prevention in the school environment, as well as on the key role of upbringing as a protective factor for the prevention of child and adolescent problem behavior. Various forms of violence in contemporary Bulgarian society determine the aggression in interpersonal communication in school environment. The theoretical arguments in this paper are organized mainly on the idea that ignorance and underestimation of education as a protective factor exacerbate the adverse impact of numerous negative phenomena in our social reality, such as unemployment, poverty, distrust in institutions, violence in interpersonal communication, rising crime etc. Focusing on rethinking the specific ways of activating the upbringing resources in Bulgarian school is relevant to overcome the influence of destructive factors in our society. The research emphasizes the importance of professional competence of the teacher as educator, in order to implement adequate preventive initiatives related to prevention of destructive and violent behavior of adolescents.
Dr. Snezhana Popova, Assoc. Prof.
Department of Pedagogy
Faculty of Pedagogy
South-West University „Neofit Rilski“
МЕТОДИЧЕСКА СИСТЕМА ЗА ИНДИВИДУАЛНА ПОМОЩ ПО МАТЕМАТИКА НА ДЕЦА СЪС СОЦИАЛНОПЕДАГОГИЧЕСКИ ПРОБЛЕМИ
Dr. Yanka Stoimenova, Assoc. Prof.,
South-West University “Neofit Rilski”
Absract. Необходимостта от оказване на индивидуална помощ по математика на децата със социалнопедагогически проблеми през последните години осезаемо нараства. Това е проблем на социалнопедагогическата теория и практика, който има конкретни психологически, дидактически, психофизиологически, частнометодически и социалнопедагогически измерения. В изследването са разгледани основните компоненти на методическата система за индивидуална помощ по математика на децата със социалнопедагогически проблеми – цел, задачи, съдържание, средства, методи и форми. Разглеждането на индивидуалната помощ по математика, като методическа система, ще подобри работата на педагога при организиране на самоподготовката по математика. Прилагането на методическата система в практиката ще съдейства за оказване на квалифицирана индивидуална помощ по математика на децата със социалнопедагогически проблеми.
Keywords: individual help in mathematics; children with social pedagogical problems; self-training in math.
METHODICAL SYSTEM FOR INDIVIDUAL HELP IN MATHEMATICS FOR CHILDREN WITH SOCIAL PEDAGOGICAL PROBLEMS
Abstract. The necessity of providing individual assistance in mathematics to children with social pedagogical problems in recent years markedly increases. This is a problem of the social pedagogical theory and practice, which has specific psychological, didactic, psycho-physiological, private methodological and pedagogical social dimensions. The study examines the main components of the methodical system for individual help – purpose, tasks, content, tools, methods and forms. The consideration of the specific assist in mathematics as a methodical system will improve the pedagogues` work in organizing self-training in mathematics. The implementation of the methodological system in the practice will help to provide qualified individual help in mathematics to children with social pedagogical problems.
Dr. Yanka Stoimenova, Assoc. Prof.
Faculty of Pedagogy
South-West University “Neofit Rilski”
ПЕДАГОГИЧЕСКИ АСПЕКТИ НА РАБОТА СЪС СЕМЕЙСТВАТА НА ДЕЦА СЪС СПЕЦИАЛНИ ОБРАЗОВАТЕЛНИ ПОТРЕБНОСТИ В УСЛОВИЯТА НА МАСОВАТА ОБЩООБРАЗОВАТЕЛНА СРЕДА
Prof. Dr. Pelagia Terziyska
South-West University “Neofit Rilski”
Absract. В статията се разглеждат значението, различни форми на организация и съдържанието на педагогическата работа с родителите на детето със специални образователни потребности (СОП). Конкретизират се задачите и различни полезни дейности, необходими за реализиране на ефективно сътрудничество с родителите. Споделя се и се обобщава собствен опит по разглежданата проблематика.
Keywords: families of children with SEN; forms of work with parents of children with SEN; cooperation; partnership
PEDAGOGICAL ASPECTS OF WORKING WITH THE FAMILIES OF CHILDREN WITH SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS IN THE TERMS OF THE GENERAL EDUCATIONAL ENVIRONMENT
Abstract. The article examines the importance, different forms of organization and the content of the pedagogical work with parents of the child with special educational needs (SEN). It specifies the tasks and useful activities that are necessary for the realization of effective cooperation with the parents. In the article the author shares and summarizes personal experience on this topic.
Dr. Pelagia Terziyska, Assoc. Prof.
Faculty of Pedagogy
South-West University „Neofit Rilski“
ОСОБЕНОСТИ НА НАТОВАРВАНЕТО В ЗАНИМАНИЯТА С ФИЗИЧЕСКИ УПРАЖНЕНИЯ ПРИ ДЕЦА СЪС СПЕЦИАЛНИ ОБРАЗОВАТЕЛНИ ПОТРЕБНОСТИ
Кирил Костов, Невяна Докова, Стефан Кинов
South-West University “Neofit Rilski”
Absract. Физическото възпитание на учениците със специални образователни потребности има своите особености и това е съвсем логично и обяснимо. Известно е, че плътността на натоварването е индиректен (косвен) показател на физическото натоварване, понеже дава информация само за обема на натоварването, а не и за неговата интензивност. Все пак този показател е необходимото първо условие, за да се постигне оптимално физическо натоварване. Критерият за оптималност и достатъчност обаче е различен, когато става въпрос за деца с ментална ретардация. Това е следствие не само от различията в психифизическото развитие на тези деца, но е продиктувано и от по-различните цели и „по-скромните“ задачи на физическото възпитание и спорта при децата с интелектуална недостатъчност. Двигателната активност и свързаното с нея физическо натоварване са незаменим фактор за правилното психофизическо развитие на подрастващите. Тя е еднакво необходима както за децата в норма, така и за тези с психофизически аномалии.
Keywords: physical load; special educational needs; children; physical education
FEATURES OF LOADING WITH PHYSICAL EXERCISES IN CHILDREN WITH SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS
Abstract. The Physical education classes of students with special educational needs have itself peculiarities which is logical and explainable. It is well known that the load density is an indirect indicator for physical load because it gives information only for the capacity of the load and not for the intensity. Although this indicator is the necessary first condition for achieving optimal physical load. However, the criterion of optimality and sufficiency is different when it comes to children with mental retardation. This is due not only to differences in the psychophysical development of these children, but is also dictated by the different aims and “more modest” tasks of physical education and sport in children with intellectual disabilities. The physical activity and the associated physical load are an indispensable factor for the proper psycho-physical development of adolescents. It is equally necessary for both normal children and those with psychophysical anomalies.
Prof. Dr. Кiril Коstov
Dr. Nevyana Dokova, Assist. Prof
Dr. Stefan Kinov, Assist. Prof
South-West University „Neofit Rilski“