EDITORIAL / КЪМ ЧИТАТЕЛЯ – p. 7
Open the full text
NON-FORMAL EDUCATION / НЕФОРМАЛНО ОБРАЗОВАНИЕ
Неформалното образование: тема с продължение
[Non-formal Education: a Subject with a Continuation]
/ Силвия Николаева / Silvia Nikolaeva – стр. 8
Open the full text
Неформално и формално образование – ефекти на свързаността
[Nonformal and Formal Education – the Effects of Connectivity]
/ Силвия Върбанова / Silvia Varbanova – стр. 10
Open the full text
„Образователен театър“ на сцената на неформалното образование в България
[Educational Theater on the Stage of Non-formal Education in Bulgaria]
/ Радка Василева / Radka Vassileva – стр. 26
Open the full text
За перспективите и възможностите на неформалното образование за развитие на природонаучната грамотност на учениците
/ [Prospects and Opportunities for Developing Students’ Scientific Literacy through Nonformal Education]
/ Иса Хаджиали, Явор Киряков, Александър Милушев / Isa Hadjiali, Yavor Kiryakov, Alexander Milushev – стр. 46
Open the full text
Анимационни проекти, основани на модел по образователна драма в началното училище
[Animation Projects Based on a Model of Educational Drama in Primary School]
/ Мария Николова / Mariya Nikolova – стр. 62
Open the full text
Интердисциплинарно неформално обучение на талантливи ученици от Софийската математическа гимназия
[Interdisciplinary Nonformal Learning for Talented Students from the Sofia High School of Mathematics]
/ Александрия Генджова, Борис Толев / Alexandria Gendjova, Boris Tolev – стр. 71
Open the full text
Образователни ресурси за превенция на дискриминацията и насилието в масовия спорт в училище и в спортни клубове
[Educational Resource for Prevention of Discrimination in Grassroots Sports in School and Sport Clubs]
/ Пенка Кожухарова, Чавдар Стойчев, Надежда Йорданова, Теодора Симеонова / Penka Kozhuharova, Chavdar Stoychev, Nadezhda Yordanova, Teodora Simeonova – стр. 81
Open the full text
Неформално професионално развитие за учители с фокус върху приобщаващото образование – възможностите на онлайн обучението през опита на Центъра за приобщаващо образование
[Non-formal Professional Development for Teachers with a Focus on Inclusive Education – On-line Learning Opportunities Presented through the Experience of Centre for Inclusive Education]
/ Маргарита Аспарухова, Лилия Кръстева-Пеева / Margarita Asparuhova, Lilia Krasteva-Peeva – стр. 91
Open the full text
RESEARCH INSIGHTS / ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКИ ПРОНИКНОВЕНИЯ
Взаимовръзка между културния произход, социалния статус на бъде- щия ученик и неговата училищна готовност
[The Relationship between Cultural Origin, Social Status of the Future Student and His or Her “School Readiness”]
/ Mария Tенева / Maria Teneva – стр. 104
Open the full text
PARENT-SCHOOL PARTNERSHIP / ПАРТНЬОРСТВО УЧИЛИЩЕ – РОДИТЕЛИ
Партньорство училище – родители
[Parent-school Partnership]
/ Янка Такева / Yanka Takeva – стр. 118
Open the full text
Новите педагогически парадигми и взаимодействието с деца и роди- тели в образованието
[New Pedagogical Paradigm and Interaction with Children with Parents in Education]
/ Нели Бояджиева / Neli Boiadjieva – стр. 121
Open the full text
Добри практики „Партньорство родители – училище“
[Good Practices – Partnership School – Parents]
/ Мехмед Имамов, Калинка Гайтанинчева / Mehmed Imamov. Kalinka Gaitanincheva 133 Взаимодействие училище и родители [Partnership School – Parents] / Тинка Попова / Tinka Popova – стр. 129
Open the full text
Как се намира пътят към доброто взаимодействие между училище и родители
[How to Find the Way of Good Interaction between School and Parents]
/ Татяна Михайлова / Tatiana Mihailova – стр. 139
Open the full text
Взаимодействие училище и семейство
[School and Family Interaction]
/ Бойко Свиленов / Boyko Svilenov – стр. 143
Open the full text
НЕФОРМАЛНО И ФОРМАЛНО ОБРАЗОВАНИЕ – ЕФЕКТИ НА СВЪРЗАНОСТТА
Силвия Върбанова
Sofia University
Absract. В текста се анализира влиянието на различните равнища на свързаност между формално и неформално образование върху познавателното развитие, учебните постижения, личностното изграждане и социалното развитие на децата и младите хора. Представени са анализи и резултати от изследвания, свързани със социокултурни влияния, икономически и регионални различия, достъп и бариери пред включването, възможности и перспективи. Обсъждат се предизвикателства и трудности, произтичащи от глобалните тенденции в съвременното общество и идеи за решения. Обосновава се необходимостта от реконцептуализиране на разбиранията за ученето и обучението върху основата на свързаността на формално, неформално и аформално образование.
Keywords: non-formal education; cumulative advantage; cognitive skills; noncognitive traits; socio-cultural attitudes; barriers
NON-FORMAL AND FORMAL EDUCATION – THE EFFECTS OF CONNECTIVITY
Abstract. The effects of different levels of connectivity of non-formal and formal education on cognitive development, school achievements, personal and social development of children and youth are discussed. The article presents analysis and research results related to the socio-cultural influences, economic and regional disparities, access and barriers to participation and inclusion, opportunities and prospects. The challenges and difficulties arising from global trends in modern society and ideas for solutions are discussed. The necessity of re-conceptualization of understanding of learning, of individual and social responsibilities in education on the concept of the interrelationships among formal, non-formal and informal education is argued.
Dr. Silvia Varbanova, Assist. Prof.
Faculty of Education
Sofia University
„ОБРАЗОВАТЕЛЕН ТЕАТЪР“ НА СЦЕНАТА НА НЕФОРМАЛНОТО ОБРАЗОВАНИЕ В БЪЛГАРИЯ
Радка Василева
Sofia University
Absract. Авторът, като един от създателите на концепцията „Образователен театър“ и на театър „Забавна наука“, анализира и определя представяния модел на обучение като формат на неформалното образование, който непрекъснато се променя, следвайки както своята оригинална, педагогически обусловена концептуалност, така и световни образователни практики, изградени на визуална и театрална основа. Проследена е и трансформацията му от един инструктурски ориентиран обучителен модел в интерактивен, театрално-образователен модел, представян от театър „Забавна наука“, който включва децата в представлението в три различни роли: зрители, партньори в обучението и анализатори на собствените си наблюдения и преживявания. Очертана е перспективността в смяната на парадигмата от модел, основан като формат с компоненти: Watch, Play and Write („Гледай“, „Играй“ и „Пиши“) във формат от типа: Watch, Interact and Analyze („Гледай“, „Включи се“ и „Анализирай“), който се утвърждава от автора като интересен, желан и значим за обучаваните.
Keywords: educational theatre; educational performance; model of teaching; interactive model
EDUCATIONAL THEATER ON THE STAGE OF NON-FORMAL EDUCATION IN BULGARIA
Abstract. The author, as one of the founders of the Educational Theater, analyzes and defines the presented educational model as a form of non-formal education, which is constantly changing following both his original pedagogically conceived concept and world educational practices built on a visual and theatrical basis. Shown is the transformation from a leadership-oriented training model to an interactive theatrical-educational model, presented by the Funny Science Theater, which involves the children in the performance as partners and analysts of their own achievements. Outlined is the prospect of the changing paradigm – from the Watch, Play and Write model to Watch, Interact and Analyze, which is endorsed by the author as desirable and meaningful for learners.
Dr. Radka Vassileva, Assoc. Prof.
Faculty of Education
Sofia University
ЗА ПЕРСПЕКТИВИТЕ И ВЪЗМОЖНОСТИТЕ НА НЕФОРМАЛНОТО ОБРАЗОВАНИЕ ЗА РАЗВИТИЕ НА ПРИРОДОНАУЧНАТА ГРАМОТНОСТ НА УЧЕНИЦИТЕ
Dr. Isa Hadjiali, Assoc. Prof.
Sofia University
Явор Киряков
Фондация „Университет за деца“
Mr. Alexander Milushev, PhD student
Национална природо-математическа гимназия „Академик Любомир Чакалов“ – София
Absract. През последните години редица изследователи алармират за застрашителното намаляване на езиковата, математическата и природонаучната грамотност на българските ученици. Всичко това налага обединените усилия на учители, методици и всички представители на образователната сфера, които имат пряко или косвено отношение към качеството на крайния продукт от образованието. Основна цел на представеното изследване е експериментално да се установи ефектът на въздействие на неформалните образователни дейности върху развитието на природонаучната грамотност при 12 – 15-годишни ученици. Резултатите от цялостното научно-педагогическо въздействие и математико- статистическата обработка на емпирично получените данни (резултати) доказват, че обучението по химия, физика и биология, организирано в условията на неформално образование („Летни академии за деца“ и „Университет за деца“), стимулира развитието на природонаучната грамотност в тази възрастова група.
Keywords: non-formal education; science education; scientific literacy
PROSPECTS AND OPPORTUNITIES FOR DEVELOPING STUDENTS’ SCIENTIFIC LITERACY THROUGH NON-FORMAL EDUCATION
Abstract. For the last few years many researchers have been alarming about the gruesome plummeting of language, mathematics and scientific literacy of the Bulgarian students. To address this problem, the collective effort of all the factors – teachers, pedagogic experts and representatives of the education sphere, are required. The main goal of this paper is to experimentally prove the efficacy of the non-formal educational practices which are used at University for Kids for improvement of the scientific literacy of students aged 12-15. The results from the pedagogical interactions with the students and the empirical data show that the teaching of chemistry, physics and biology, organized within the summer courses (academies) at University for Kids, stimulate the development of scientific literacy at this age group.
Dr. Isa Hadjiali, Assist. Prof.
Department of Biology Education
University of Sofia
Mr. Yavor Kiryakov
University for Kids Foundation
Sofia, Bulgaria
Mr. Alexander Milushev
National Gymnasium of Natural Sciences and Mathematics “Akad. Lubomir Chakalov” Sofia, Bulgaria
АНИМАЦИОННИ ПРОЕКТИ, ОСНОВАНИ НА МОДЕЛ ПО ОБРАЗОВАТЕЛНА ДРАМА В НАЧАЛНОТО УЧИЛИЩЕ
Мария Николова
Sofia University
Absract. Атрактивността, многообразието и интерактивността се превръщат във все по-желани характеристики на иновациите, предлагани в образователни проекти, системи, модели и отделни методи, които се описват в теоретичните постановки на множество научни разработки, предложени в педагогическата литература. Статията анализира практическото значение, възможностите и предизвикателствата на прилагането на нови, неконвенционални идеи, базирани на анимационни практики в образованието. Поставя се въпросът за действеността на анимационните проекти, основани на модела по образователна драма в началното училище и неговите практически измерения, значими за неформалното образование.
Keywords: educational animation; non-formal education; educational drama; educational theater
ANIMATION PROJECTS BASED ON A MODEL OF EDUCATIONAL DRAMA IN PRIMARY SCHOOL
Abstract. Attractiveness, variety and interactivity are becoming more and more desirable features of innovation offered in educational projects, systems, models and individual methods, which are described in the theoretical statements of numerous scientific papers proposed in pedagogical literature. The article analyzes the practical importance, opportunities and challenges of implementing new, unconventional ideas based on animation practices in education. The issue of the effectiveness of the animation projects based on the educational drama model in elementary school and its practical dimensions, important for non-formal education, is raised.
Dr. Mariya Nikolova, Assist. Prof.
Department of Didactics Faculty of Pedagogy
Sofia University
ИНТЕРДИСЦИПЛИНАРНО НЕФОРМАЛНО ОБУЧЕНИЕ НА ТАЛАНТЛИВИ УЧЕНИЦИ ОТ СОФИЙСКАТА МАТЕМАТИЧЕСКА ГИМНАЗИЯ
Александрия Генджова
Sofia University
Борис Толев
Софийска математическа гимназия „П. Хилендарски“
Absract. На базата на естествените връзки между природните науки и ма- тематиката в школата по химия на Софийската математическа гимназия се прилага интердисциплинарен подход. Учениците са мотивирани седмокласници, с изявени математически способности, а учителят е с компетентност по химия и математика. Интеграцията в неформална среда се извършва както на съдържателно, така и на процесуално ниво. Седмокласниците прилагат своите математически умения при усвояване на знания по химия и при решаване на задачи и проекти, изискващи интеграция. Така учениците формират умения за комплексна комуникация, решаване на проблеми и системно мислене; развиват талантите и способностите си, повишават интереса си към природните науки и подобряват постиженията си на олимпиадите по химия.
Keywords: interdisciplinary approach; non-formal learning, talented students; science education
INTERDISCIPLINARY NONFORMAL LEARNING FOR TALENTED STUDENTS FROM THE SOFIA HIGH SCHOOL OF MATHEMATICS
Abstract. On the basis of the natural connections between the science and mathematics, an interdisciplinary approach is applied in the non-formal chemistry classes of the Sofia High School of Mathematics. The 7th grade students have pronounced mathematical ability and the teacher is competent in chemistry and mathematics. In this case chemistry and mathematics are integrated both on the basis of content and procedural level. Seventh graders apply their mathematical knowledge and skills in acquisition of new chemistry knowledge. They solve problems and develop projects, requiring integration of both subjects. In this way, students form complex communication, problem-solving and systemic thinking skills. As a result of the approach used, students develop their talents and abilities, increase their interest in science, and improve their achievements at the Olympiads in Chemistry.
Dr. Alexandria Gendjova, Assoc. Рrof
Research Laboratory on Chemistry Education & History & Philosophy of Chemistry
Faculty of Chemistry & Pharmacy
Sofia University
Mr. Boris Tolev Sofia High School of Mathematics “P. Hilendarski”
ОБРАЗОВАТЕЛНИ РЕСУРСИ ЗА ПРЕВЕНЦИЯ НА ДИСКРИМИНАЦИЯТА И НАСИЛИЕТО В МАСОВИЯ СПОРТ В УЧИЛИЩЕ И В СПОРТНИ КЛУБОВЕ
Пенка Кожухарова, Чавдар Стойчев, Надежда Йорданова, Теодора Симеонова
University of Shumen (Bulgaria)
Absract. Статията представя резултати от приложението на интерактивни образователни ресурси за неформално образование на млади спортисти. Цели се да се подкрепят треньорите и учителите при идентифициране на проблеми, свързани с дискриминацията и насилието, да се осигурят образователни ресурси и инструменти за тяхното прилагане и интегриране в ежедневните клубни и училищни спортни дейности. Разработена е електронна платформа за обучение на треньори и учители в шест модула и интерактивни образователни материали за учениците. Проведени са интервюта с 30 наставници по програмата. Изследването разкрива, че технологията за обучение и разработените образователни ресурси допринасят за ефективно осъществяване на дейности по превенция на дискриминацията и насилието в масовия спорт в спортните клубове и в извънучилищни спортни дейности. Образователните материали насочват младите спортисти към саморефлексия и осмисляне на своите преживявания и опит. Разработенитe модули за електронно обучение са насочени към развитие уменията на треньорите и учителите за справяне с инциденти на дискриминация и насилие в партньорство с ученици, спортисти, родители и специалисти в областта на масовия спорт.
Keywords: non-formal education; grassroots sports; discrimination; violence; sports club
EDUCATIONAL RESOURCE FOR PREVENTION OF DISCRIMINATION IN GRASSROOTS SPORTS IN SCHOOL AND SPORTS CLUBS
Abstract. Тhis study aims to present the results of the pilot evaluation of the training system application. The aims is to inform PE teachers and coaches on identifying underlying problems of discrimination, racism and violence, train them on innovative approaches for preventing these phenomena and provide them with educational tools. The training platform is composed by 6 modules that work to prevent incidents of violence, racism and discrimination in sport. The evaluation is done through questionnaires-interviews to 30 mentors. The conducted surveys revealed that the game and the comic present the main messages and mechanisms for tackling incidents of discrimination in sport in an interesting and attractive way. Another key point of the training process has been the self-reflection in relation to the practice carried out by the trainees, as well as the participation and interest that they showed along the entire formation process. The modules in the e-training platform present good practices, documents and programmes in a very accessible and interesting way. They are directed towards development of teachers and coaches’ skills for dealing with accidents of discrimination and violence in informal education in partnership with colleagues, students, parents and specialists in the field of grassroots sports.
Dr. Penka Kozhuharova, Assoc. Prof.
Dr. Chavdar Stoychev, Assist. Prof.
Prof. Nadezhda Yordanova, DSc.
Dr. Teodora Simeonova, Assoc. Prof.
Konstantin Preslavsky University of Shumen
НЕФОРМАЛНО ПРОФЕСИОНАЛНО РАЗВИТИЕ ЗА УЧИТЕЛИ С ФОКУС ВЪРХУ ПРИОБЩАВАЩОТО ОБРАЗОВАНИЕ – ВЪЗМОЖНОСТИТЕ НА ОНЛАЙН ОБУЧЕНИЕТО ПРЕЗ ОПИТА НА ЦЕНТЪРА ЗА ПРИОБЩАВАЩО ОБРАЗОВАНИЕ
Маргарита Аспарухова, Лилия Кръстева-Пеева
Център за приобщаващо образование
Absract. Статията разглежда необходимостта от ръководено от самите учи- тели продължаващо професионално развитие с фокус върху преподаването на деца с разнообразни образователни възможности и потребности в светлината на новоприетия Закон за предучилищно и училищно образование и в контекста на образователната реалност в страната. Представен е опитът на Центъра за приобщаващо образование при разработването и предоставянето на материали за неформално обучение за учители в областта на приобщаващото образование посредством онлайн обучителен курс и свързаните с участието в него ползи, трудности и препоръки.
Keywords: non-formal education for teachers; inclusive education, on-line learning
NON-FORMAL PROFESSIONAL DEVELOPMENT FOR TEACHERS WITH A FOCUS ON INCLUSIVE EDUCATION – ON-LINE LEARNING OPPORTUNITIES PRESENTED THROUGH THE EXPERIENCE OF CENTRE FOR INCLUSIVE EDUCATION
Abstract. The article presents the need of self-directed teachers’ continuous professional development with a focus on teaching children with diverse learning needs and abilities in mainstream classrooms in the context of the new Bulgarian Law on Education and the current situation of the Bulgarian educational system. The article presents the experience of Centre for Inclusive Education in developing materials for non-formal education for teachers in the field of inclusive education via launching a free on-line course on inclusive education for teachers, and the discussions on the course-related benefits, difficulties and recommendations.
Ms. Margarita Asparuhova
Ms. Lilia Krasteva-Peeva
Center for Inclusive Education
ВЗАИМОВРЪЗКА МЕЖДУ КУЛТУРНИЯ ПРОИЗХОД, СОЦИАЛНИЯ СТАТУС НА БЪДЕЩИЯ УЧЕНИК И НЕГОВАТА УЧИЛИЩНА ГОТОВНОСТ
Мария Тенева Тракийски университет – Стара Загора
Absract. Настоящата статия представя резултати от научно изследване. Направен е опит да се открие корелационна зависимост между културния про- изход, социалния статус на семейството и готовността на децата за училище. В теоретичен план са представени идеи за взаимовръзка между горепосочените фактори и училищната готовност. За реализиране на целта на изследва- нето са използвани методите: анкета за родители, разработена от автора на настоящото изследване, и ,,Тест за готовноста на децата за училище“ с автори Г. Бижков, и Ф. Стоянова. В изследването са включени 150 респонденти. От тях 50 са деца от две подготвителни групи за училище и 100 са родители на изследваните деца. Резултатите посочват, че съществува взаимовръзка между изследваните фактори – културен произход, социален статус и готовност на децата за училище.
Keywords: education; the child’s readiness for school; supportive educational environment in the family
THE RELATIONSHIP BETWEEN CULTURAL ORIGIN, SOCIAL STATUS OF THE FUTURE STUDENT AND HIS OR HER “SCHOOL READINESS”
Abstract. This article presents the results of a scientific research. An attempt has been made to find a correlation between the cultural origin, the social status of the family and the readiness of children to start school. In theoretical terms, ideas for the correlation between these factors and school readiness are presented. In order to realize the objective of the study, the following methods were used: a survey for parents, developed by the author of this study and “A test for the readiness of the children for school“. The study included 150 respondents. 50 of them were children from two groups of the preparatory school and 100 – parents of the children who took part in the study. The results indicate that there is a correlation between the studied factors – cultural background, social status and readiness of children for school.
Dr. Maria Teneva, Assoc. Prof.
Faculty of Education
Trakia University of Stara Zagora
НОВИТЕ ПЕДАГОГИЧЕСКИ ПАРАДИГМИ И ВЗАИМОДЕЙСТВИЕТО С ДЕЦА И РОДИТЕЛИ В ОБРАЗОВАНИЕТО
Prof. Dr. Nely Boiadjieva
Sofia University
Absract. Водещите идеи на съвременните педагогически парадигми в началото на новия век произтичат от промяната в обществото, социалните структури, формите на семейството и партньорските взаимоотношения, самото училище и очакванията от него, като институция, на децата и възрастните при взаимодействието в триадата „деца – родители – учители“. Пътят към непротиворечивото му реализиране е в реалните партньорски взаимоотношения и овладяването на изкуството на мирното (ненасилствено, неагресивно) общуване. За такъв тип общуване са необходими основни умения, които трите страни – участници във взаимодействието, трябва да усвояват и развиват съвместно и в общи дейности. Те се коренят в алтруизма, състраданието и любовта, които са същността на хуманността и истинското човеколюбие в отношенията и са изконни за храма на знанието – училището. Това е основен извод от новите педагогически парадигми за взаимодействието с деца и родители в образованието.
Keywords: new pedagogical paradigm; interaction; children; parents; education
NEW PEDAGOGICAL PARADIGM AND INTERACTION WITH CHILDREN WITH PARENTS IN EDUCATION
Abstract. The leading ideas of contemporary pedagogical paradigm at the beginning of the new century are result from general changes in society, social structures, family types and partners interaction, the school and expectations towards its role in the process of interaction “children-parents-teachers”. The ways to reach it are in the non-contradictory realization that the real partnership interrelation and in the assimilation and controling of the art of peaceful (nonviolence, not aggressive) constructive communication. For this type of communication new skills are necessary, which all parties (children, parents, teachers) in the interaction have to assimilate and to develop together with common activities. Their roots are in altruism, empathy and love, which are an essence of the humanity and true humaneness in relationships. They are sustainable in the temple of knowledge – the school. This is the main conclusion from the analysis of the new pedagogical paradigm for interaction with children and parents in the education.
Prof. Dr. Neli Boiadjieva
Department of Social Pedagogy and Social Work
Faculty for Primary and Preschool Education
Sofia University
ДОБРИ ПРАКТИКИ „ПАРТНЬОРСТВО РОДИТЕЛИ – УЧИЛИЩЕ“
Мехмед Имамов, Калинка Гайтанинчева
Средно училище „Св. П. Хилендарски“ – с. Абланица, обл. Благоевград
Abstract.. Статията представя добри практики в СУ „Св. Паисий Хилендар- ски“ – с. Абланица, относно партньорствата родители – училище: родители доброволци, участие на родителите в училищни инициативи и дейности, родители „колеги“ и родители учители, които са постоянна величина в живота на училищната общност.
Keywords: partnership; parents-school
GOOD PRACTICES – PARTNERSHIP SCHOOL – PARENTS
Abstract. The article presents the good practices in Secondary school “St. Paisii Hilendarski”, village of Ablanitsa in relation to partnerships and cooperation: parents-volunteers, parental participating in school initiatives and events, parents- “colleagues” and parents-teachers who are constantly available for the school life and activities of the school community.
Mr. Mehmed Imamov Ms. Kalinka Gaitanincheva
Secondary School „Sv. Paisii Hilendarski”
ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ УЧИЛИЩЕ И РОДИТЕЛИ
Тинка Попова
Acad. Ludmil Stoyanov Foreign Language High School - Blagoevgrad
Absract. Стремежът на всяко българско училище е не само да постига високи образователни цели, но и да изгради личности, които ще се справят с предизвикателствата на времето. Това е възможно в тясно взаимодействие между училище и родители. Основни моменти при това взаимодействие са: родителят да бъде партньор на учителя; да посещава училищни събития; да се включва според възможностите си в училищния живот; да има обратна връзка родител – учител; да подкрепи кауза. Качественото преподаване на учителя и участието му в училищния живот съвместно с партньорството на родителите в класни и извънкласни мероприятия са гаранция за успеха на ученика.
Keywords: partnership school – parents; message to parents; parent’s engagement; school cause; Students’ results
PARTNERSHIP SCHOOL – PARENTS
Abstract. Any Bulgarian school aspires not only to achieve high educational objectives but also to form personalities who will be able to overcome the challenges of our time. This can be achieved if there is a close collaboration between school and parents. The main points of this collaboration are as follows: the partnership between teachers and parents; parents’ attendance at school events; parents’ involvement in school life; the need for feedback; parents’ willingness to support a cause. High-quality teaching and teachers’ participation in classroom and extracurricular activities together with parents are the key to students’ success.
Ms. Tinka Popova
High School “Ludmil Stoyanov’’
КАК СЕ НАМИРА ПЪТЯТ КЪМ ДОБРОТО ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ МЕЖДУ УЧИЛИЩЕ И РОДИТЕЛИ
Татяна Михайлова
44. средно училище „Неофит Бозвели“ – София
Abstract.. Статията посочва добри практики и оригинални решения за преодоляване на трудностите в общуването между родителите и училището в 44. СУ „Неофит Бозвели“.
Keywords: school; parents; interaction
HOW TO FIND THE WAY OF GOOD INTERACTION BETWEEN SCHOOL AND PARENTS?
Abstract. The article presents good practices and original solutions for overcoming difficulties in the communication between the parents and the school were presented in 44th Secondary School “Neofit Bozveli“ – Sofia, Bulgaria.
Ms Tatiana Mihailova
44th Secondary School “Neofit Bozveli“