RESEARCH INSIGHTS / ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКИ ПРОНИКНОВЕНИЯ
Дидактичен модел „конструктивна математика за деца“
[Didactic Model “Constructive Mathematics for Children”]
/ Даринка Гълъбова, Надя Делчева / Darinka Galabova, Nadia Delcheva – стр. 1159
Open the full text
BECOME A TEACHER! / СТАНИ УЧИТЕЛ!
„Говорещото дете“ в променящия се свят – предизвикателства пред началното ограмотява
[„Speaking Child“ in a Changing World – Elementary Literacy Challenges ]
/ Мариана Мандева / Mariana Mandeva – стр. 1173
Open the full text
Родителите – важният партньор в „Училище за четене“ (първи клас)
[The Parents – Important Partners in „School for Reading“ (First Grade)]
Анелия Николова / Anelia Nikolova – стр. 1186
Open the full text
Видове упражнения в обучението по български език с оглед формиране на езиковите понятия „съществително име“, „прилагателно име“ и „глагол“ (втори клас)
[Types of Exercises in Teaching Bulgarian with a View to Form the Language Notions of Noun, Adjective and Verb (Second Grade)]
/ Марта Николова / Marta Nikolova – стр. 1193
Open the full text
Формиране на речева култура в начална училищна възраст (анализ на анкета с учители)
[Speech Communication Culture in Primary School Age (Analysis of a Questionnaire Answered by Teachers)]
/ Боряна Борисова / Boryana Borisova – стр. 1201
Open the full text
Интерактивни техники за овладяване на четенето в мултикултурната класна стая – първи клас
[Interactive Techniques for Mastering Reading in Multicultural Classroom – First Grade]
/ Магдалена Атанасова / Magdalena Atanasova – стр. 1206
Open the full text
PEDAGOGICAL EXPERIENCE / ПЕДАГОГИЧЕСКИ ОПИТ
Иновативна технология на професионално-педагогическия тренинг като форма на педагогическо взаимодействие с учители в предучилищното образование
[Innovative Technology of the Professional Pedagogical Training as a Form of Pedagogical Interaction with Teachers in Pre-school Education ]
/ Елена Витанова / Elena Vitanova – стр. 1213
Open the full text
DOCTORAL RESEARCH / ДОКТОРАНТСКИ ИЗСЛЕДВАНИЯ
Как да формираме обществени и граждански компетентности при учениците от I и II клас – създаване на ефективен методически модул за изграждането им чрез обучението по „Околен свят“
[How to Form Social and Civic Competences in Students of 1st and 2nd Grade – Creating an Effective Methodological Module for their Construction through the Training by Man and Society ]
/ Радостина Божкова / Radostina Bojkova – стр. 1220
Open the full text
Психолого-педагогически предпоставки за формиране на отношение към природата, като към ценност на културата (предучилищна разновъзрастова група) [Psychological and Pedagogical Prerequisites for Forming an Appreciative Attitude to Nature as a Cultural Value ( Preschool Varied-aged Group) ]
/ Надзифе Чангалова / Nadzife Changalova – стр. 1230
Open the full text
Анализиране нагласата за използване на образователна интерактивна мултимедия при чуждоезиковото обучение
[Analysis of the Attitude for Using Common Educational Interactive Multimedia in Foreign Language Training]
/ Десислава Баева / Desislava Baeva – стр. 1240
Open the full text
SHARED EXPERIENCE / СПОДЕЛЕН ОПИТ
Емпирико-теоретичен модел на Обществен съвет в ДГ „Слънчице“ – гр. Мездра (по примера на Закона за предучилищното и училищното образование)
[Empirical and Theoretical Model of a Public Council in DG „Slantchize“ – Mezdra (Based on the Example of the Law of Preschool and School Education)]
/ Атанаска Христова / Atanaska Hristova – стр. 1256
Open the full text
Съвременни аспекти на взаимодействие семейство – детска градина
[Modern Aspects of the Interaction Family – Kindergarten ]
/ Илияна Вълова / Iliana Valova – стр. 1267
Open the full text
THE WRITTEN WORD REMAINS. WRITE CORRECTLY
Написаното остава. Пиши правилно – стр. 1273
Open the full text
ANNUAL CONTENTS / ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ – стр. 1280
READ IN THE LATEST ISSUES OF AZ BUKI JOURNALS / В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА „АЗ-БУКИ“ ЧЕТЕТЕ – стр. 1290
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ – стр. 1292
ДИДАКТИЧЕН МОДЕЛ „КОНСТРУКТИВНА МАТЕМАТИКА ЗА ДЕЦА“
Даринка Гълъбова
Надя Делчева
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“
Absract. Разглеждат се същността и ролята на моделирането и конструирането като методи за изследователска дейност в обучението по математика на децата от детската градина. Изследователско-конструкторският подход в математическото обучение на децата се основава на самостоятелна дейност за „построяване – конструиране“ на модели на математически понятия и отношения. В процеса на конструиране на моделите децата разкриват, осъзнават и затвърдяват основни свойства и отношения на математически понятия.
Keywords: shaping, constructing, model, mathematics, preschool education
DIDACTIC MODEL “CONSTRUCTIVE MATHEMATICS FOR CHILDREN”
Abstract. In this article are considered the essence and the role of shaping and constructing as methods for investigating work in the education in mathematics by preschool children. The investigating constructor’s approach in the mathematical education of the children is based on independent work for “building-constructing” of the models of mathematical ideas and relations. In the process of constructing of the models the children discover, realize and consolidate basic skills and relations of the mathematical ideas.
Prof. Dr. Darinka Galabova
Mrs. Nadia Delcheva, PhD student
St. Cyril and St. Methodius University of VelikoTarnovo
„ГОВОРЕЩОТО ДЕТЕ“ В ПРОМЕНЯЩИЯ СЕ СВЯТ – ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВА ПРЕД НАЧАЛНОТО ОГРАМОТЯВАНЕ
Мариана Мандева
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий”
Absract. Променените социокултурни реалности и възникналите нови потребности у „говорещото дете“ изискват пореден поглед към ограмотяването, провеждано в българското училище. В контекста на това разбиране се акцентира върху интеграцията в обучението по начално четене и писане.
Keywords: „speaking child”, changing world, elementary literacy, integration, teaching basic literacy skills
„SPEAKING CHILD“ IN A CHANGING WORLD – ELEMENTARY LITERACY CHALLENGES
Abstract. The changed socio cultural and educational realities and the new needs that have arisen in „speaking child” require once to glance at the elementary literacy held in the Bulgarian school. In light of this understanding, the focus is on: inclusivity in teaching basic literacy skills.
Prof. Mariana Mandeva, DSc.
St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Tarnovo
РОДИТЕЛИТЕ – ВАЖНИЯТ ПАРТНЬОР В „УЧИЛИЩЕ ЗА ЧЕТЕНЕ“(ПЪРВИ КЛАС)
Анелия Николова
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“
Absract. Споделя се опит от „Училище за четене“ – неформално образование в първи клас. Основополагащо е разбирането, че родителите са важният партньор на образователната институция при насърчаване на детското четене. В подкрепа се представят и анализират данни от анкета с родители – участници в „Училище за четене“. Достига се до аргументирани изводи.
Keywords: reading, non-formal education, first grade, a wide range of reader’s communities
THE PARENTS – IMPORTANT PARTNERS IN „SCHOOL FOR READING“ (FIRST GRADE)
Abstract. The article shares an experience of the “School for reading” – non-formal education in first grade. The understanding that parents are important partners of the educational institution is fundamental in promoting children’s reading. In support of the latter a data from a survey of parents – participants in “School for reading”, is presented and analyzed. Reasoned conclusions are reached.
Ms. Anelia Nikolova, PhD Student
St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Tarnovo
ВИДОВЕ УПРАЖНЕНИЯ В ОБУЧЕНИЕТО ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК С ОГЛЕД ФОРМИРАНЕ НА ЕЗИКОВИТЕ ПОНЯТИЯ „СЪЩЕСТВИТЕЛНО ИМЕ“, „ПРИЛАГАТЕЛНО ИМЕ“ И „ГЛАГОЛ“ (ВТОРИ КЛАС)
Марта Николова
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“
Резюме. Упражнението е основен метод в обучението по български език. В този контекст в статията се предлагат три групи упражнения с оглед формирането на езиковите понятия „съществително име“, „прилагателно име“ и „глагол“ от ученици във втори клас.
Keywords: language notions, noun, adjective, verb, exercise, Bulgarian language, 1st – 4th grade
TYPES OF EXERCISES IN TEACHING BULGARIAN WITH A VIEW TO FORM THE LANGUAGE NOTIONS OF NOUN, ADJECTIVE AND VERB (SECOND GRADE)
Abstract. Exercise is a major method in teaching Bulgarian. In this context, this article presents three groups of exercises with a view to form the language notions of noun, adjective and verb in the second-grade-students.
Mrs. Marta Nikolova, PhD Student
St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Tarnovo
ФОРМИРАНЕ НА РЕЧЕВА КУЛТУРА В НАЧАЛНА УЧИЛИЩНА ВЪЗРАСТ (АНАЛИЗ НА АНКЕТА С УЧИТЕЛИ)
Боряна Борисова
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“
Резюме. Чрез анализ на анкета с начални учители се открояват дефицити в речевото поведение на децата от начална училищна възраст и се извеждат методически изводи.
Keywords: questionnaire, survey, teachers, speech culture, primary school age, educational priorities
SPEECH COMMUNICATION CULTURE IN PRIMARY SCHOOL AGE (ANALYSIS OF A QUESTIONNAIRE ANSWERED BY TEACHERS)
Abstract. Through analysis of questionnaire with respondents – primary school teachers, there are manifested deficits into the speech behavior of children of primary school age and methodological conclusions are drawn.
Mrs. Boryana Borisova, student
St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Tarnovo
ИНТЕРАКТИВНИ ТЕХНИКИ ЗА ОВЛАДЯВАНЕ НА ЧЕТЕНЕТО В МУЛТИКУЛТУРНАТА КЛАСНА СТАЯ – ПЪРВИ КЛАС
Магдалена Атанасова
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий”
Резюме. Представят се апробирани интерактивни техники (дидактични игри) за формиране в единство на техника на четене и разбиране на прочетеното в мултикултурната класна стая – първи клас.
Keywords: reading, interactive techniques, multicultural classroom, first grade
INTERACTIVE TECHNIQUES FOR MASTERING READING IN MULTICULTURAL CLASSROOM – FIRST GRADE
Abstract. Approbated interactive techniques for forming the unity of the technique for reading and understanding of what has been read in the multicultural classroom are presented.
Ms. Magdalena Atanasova, student
St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Tarnovo
ИНОВАТИВНА ТЕХНОЛОГИЯ НА ПРОФЕСИОНАЛНО-ПЕДАГОГИЧЕСКИЯ ТРЕНИНГ КАТО ФОРМА НА ПЕДАГОГИЧЕСКО ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ С УЧИТЕЛИ В ПРЕДУЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ
Елена Витанова
Ministry of Education and Science
Резюме. Превенцията на дискриминативни практики в предучилищното образование и създаването на благоприятна среда за ефективен диалог между учители, деца и родители от различен етнически произход изисква усъвършенстване на уменията на учителя за работа в мултикултурна среда. В настоящата статия е представена иновативна технология на професионално-педагогическия тренинг като форма на педагогическо взаимодействие в процеса на продължаващо образование на педагогически субекти в предучилищното образование. Акцентува се върху стимулирането на социокултурната компетентност на учителя в контекста на интерперсоналната интелигентност в общата рефлексивна картина в системата на предучилищното образование.
Keywords: intercultural education, training for teachers
INNOVATIVE TECHNOLOGY OF THE PROFESSIONAL PEDAGOGICAL TRAINING AS A FORM OF PEDAGOGICAL INTERACTION WITH TEACHERS IN PRE-SCHOOL
EDUCATION
Abstract. Preventing discriminatory practices in early childhood education and creating a favorable environment for effective dialogue between teachers, children and parents of different ethnic origin requires improvement of the skills of teachers to work in a multicultural environment. This article presents an innovative technology of professional pedagogical training as a form of pedagogical interaction in the process of continuing education for teaching subjects in preschool. The emphasis is on the promotion of socio-cultural competence of the teacher in the context of interpersonal intelligence in the general reflexive picture in pre-primary education.
Mrs. Elena Vitanova
Ministry of Education and Science
КАК ДА ФОРМИРАМЕ ОБЩЕСТВЕНИ И ГРАЖДАНСКИ КОМПЕТЕНТНОСТИ ПРИ УЧЕНИЦИТЕ ОТ I И II КЛАС – СЪЗДАВАНЕ НА ЕФЕКТИВЕН МЕТОДИЧЕСКИ МОДУЛ ЗА ИЗГРАЖДАНЕТО ИМ ЧРЕЗ ОБУЧЕНИЕТО ПО „ОКОЛЕН СВЯТ“
Радостина Божкова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Процесът за формирането на ключовите според Европейската езикова рамка обществени и граждански компетентности е дълъг, затова началото се поставя в ранните училищни години, сензитивния период, в един по-конкретен контекст, именно чрез обучението по „Околен свят“ – I и II клас. В рамките на това изследване ще бъде създадена и апробирана нова, по-ефективна технология за работа в училищна среда.
Keywords: social and civic competences, methodological model, school, competency approach, integrated results
HOW TO FORM SOCIAL AND CIVIC COMPETENCES IN STUDENTS OF 1ST AND 2ND GRADE – CREATING AN EFFECTIVE METHODOLOGICAL MODULE FOR THEIR CONSTRUCTION THROUGH THE TRAINING BY MAN AND SOCIETY
Abstract. The process of formation of key social and civic competences according to the Common European Framework is long, so that the beginning is made in earlier school years, the sensitive period in a more specific context, namely through training in “Man and Society” in the 1st and 2nd grade. Within this study a new, more efficient technology to work in a school environment will be created and tested.
Mrs. Radostina Bojkova, PhD student
University of Sofia
ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГИЧЕСКИ ПРЕДПОСТАВКИ ЗА ФОРМИРАНЕ НА ОТНОШЕНИЕ КЪМ ПРИРОДАТА КАТО КЪМ ЦЕННОСТ НА КУЛТУРАТА (ПРЕДУЧИЛИЩНА РАЗНОВЪЗРАСТОВА ГРУПА)
Надзифе Чангалова
Югозападен университет „Н. Рилски“ – Благоевград
Резюме. В настоящата статия са изведени психологически и педагогически предпоставки за запознаване на децата от предучилищна възраст с природната среда от гледна точка на формиране на отношение към нея като към ценност на културата. Посочени са основните структурни компоненти на понятието отношение. Приведени са педагогически аргументи, доказващи необходимостта oт разработване на теоретико-методически модел за формиране на отношение към природата като към ценност на културата.
Keywords: nature as a cultural value, forming an attitude and structural components, preschool varied-aged group
PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL PREREQUISITES FOR FORMING AN APPRECIATIVE ATTITUDE TO NATURE AS A CULTURAL VALUE (PRESCHOOL VARIED-AGED GROUP)
Abstract. The present article conveys the psychological and pedagogical prerequisites for familiarization of children at pre-school age with the natural environment to the effect of forming an appreciative attitude to nature as a cultural value. The basic structural components of the concept of attitude are outlined. Pedagogical arguments have been advanced which prove the necessity for developing a theoretical and methodical model for the formation of an appreciative attitude to nature as a cultural value.
Mrs. Nadzife Changalova, PhD student
Pre-primary and Primary School Education Department
АНАЛИЗИРАНЕ НАГЛАСАТА ЗА ИЗПОЛЗВАНЕ НА ОБРАЗОВАТЕЛНА ИНТЕРАКТИВНА МУЛТИМЕДИЯ ПРИ ЧУЖДОЕЗИКОВОТО ОБУЧЕНИЕ
Десислава Баева
Русенски университет „Ангел Кънчев“
Резюме. Изследването е мотивирано от посочената основна цел в Националната програма Информационни и комуникационни технологии (ИКТ) в образованието, разработена от МОН, тъй като успешната ИКТ модернизация на образованието включва не само е-обучение, но и подходящо електронно съдържание, което да осигури качествен учебен процес. Извършен е обзор на теоретичните постановки и анализ на актуалното състояние на проблема и е предложена уеббазирана платформа за обучение по български език като чужд за първите две нива според Европейската езикова рамка. Изследвана е мотивацията на преподаващите чужд език и нагласата на учещите да използват интерактивната медия в учебния процес по чужд език.
Keywords: blended learning, wеb-based learning, foreign language learning
ANALYSIS OF THE ATTITUDE FOR USING COMMON EDUCATIONAL INTERACTIVE MULTIMEDIA IN FOREIGN LANGUAGE TRAINING
Abstract. This study was motivated by the fundamental objective of the National program information and communication technology (ICT) in education, developed by the Ministry of Education. A successful ICT analysis of the current status of the problem was conducted and followed by a proposal for web-based platform for teaching Bulgarian as a foreign language for the first two levels according to the Common European Framework. The motivation of teaching foreign language and attitudes of learners to use interactive media in the learning process of a foreign language was investigated and analyzed.
Mrs. Desislava Baeva, Assist. Prof., PhD student
Department of Informatics and Information Technologies
Faculty of Natural Sciences and Education
„Angel Kanchev“ University of Ruse
ЕМПИРИКО-ТЕОРЕТИЧЕН МОДЕЛ НА ОБЩЕСТВЕН СЪВЕТ В ДГ „СЛЪНЧИЦЕ“ – ГР. МЕЗДРА (ПО ПРИМЕРА НА ЗАКОНА ЗА ПРЕДУЧИЛИЩНОТО И ЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ)
Атанаска Христова
ДГ „Слънчице“ – гр. Мездра
Резюме. Ключов акцент в Закона за предучилищното и училищното образование е създаването на Обществен съвет към всяка образователна институция. Изграденият Обществен съвет работи паралелно с настоятелствата и не иззема функциите им. Членовете му са изборни и мандатни, а функциите – контролни и консултативни. Това дава възможност за обществено участие в стратегията за развитие на детската градина и училището, на отделните програми и политики, пряко наблюдение на заинтересованите страни върху разходените публични средства. Очаква се при правилно структуриран и легитимен действащ Обществен съвет да се даде възможност за обществена подкрепа на институцията чрез пряко участие в организираните дейности и граждански контрол в управлението ѝ. Така ще се отговори на потребностите на обществото и политиката и интересите на училището/детската градина.
Keywords: рublic council, approaches, principles, stages
EMPIRICAL AND THEORETICAL MODEL OF A PUBLIC COUNCIL IN KINDERGARTEN „SLANTCHIZE“ – MEZDRA (BASED ON THE EXAMPLE OF THE LAW OF PRESCHOOL AND SCHOOL EDUCATION)
Abstract. A key priority in the Law of preschool and school education is the establishment of a Public Council at each educational institution. The established Public Council works alongside the Boards and does not encroach on their functions. Its members are elective with a mandate and have control and consulting functions. This allows the public’s participation in the strategy for development of the kindergarten and the school, of individual programs and policies, direct observation of stakeholders on the public funds expenditure. It is expected, when properly structured and legitimate acting Public Council, to allow the public support to the institution through direct participation in the organized activities and civil control of its management. This will meet the needs of the society and the policies and interests of the school/kindergarten.
Mrs. Atanaska Hristova
Kindergarten „Slantchize“
СЪВРЕМЕННИ АСПЕКТИ НА ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ СЕМЕЙСТВО – ДЕТСКА ГРАДИНА
Илияна Вълова
ДГ „Звънче“ – Враца
Резюме. В статията се разглежда трансформацията на двете най-важни социализиращи институции за детето от предучилищния сектор – детското заведение и семейството. Обсъждат се алтернативи за промяна в общуването между двата субекта, за да се създаде една нова среда със споделени ценности и обши цели, в която детето да се чувства уверено, спокойно и щастливо.
Keywords: child, kindergarten, interaction, transformation
MODERN ASPECTS OF THE INTERACTION FAMILY – KINDERGARTEN
Abstract. The article examines the transformation of the two most important factors for the child’s social interaction abilities in the pre-school sector – the educational institution (kindergarten) and the family. It also discusses alternatives for interaction between these two influencing factors to create a new environment with shared values and common goals where the child feels confident, composed and happy.
Mrs. Iliana Valova
Kindergarten „Zvantche“