"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Pedagogika-Pedagogy Съдържание на сп. "Педагогика" Съдържание на сп. „Педагогика“, 2016 г.

Педагогика, година LXXXVIII, книжка 4, 2016

от
30-05-2016
in Съдържание на сп. „Педагогика“, 2016 г.
A A

 CONTENTS / СЪДЪРЖАНИЕ

Нравствено-етичното и религиозното в съвременната педагогическа наука 
[Moral, Ethical and Religious in Modern Science Education]
/
Лучиян Милков / Luchiyan Milkov– стр. 439

icon Open the full text

 

Параметри на властта и ролите на университетския преподавател 
[Powers and Roles Parameters of the University Teacher] /
Вяра Гюрова /Viara Gyurova – стр. 463

icon Open the full text

 

Театрализираната дейност в процеса на социализация на децата със специални образователни потребности
[Theatrical Activity in the Process of Socialization of Children with Special Educational Needs]
/
Пелагия Терзийска / Pelagia Terziyska – стр. 473

icon Open the full text

 

Приложение на софтуера „Джъмпидо“ в обучението по математика в началните класове
[Application of the Software Jumpido in Teaching Mathematics in I – Iv Grade]
/
Таня Вълкова, Елена Ковачева / Tanya Valkova, Elena Kovacheva – стр. 484

icon Open the full text

 

„Говорещото дете“ в променящия се свят – „младото четене“ (начална училищна възраст)
[The Talking Child in the Rapidly Changing World – New Way of Reading (Primary Education)]
/
Мариана Мандева, Диляна Гаджева / Mariana Mandeva, Dilyana Gadzheva – стр. 497 

icon Open the full text

 

FOREIGN STUDIES / ЧУЖДЕСТРАННИ ИЗСЛЕДВАНИЯ

Theoretical Fundamentals of Training of the Future Bachelors аnd Masters
of Education for Professional Activity in the Heterogeneous Environment
/
Inna Fedotenko, Irina Yugfeld – стр. 509

icon Open the full text

 

INCLUSION OF CHILDREN WITH SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS /
ИНТЕГРАЦИЯ НА ДЕЦА СЪС СПЕЦИАЛНИ ОБРАЗОВАТЕЛНИ ПОТРЕБНОСТИ

Ecological Systems Theory: a Valuable Framework for Research
on Inclusion and Special Educational Needs /Disabilities
/ 
Leda Kamenopoulou – стр. 515

 icon Open the full text

 

NEGATIVE EDUCATIONAL ALTERNATIVES /
НЕГАТИВНИ ВЪЗПИТАТЕЛНИ АЛТЕРНАТИВИ

„Криворазбраната възпитанизация“ – за модерните общества и повредените деца
[„The Misunderstood Education-Civilization“ – on Modern Societies and Damaged Children]
/
Светослава Съева / SvetoslavaSaeva – стр. 528

icon Open the full text

 

DOCTORALRESEARCH / ДОКТОРАНТСКИ ИЗСЛЕДВАНИЯ

Педагогически условия за постигане на режим на преодоляване на детската самота
[Pedagogical Conditions for Overcoming Children`s Loneliness]
/
Александра Ковачева / Alexandra Kovacheva – стр. 548 

icon Open the full text

 

NEWBOOKS / НОВИ КНИГИ

Синергетика – ново научно познание
[Synergetics – Introductionand Vocabulary] /
Любомир Георгиев / LyubomirGeorguiev – стр. 553

icon Open the full text 

 

SHAREDEXPERIENCE / СПОДЕЛЕН ОПИТ

Интеркултурното образование – от теория към практика
[Intercultural Еducation – from Theory to Practice]
/
Еленка Иванова / Elenka Ivanova – стр. 562

icon Open the full text

 

READ IN THE LATEST ISSUES OF AZ BUKI JOURNALS / 
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА „АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ

 

GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ

нагоре


НPАВСТВЕНО-ЕТИЧНОТО И PЕЛИГИОЗНОТО В СЪВPЕМЕННАТА ПЕДАГОГИЧЕСКА НАУКА

 

Лучиян Милков

University of National and World Economy

 

Pезюме. Педагогическата наука е наука за човека, за неговия вечен и непрестанен стремеж към усъвършенстване и самопознание. Основите є са положени в класическата гръцка епоха, в древна Елада, чрез дейността и трудовете на множество древногръцки философи, сред които се отличават Сократ, Платон и Аристотел.

Keywords: science, personality, person, education, morality, religion

 

MORAL, ETHICAL AND RELIGIOUS IN MODERN SCIENCE EDUCATION

 

Abstract. Pedagogical science is the science of man, his eternal and constant striving for improvement and self-knowledge. Its foundations were laid in a classical Greek era, in ancient Greece, through the work and writings of many Greek philosophers, among those stand Socrates, Plato and Aristotle.

 

Prof. Luchiyan Milkov, DSc.

Department of Public Administration

Faculty of Management and Administration

University of National and World Economy


ПАPАМЕТРИ НА ВЛАСТТА И PОЛИТЕ НА УНИВЕPСИТЕТСКИЯ ПPЕПОДАВАТЕЛ

 

Вяра Гюрова

Софийски университет „Св. Климент Охридски“

 

Pезюме. Представено е мнението на автора относно основни роли, в които влиза университетският преподавател (на ръководител, лидер и мениджър на процеса на обучение) на лидер, и властта, която те му носят. Направен е опит за обобщаване на профил на компетеностите на университетския преподавател като мениджър и лидер в контекста на условията, при които работи, дейностите, които извършва, и компетентностите и качествата, които са му необходими.

Keywords: university teacher, university teaching, leader, teaching processes manager, power, roles, teacher’s competences

 

POWERS AND ROLES PARAMETERS OF THE UNIVERSITY TEACHER

 

Abstract. This article presents the author’s opinion about some main roles of the university teacher (role of head, leader and manager of the teaching process) as well as the power that those roles give him. An attempt is made for summarizing a profile of the university teacher as a manager and a leader in the context of the working conditions, activities she/he accomplishes, competencies and qualities she/he needs to possess.

 

Prof. Viara Gyurova, DSc

Faculty of Education

Sofia University


ТЕАТPАЛИЗИPАНАТА ДЕЙНОСТ В ПPОЦЕСА  НА СОЦИАЛИЗАЦИЯ НА ДЕЦАТА  СЪС СПЕЦИАЛНИ ОБPАЗОВАТЕЛНИ ПОТPЕБНОСТИ

 

Prof. Dr. Pelagia Terziyska

Югозападен университет „Неофит Рилски“ – Благоевград

 

Pезюме. Статията разглежда театрализираната дейност като средство за обогатяване на социалния опит на малките ученици със специални образователни потребности и успешно реализиране процеса на тяхната социализация. Посочва задачите, правилата, критериите за изследване ефективността на теат рализираната дейност в този процес. Представени са резултати от собствени емпирични изследвания.

Keywords: theatrical activity, pupils with special educational needs, socialization, social experience, personality, communication, society

 

THEATRICAL ACTIVITY IN THE PROCESS OF SOCIALIZATION  OF CHILDREN WITH SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS

 

Abstract. The article examines the theatrical activity as a mean for enriching the social experience of small students with SEN and the successful realization of the process of their socialization. The analysis points out the tasks, the rules, the criteria for researching the effectiveness of theatrical activity in this process. Results, by own empirical research, are presented.

 

Dr. Pelagia Terziyska, Assoc. Prof.

Faculty of Pedagogy

South-West University „Neofit Rilski“


ПPИЛОЖЕНИЕ НА СОФТУЕPА  ДЖЪМПИДО  В ОБУЧЕНИЕТО ПО МАТЕМАТИКА  В НАЧАЛНИТЕ КЛАСОВЕ

 

Таня Вълкова

Елена Ковачева

Департамент за информация, квалификация и продължаващо образование – Варна Шуменски университет „Еп. К. Преславски“

 

Pезюме.  В  статията  е  представен  българският  образователен  софтуер жъмпидо и се предлагат конкретни методически идеи за приложение на инструментите на този софтуер в уроците и в извънурочните форми на обучение по математика в началните класове. 

Keywords: Jumpido, information technology, mathematics studies

 

APPLICATION OF THE SOFTWARE JUMPIDO IN TEACHING MATHEMATICS IN I – IV GRADE

 

Abstract.  This article presents Bulgarian educational software Jumpido  and there are offered concrete methodical ideas for using instruments of this software in lessons and other forms mathematic’s education in the primary grades.

 

Dr. Tanya Valkova, Assoc. Prof.

Dr. Elena Kovacheva, Assist. Prof. 

Department for Information, Qualification and Lifelong Learning (DIQLL) 

Konstantin Preslavsky University of Shumen 


„ГОВОPЕЩОТО ДЕТЕ“ В ПPОМЕНЯЩИЯ  СЕ СВЯТ – „МЛАДОТО ЧЕТЕНЕ“

(Начална училищна възраст)

 

Мариана Мандева

Великотърновски университет „Св. св. Кирил и методий“

 

Диляна Гаджева

Основно училище „П. Р. Славейков“ – Велико Търново

 

Pезюме. Статията представя „случилото се бъдеще“: една необикновена нова цивилизация – „цивилизация на знанието“; „Ера на Третата вълна“ – информационно общество; easy-култура – „Младото четене“. За да „не изяде мишката книжката“, се поставя акцент върху дигиталните библиотеки в обучението на „говорещото дете“ в променящия се свят. В подкрепа на защитаваните тези се представя апробирана педагогическа практика за насърчаване на четенето в първи клас. Очакването е децата ни да превърнат четенето в базисно умение и да израснат със самочувствие на владеещи роден, културно изразяващ и заявяващ ги език.

Keywords: civilization of knowledge, informative society, easy-culture, reading, primary school, digital library

 

THE TALKING CHILD IN THE RAPIDLY CHANGING  WORLD – NEW WAy OF READING (Primary education)

 

Abstract. The current era can be defined as new, extraordinary civilization – the civilization of knowledge; as third wave era – society based on information and as easy-culture – the new way of reading and gaining knowledge. To maintain the habits of reading in the digital era, the importance of digital libraries used in education during the rapidly changing world is emphasized. In defense of the thesis an approbated pedagogical method for enhancing the reading in first grade of elementary school is provided. The expectations are our children to turn reading into core skill and grow up with the self-esteem that they аre able to speak their native, culturally-expressive language.

 

Assoc. Prof. Mariana Mandeva, DSc.

St. Cyril and St. Methodius University of VelikoTarnovo

VelikoTarnovo, Bulgaria

Dr. Dilyana Gadzheva

Primary School “P. R. Slaveykov”

Veliko Tarnovo, Bulgaria


THEORETICAL FUNDAMENTALS OF TRAINING OF THE FUTURE BACHELORS AND MASTERS OF EDUCATION FOR PROFESSIONAL ACTIVITY IN THE HETEROGENEOUS ENVIRONMENT

 

Inna Fedotenko, Irina Yugfeld

Tula State Lev Tolstoy Pedagogical University

 

Abstract. The article deals with the peculiarities of a heterogeneous educational environment including children of various cultures, nationalities, confessions, languages, and states of physical and mental health.  The authors revealed theoretical grounds providing effective bachelor and master training for heterogeneous group work. They consider the potential of humanization, existentialism, hermeneutics, axiology, theories of help and support in formation of the preparedness to carry out professional activity in classes with heterogeneous composition of children at future teachers.

Keywords: bachelor, master, heterogeneous educational environment, training, theories of humanization, help, support, hermeneutics, existentialism, axiology

 

Prof. Inna Fedotenko, DSc.

Dr. Irina yugfeld, Assoc. Prof.

Tula State Lev Tolstoy Pedagogical University

Tula, Russia


ECOLOGICAL SYSTEMS THEORY: A VALUABLE FRAMEWORK FOR RESEARCH ON INCLUSION AND SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS/DISABILITIES

 

Leda Kamenopoulou

University of Roehampton 

 

Abstract. In this article I critically discuss some of the benefits and limitations of using Ecological Systems Theory (EST) in research on Inclusion and Special Educational Needs/Disabilities (SEN/D). In support for this discussion I draw on reflections from a study I conducted on the social inclusion and participation of young people with dual sensory impairment in mainstream schools (author, 2012). The aim was to explore to what extent the young people were socially included in the mainstream environment and to identify any barriers to their participation. I used EST (Bronfenbrenner, 1979) as the theoretical framework for the study and accordingly perceived the mainstream school as a system, components of which continuously interact and influence social inclusion. The aim of this article is to argue that the conceptual framework of EST is a valuable tool for research exploring inclusion in education of learners with SEN/D, because it helps the researcher focus on the crucial interplay between the individual and the context, in which the individual is embedded. Challenges for researchers adopting this framework are also considered.

Keywords: ecological systems theory, qualitative research, inclusive education, special educational needs, disabilities

 

Dr. Leda Kamenopoulou

School of Education

University of Roehampton 

London, UK


„КPИВОPАЗБPАНАТА ВЪЗПИТАНИЗАЦИЯ“ –  ЗА МОДЕPНИТЕ ОБЩЕСТВА  И ПОВPЕДЕНИТЕ ДЕЦА

 

Dr. Svetoslava Saeva

Югозападен университет „Неофит Рилски“

 

Pезюме. Статията е посветена на начините, по които децата от последните стотина години биват посрещани на този свят, отглеждани и възпитавани. В текста се обобщават някои от най-често срещаните тенденции, които следва да не търпят повече толерантност в съвременните модерни общества. На всяка стъпка, която съвременният педагог и родител прави встрани от естествения и утъпкан от милионите поколения път, се предлага алтернатива – изконно позната на всеки човек, базирана на неговите инстинкти: за родителстване, за продължение на родовите маркери, за възпитание, за отклик на потребностите на всеки един представител на следващото поколение от момента на раждането му. Дори и отпреди това.

Keywords: education, the continuum concept, gentle parenting, attachment parenting

 

„THE MISUNDERSTOOD EDUCATION-CIVILIZATION“ – ON MODERN SOCIETIES AND DAMAGED CHILDREN

 

Abstract. This paper deals with the modern ways of welcoming, treating, raising and educating the children from the last century. Some of the most common tendencies in modern societies are being described as something not to be tolerated any more for children’s sake and for the sake of mankind. For every step aside from the pathway used millions of years for raising and educating a child, the nature gives signs that it is the wrong path we are walking on. It is the basic instincts of parenthood that must prevail for the generations to be. Every child deserves that from the moment of their birth. Even before that.

 

Dr. Svetoslava Saeva, Assist. Prof.

Department of Pedagogy

Faculty of Pedagogy

South-West University „Neofit Rilski“


ПЕДАГОГИЧЕСКИ УСЛОВИЯ ЗА ПОСТИГАНЕ НА PЕЖИМ  НА ПPЕОДОЛЯВАНЕ НА ДЕТСКАТА САМОТА

 

Александра Ковачева

Югозападен университет „Неофит Рилски“ – Благоевград

 

Pезюме. Научният труд идентифицира и анализира необходимите педагогически условия за преодоляването на детската самота. Определят се пет условия за превенция и корекция на самотата. Те са: резилианс, взаимоотношения, оптимизъм, компетенции, емоционални умения.

Keywords:  educationalconditions, loneliness, resilience, relationships, optimism, competence, emotionalskills

 

PEDAGOGICAL CONDITIONS FOR OVERCOMING CHILDREN`S LONELINESS

 

Abstract. This  article  identifies  and  analyzes  the  necessary  pedagogical conditions for overcoming children`s loneliness. Five conditions for prevention and correction of loneliness were identified. These are: resilience; relationships; optimism; competences; emotional skills.

 

Mrs. Alexandra Kovacheva, Assist. Prof., PhD Student

South-West University “Neofit Rilski”

Blagoevgrad, Bulgaria


ИНТЕРКУЛТУPНОТО ОБPАЗОВАНИЕ –  ОТ ТЕОPИЯ КЪМ ПPАКТИКА

 

Еленка Иванова

ЦДГ „Щастливо детство“ – Враца

Филиал „Незабравка“ – с. Три кладенци

 

Pезюме. Статията е свързана с правата на детето, принадлежащо на етническо, езиково религиозно и езиково малцинство. Група „Незабравка“ – с. Три кладенци,  е  разноетническа  (българи  и  роми).  Различният  език,  различните празници, танци и обреди са нещо красиво, което се открива само когато има толерантност. Създадените традиции в детската градина съдействат за възпитание в интеркултурна среда. Тя е място, където децата от различни етноси имат възможност да разгърнат индивидуалния си потенциал и да заживеят приятелски, познавайки правата си, защитавайки собствената си идентичност. В статията са описани различни обичаи и традиции в организирани празници, които съдействат за усвояване и анализиране на морални ценности и добродетели.

Keywords: children’s rights, minority, tolerance, customs, traditions, multicultural education

 

INTERCULTURAL EDUCATION –  FROM THEORY TO PRACTICE

 

Abstract. The article concerns the human rights of children belonging to ethnic, linguistic and religious minority. The children from “Nezabravka” affiliate in Tri Kladentsi village form multi-ethnic group (Bulgarians and Roma). The beauty of the differences in language, religion and holidays might be felt if only there is a tolerance between the various ethnic groups. Traditions established in “Nezabravka” affiliate help educating the children in a multicultural environment. This is a place where children from various ethnic groups have the opportunity to discover and develop their potential and to live in friendly environment knowing their rights and protecting their own identity. In the article different traditions and customs, which help acquiring and understanding of moral values and virtues are described.

 

Mrs. Elenka Ivanova

Kindergarden “Nezabravka”

Tri kladentsi village, Bulgaria

нагоре


Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailПедагогика, година LXXXVIII, книжка 2, 2016 Default ThumbnailПедагогика, година LXXXVIII, книжка 3, 2016 Default ThumbnailПедагогика, година LXXXVIII, книжка 5, 2016 Default ThumbnailПедагогика, година LXXXVIII, книжка 9, 2016

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Силиконова долина или Силициева долина?

Next article

Учителят няма монопол върху информацията

Next article
Учителят няма монопол върху информацията

Учителят няма монопол върху информацията

На училище без стрес

На училище без стрес

Започва обсъждането на два нови стандарта

Последни публикации

  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s – Special Issue / 2025, година XCVII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СП.ПЕДАГОГИКА , ГОДИНА XCVI, 2024
  • Pedagogy, Number 9/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 9s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 8/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 7/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 6/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 4/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 1s/2024, Volume 96
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2024, година XCVI
  • Annual contents
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2023, година XCV
  • Pedagogy, Number 8/2023, Volume 95

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"