Българският проект за забавачница (1874) (В опит за актуален коментар на познавателните възможности)
Доц. д-р Блага Джорова,
Галя Стефанова
South-West University “Neofit Rilski”
https://doi.org/10.53656/ped2024-9.01
Absract. Поводът за изследването е 150-ата годишнина на уникалната българска забавачница, а целта е актуализиране идеите на Драган Цанков за предучилищно възпитание и образование в светлината на съвременната предучилищна теория и практика…
Изкуственият интелект в образованието на бъдещето
Проф. д.н. Наталия Витанова
Episkop Konstantin Preslavski Shumen University
https://doi.org/10.53656/ped2024-9.02
Absract. В тази статия е направен опит да се опишат възможностите на изкуствения интелект в сферата на образованието…
Analysis and Improvement of Video Learning Resources in Small-scale Learning Scenarios
Mr.. César Córcoles,
Dr. Laia Blasco-Soplon,
Dr. Germán Cobo Rodríguez,
Dr. Ana-Elena Guerrero-Roldán
Open University of Catalonia (Spain)
https://doi.org/10.53656/ped2024-9.03
Abstract. The advent of ICT in education has allowed teachers to introduce the use of learning resources in new formats, such as video…
Интегриране на образователен подход stem в средното училище – предизвикателства, възможности и перспективи
Доц. д-р Нели Димитрова
Sofia University
https://doi.org/10.53656/ped2024-9.04
Absract. В статията се представят исторически основания за навлизане на STEM подход в българското средно училище…
Проблеми и решения при изграждане на алгоритмично мислене у децата от предучилищна възраст
Доц. д-р Десислава Баева
Петър Иванов
"Angel Kanchev", University of Ruse (Bulgaria)
https://doi.org/10.53656/ped2024-9.05
Absract. Настоящата статия се фокусира върху проблемите, с които се сблъскват съвременните педагогически специалисти в детските градини по време на различните ситуационни единици, чиято цел е развитие на алгоритмичното мислене в предучилищна възраст…
Inspiring Change in English Language Teacher Education: Integrating 21st Century Skills and Critical Pedagogy
Dr. Juan Manuel Castro-Carracedo
Pontifical University of Salamanca (Spain)
https://doi.org/10.53656/ped2024-9.06
Abstract. This paper examines the integration of 21st-century pedagogical competencies and Critical Pedagogy in English language teacher training through the INSPIRE (INnovative Strategies in Pedagogy for Inclusive Reflective English-teaching) Program at a Spanish university…
Using Digital Educational Technologies to Promote Intercultural Interaction of the Future Economists in the Educational Environment
Dr. Oksana Tynkaliuk, Assoc. Prof.,
Dr. Vira Chornii, Assoc. Prof.
Ivan Franko National University of Lviv (Ukraine)
Dr. Oksana Kutsa, Assoc. Prof.,
Dr. Mariana Karanevych, Assoc. Prof.
Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University (Ukraine)
https://doi.org/10.53656/ped2024-9.07
Absract. The manuscript delineates the integration of digital technologies and intercultural interaction mechanisms within contemporary multicultural educational settings…
Дидактически аспекти за развитие на творческите умения на учениците в четвърти клас
Доц. д-р Ива Стаменова
South-West University “Neofit Rilski”
https://doi.org/10.53656/ped2024-9.08
Absract. Темата за творческите умения буди интереса на редица методици и изследователи, разработващи и апробиращи в практиката свои идеи, насочени към стимулиране развитието на творческите умения в началното училище…
The Issue of Extraordinary Talent in the Residential Childcare Institution: Giftedness or Dual Exceptionality?
Dr. Alois Daněk
AMBIS University (Czech Republic)
https://doi.org/10.53656/ped2024-9.09
Abstract. The residential childcare setting is not commonly associated with the phenomenon of exceptional talent. The main aim of this paper is to present to the professional community the results of research that has explored the domains of giftedness and the domain of dual exceptionality in residential childcare setting…
Доброволчеството като възможност за осигуряване на равен достъп до образование за всички (Резултати от проучване мнението на учители и студенти)
Доц. д-р Стефан Милетиев
Sofia University
https://doi.org/10.53656/ped2024-9.10
Absract. Въз основа на данни от проучване мнението на учители и студенти се анализират възможностите на доброволчеството за подпомагане на работата с деца и ученици със специални образователни потребности…