КЪМ ЧИТАТЕЛИТЕ / EDITORIAL – p. 7
ИНТЕРКУЛТУРНО ОБРАЗОВАНИЕ / INTERCULTURAL EDUCATION
Национални приоритети и политики в интеркултурното образование (рефлексивни аспекти)
[National Policies and Priorities in Intercultural Education (Refl exive Aspects)] /
И. Колева / I. Koleva – стр. 9
Изследване на ролята на развлечението за възпитание в междуетническа среда
[Researching on the Role of the Entertainment for Educating in Multiethnic Surroundings] /
Г. Благомилова / G. Blagomilova – стр. 21
ОБРАЗОВАНИЕ ЗА УСТОЙЧИВО РАЗВИТИЕ / EDUCATION FOR SUSTAINABLE DEVELOPMENT
„Българин да се наричам, първа радост е за мене“ (могат ли да се формират граждани
в съвременното българско училище – резултати от емпирично проучване)
[„To be Called Bulgarian is a Paramount Delight for Me“ (Is It Possible to Become a Citizen within
the System of Contemporary Bulgarian School Education – Some Major Findings of an Empirical Study)] /
Г. Димитров / G. Dimitrov / Е. Стойкова / E. Stoykova – стр. 41
Фестивал на учителите: нова форма на педагогическа комуникация
[Teachers’ Festival: a New Form of Pedagogical Communication] /
Е. Мерзон / E. Merzon / А. Разживин / A. Razzhivin – стр. 66
ОЦЕНЯВАНЕ В УЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ / EDUCATIONAL ASSESSMENT
77 Оценяването в училище: за мярката, меренето и отмерването
[Assessment in School: For the Measure, Counting and Metering] /
Н. Кристанова / N. Kristanova – стр. 77
Methods for Setting Cut Scores in Criterion – Referenced Achievement Tests.
Comparative Analysis of the Quality of the Separate Methods
[Методи за определяне на прагови стойности при критериалните тестове за постижения.
Сравнителен анализ на качествата на отделните методи] /
F. Stojanova / Ф. Стоянова – стр. 81
Четивната грамотност на българските четвъртокласници: резултати от участието
на България в международно изследване на напредъка в четивната грамотност на учениците – PIRLS 2011
[The Reading Literacy of Bulgarian Students: First Findings from the Progress in International
Reading Literacy Study – PIRLS 2011] /
Св. Петрова / Sv. Petrova – стр. 91
Ръководство за съставяне на тестове
[Development of Tests, a Manual] /
Ф. Картрайт / F. Cartwright / Дж. Мусио / J. Mussio – стр. 112
Formative Use of Assessment Information: It’s a Process, So Let’s Say What We Mean /
R. Good – стр. 128
ТЕМАТА ЗА ОЦЕНЯВАНЕТО В ИЗДАНИЯТА НА „АЗ БУКИ“/
EDUCATIONAL ASSESSMENT THROUGHOUT THE „AZ BUKI“ JOURNALS – стр. 137
ДРУГИТЕ СПИСАНИЯ НА ИЗДАТЕЛСТВО „АЗ БУКИ“ ПУБЛИКУВАТ /
PUBLISHED IN THE „AZ BUKI“ JOURNALS – стр. 139
УКАЗАНИЕ ЗА АВТОРИТЕ / GUIDE FOR AUTHORS – стр. 141
НАЦИОНАЛНИ ПРИОРИТЕТИ И ПОЛИТИКИ В ИНТЕРКУЛТУРНОТО ОБРАЗОВАНИЕ (РЕФЛЕКСИВНИ АСПЕКТИ)
Prof. Irina Koleva
Софийски университет „Св.Климент Охридски“
Absract. Статията разглежда националните образователни политики и приоритети за интеркултурно образование. Представя се рефлексивна картина на пожелателните и директивните документи на Националния съвет за сътрудничество по етническите и интеграционните въпроси към Министерския съвет и Министерство на образованието, младежта и науката. Извеждат се принципи и подходи за стимулиране на социокултурната компетентност у всички адресати в системата на българското образование. Изяснени са парадигмите на стандарта по интеркултурно образование на МОМН спрямо проекта на закон за предучилищното и училищното образование. Изведени са проблемите на образователната интеграция на малцинствата у нас. Представен е апробиран емпирико-теоретичен модел в план етнопсихология.
Keywords: educational technology integration, multicultural education, sociocultural competence, standards, strategies, drop-education students, early school leavers students, ethnic communities and vulnerable groups
NATIONAL POLICIES AND PRIORITIES IN INTERCULTURAL EDUCATION (REFLEXIVE ASPECTS)
Abstract. The article examines the national education policies and priorities for intercultural education. The refl exive and hopeful picture of the directive documents of the National Council for Cooperation on Ethnic and Integration Issues Council of Ministers and the Ministry of Education and Science is presented. The article brings the principles and approaches to stimulate socio-cultural competence everywhere in the Bulgarian educational system. The paradigms of the standard of the intercultural education of the Ministry of Education are clarifi ed towards the law on pre-school and school education. The problems of the educational integration of minorities in the country are brought out аnd a theoretical and empirical model in plan – ethnopsychology was introduced.
Prof. Dr. Irina Koleva
Sofia University „St. Kliment Ohridski“
Faculty of History
Department of Ethnology
Sofia, Bulgaria
ИЗСЛЕДВАНЕ НА РОЛЯТА НА РАЗВЛЕЧЕНИЕТО ЗА ВЪЗПИТАНИЕ В МЕЖДУЕТНИЧЕСКА СРЕДА
Галина Благомилова
ЦДГ №1 „Звънче“, Шумен
Absract. Статията разглежда резултатите от прилагане на нова педагогическа технология на развлечението като допълнителна форма на педагогическо взаимодействие в условията на детската градина. Осигурени ли са чрез нея оптимални педагогопсихологически предпоставки за повишаване на компетенциите
на детето относно правата на недискриминация на основа социална, етническа, национална и интеркултурна недискриминация, проявленията на толерантност
и особено на междуетническа толерантност. Резултатите от изследването доказват ефективността на приложената педагогическа технология на развлечението и мястото му като продуктивна форма на педагогическо взаимодействие в условията на детската градина.
Keywords: entertainment, pedagogical interaction, kindergarten, multiethnic tolerance
RESEARCHING ON THE ROLE OF THE ENTERTAINMENT FOR EDUCATING IN MULTIETHNIC SURROUNDINGS
Abstract. The article reviews the results of the application of the new method of entertainment as an additional form of pedagogical interaction in the kindergarten. It ensures optimal pedagogical and psychological preconditions for enrichment of the child’s competency in the laws of discrimination and the acts of tolerance, especially multiethnic tolerance. The results of the research prove the effi ciency of the entertainment method and its place as a constructive form of pedagogical interaction in the kindergarten.
Galina Blagomilova
1st Daytime Kindergarten „Zvanche“
Shumen, Bulgaria
„БЪЛГАРИН ДА СЕ НАРИЧАМ, ПЪРВА РАДОСТ Е ЗА МЕНЕ“
(МОГАТ ЛИ ДА СЕ ФОРМИРАТ ГРАЖДАНИ В СЪВРЕМЕННОТО БЪЛГАРСКО УЧИЛИЩЕ – РЕЗУЛТАТИ ОТ ЕМПИРИЧНО ПРОУЧВАНЕ)
Георги Димитров
Елена Стойкова
Sofia University
Absract. Тук представяме основни изводи от изследователски проект „Гражданско образование и граждански компетентности в българското училище (2009–2011)“, основан върху анализ на съдържанието на всички учебници по гражданско образование (в IV и VII клас) по оригинална методика с над 400 индикатора. Установени са ценностно-тематични дисбаланси, които се задълбочават с нарастването на класа/възрастта, и то по посока, изключваща изграждане на гражданска активност – разбиране на сложността и проблемността в обществения живот и заемане на общественоотговорна позиция. Въз основа на резултатите от проведеното проучване не може да има каквото и да е съмнение, че социализационната политика на Министерство на образованието (реализирана чрез Държавните образователни изисквания по гражданско образование, на които учебниците са само стандартни носители, без съществени разлики помежду им) е фундаментално противоположна на активното гражданство. Това прави радикалната промяна на социализационната парадигма (и на реализиращите я учебници) неотложна задача за националната образователна политика.
Keywords: civic education, education policies, content analysis
„TO BE CALLED BULGARIAN IS A PARAMOUNT DELIGHT FOR ME“
(IS IT POSSIBLE TO BECOME A CITIZEN WITHIN THE SYSTEM OF CONTEMPORARY
BULGARIAN SCHOOL EDUCATION – SOME MAJOR FINDINGS OF AN EMPIRICAL STUDY)
Abstract. We present the fi ndings of a research project Civic Education and Civic Competences in the Bulgarian School (2009-2011) based on the comprehensive content analysis of all textbooks, pertaining to civic education (in fourth and seventh grade), carried out by an ingenious methodology containingmore than 400 indices. The empirical data analysis proved that there have been a system of some drastic thematic and value disproportions that increase every successive year which preclude the formation of active citizenship as far as they do not provide for understanding of the complexity of the problem-loaded public life and for taking a responsible position in regard of pressing social issues. There could be no doubt that the socialization policy followed by the Bulgarian ministry of education (which has been fulfi lled through the State requirements embedded in the textbooks beyond any differences among the latter) is fundamentally in contrast to active citizenship. This makes a radical change in the very socializational paradigm which the textbooks realize an imperious need of the national educational policy.
Prof. Dr. Georgi Dimitrov
Sofia University „St. Kliment Ohridski“
Faculty of Philosophy
Sofia, Bulgaria
Assist. Prof. Elena Stoykova, PhD
Sofia University „St. Kliment Ohridski“
Faculty of Philosophy
Sofia, Bulgaria
ФЕСТИВАЛ НА УЧИТЕЛИТЕ: НОВА ФОРМА НА ПЕДАГОГИЧЕСКА КОМУНИКАЦИЯ
Елена Мерзон
Анатолий Разживин
Казански Федерален (Приволжки) университет
Absract. Статията представя интересна форма за допълнителна квалификация на учителите в Република Татарстан (Руска федерация) – фестивал на учителите. Форумът се организира за трети път. Участниците са учители новатори от всички общински райони на Република Татарстан. Сред списъка от фестивални мероприятия, в центъра на които е учителят, са майсторски класове1) (с водещи известни учени от страната и чужбина и учители новатори), публични лекции на учени и мениджъри от областта на образованието, изложби на педагогическа литература, творчески вечери на учителите – участници във фестивала, и др. Подобна форма на професионално общуване дава възможност на учителите да обменят педагогически опит, да се запознаят с нови разработки и постижения в областта на образователните технологии, като ги мотивира за иновационна дейност.
Keywords: festival, teachers, innovations, master-class (workshop), pedagogical experience
TEACHERS’ FESTIVAL: A NEW FORM OF PEDAGOGICAL COMMUNICATION
Abstract. The article presents an interesting form of further teachers’ education in the Republic of Tatarstan (Russian Federation) – teachers’ festival. It is organized for the 3th time. Participants are innovative teachers from all municipality regions of Republic of Tatarstan. The list of festival events includes: master-classes (workshops), leaded by national and foreign mentors, public lectures of scholars and managers of education, exhibitions of pedagogical literature, evenings of teachers’ (participants’) creativity, etc. Such forms of professional communication give opportunity for teachers to exchange pedagogical experience, to learn new educational technologies and motivate them for innovative activity.
Prof. Dr. Elena Merzon
Kazan (Volga region) Federal University
Kazan, Russia
Prof. Dr. Anatolij Razzhivin
Kazan (Volga region) Federal University
Kazan, Russia
METHODS FOR SETTING CUT SCORES IN CRITERION – REFERENCED ACHIEVEMENT TESTS
COMPARATIVE ANALYSIS OF THE QUALITY OF THE SEPARATE METHODS
Felly Stojanova
Abstract. The different methods lead to different cut scores. Еven for the very same judges the cut scores were different for the different methods. For some of the methods the cut scores diverged to a large extent. The methods for setting cut scores are The Basket procedure; The Compound Cumulative method; The Cumulative Cluster method; The ROC-curve method; The Item Mastery method; The Level Characteristic Curve method. The object of the present study is the psychometric characteristics of the methods, in terms of their validity (internal and external). Оne of the hypotheses is that the method with the smallest standard error of the cut score is the Compound Cumulative method.
Keywords: cut scores, criterion-referenced achievement test, basket procedure
МЕТОДИ ЗА ОПРЕДЕЛЯНЕ НА ПРАГОВИ СТОЙНОСТИ ПРИ КРИТЕРИАЛНИТЕ ТЕСТОВЕ ЗА ПОСТИЖЕНИЯ.
СРАВНИТЕЛЕН АНАЛИЗ НА КАЧЕСТВАТА НА ОТДЕЛНИТЕ МЕТОДИ
Absract. Различните методи водят до различни резултати по отношение на праговите стойности. Дори и за едни и същи експерти праговите стойности са различни в зависимост от различните методи. За някои от методите праговите стойности се различават в голяма степен. Методите за определяне на праговите стойности са методът на сортирането; интегративният комулативен метод; комулативният клъстерен метод; методът на диагностичната крива; методът на минималната загуба и методът на характеристичните криви. Целта на настоящото проучване са психометрични характеристики на методите по отношение на тяхната валидност (вътрешна и външна). Една от хипотезите е, че методът с най-малка стандартна грешка на крайната оценка е интегративният комулативен метод.
Assoc. Prof. Felly Stojanova, PhD
ЧЕТИВНАТА ГРАМОТНОСТ НА БЪЛГАРСКИТЕ ЧЕТВЪРТОКЛАСНИЦИ: РЕЗУЛТАТИ ОТ УЧАСТИЕТО НА БЪЛГАРИЯ В МЕЖДУНАРОДНО
ИЗСЛЕДВАНЕ НА НАПРЕДЪКА В ЧЕТИВНАТА ГРАМОТНОСТ НА УЧЕНИЦИТЕ – PIRLS 2011
Светла Петрова
Център за контрол и оценка на качеството на училищното образование
Absract. Проучвания като PIRLS имат за цел да предоставят валидни данни на държавите участнички, на базата на които да се формират образователните политики. Подобни изследвания са основа за диалог и сътрудничество в областта на образованието между държави с иначе различни образователни системи и практики. Признавайки огромното значение на четенето и читателските умения на учениците за тяхната бъдеща успешна реализация, PIRLS очертава общата картина на четивната грамотност на четвъртокласниците както в международен, така и в национален план. Задачата, която си поставя авторът на тази статия, е да представи обобщен обзор на първоначалните изводи от резултатите на българските четвъртокласници, участвали в PIRLS 2011. Анализът е изготвен в контекста на факторите,
които оказват най-силно влияние върху четивната грамотност на учениците.
Keywords: PIRLS, reading literacy, international comparative assessment, students’ achievement
THE READING LITERACY OF BULGARIAN STUDENTS: FIRST FINDINGS FROM THE PROGRESS IN INTERNATIONAL
READING LITERACY STUDY – PIRLS 2011
Abstract. PIRLS 2011 is the third cycle of the IEA research project and provides information about the trends in reading literacy of fourth grade students in participated countries. Participants in the study can obtain baseline data about students’ reading literacy, as well as about overtime changes in their reading attitudes and values. Projects like PIRLS aim to provide participated countries with reliable data for development and promotion of educational politics. Recognizing the importance of reading and reading literacy for further successful realization of the students, PIRLS outlines the common picture of reading literacy of the fourth grade students in the international and national context. PIRLS is a comprehensive international effort to collect data on the students, family and institutional factors that can help to explain differences in the students’
performance. This article is about the fi rst national fi ndings from PIRLS 2011. The analyses are made in the context of the factors that infl uence the students’ performance in
reading.
Svetla Petrova, PhD
Centre for Control and Assessment of the Quality in School Education
Ministry of Education, Youth and Science
Sofia, Bulgaria
РЪКОВОДСТВО ЗА СЪСТАВЯНЕ НА ТЕСТОВЕ
Фернандо Картрайт
Джери Мусио
Absract. Образованието се превърна в основен фактор, определящ социалното и икономическото развитие на индивидите и нациите. Затова реформата на образователната система е обикновено сред ключовите национални приоритети на правителствата. Националните програми за външно оценяване на учениците са основният инструмент за измерване на качеството на образованието и за текущо наблюдение на ефекта от образователните реформи. Това налага да бъде гарантирано, че разработените тестове и изпитни програми са на най-високо професионално равнище. Целта на настоящото ръководство е да подпомогне всеки екип, отговорен за разработването и провеждането на тестове, както и при анализа и обявяването на резултатите. Текстът е фокусиран върху практическото приложение на теорията за разработване на тестове въз основа на опит от провеждането на различни програми за оценяване в Канада и в други държави. Главните теми, които са разгледани, са следните: планиране на оценяването, разработване на тест, създаване на тестови задачи, съставяне на тестове и провеждане на пилотни тестове, анализ на тестовете и тестовите задачи и интерпретиране на тестовите резултати.
Keywords: education, assessment, item development, test design, testing
DEVELOPMENT OF TESTS, A MANUAL
Abstract. Education has become an important determinant of the social and economic progress of individuals and of nations, and it typically ranks as one of the top priorities established by national governments. National student assessment programs play a central role in measuring the quality of education and monitoring the impacts of education reform. As such, assessment agencies have a responsibility to ensure that the development of tests and examinations meet the highest professional standards. The purpose of this manual is to assist a staff responsible in the design and development of student tests, and the analysis and reporting of results. Our focus here is on the practical application of test theory based on our experiences in carrying out a variety of assessment programs in Canada and internationally. The main themes are as follows: planning the assessment, test design, item development, test development & pilot testing, item and test analysis, interpreting test results.
Fernando Cartwright
Jerry Mussio