"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2023 Брой 20, 2023

Класната стая става лаборатория

В ОУ „Александър Георгиев-Коджакафалията“ в Бургас подготвят учениците си за професиите на бъдещето

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
17-05-2023
in Брой 20, 2023
A A
STREAM предметът „Космически изследвания“ се изучава в най-младото общинско училище
в страната още от 2021 г. насам

Тази година най-младото общинско основно училище в страната – ОУ „Александър Георгиев-Коджакафалията“ в Бургас, отбелязва своята пета годишнина. За това кратко време неговите ученици завоюват челни места в редица национални и международни състезания. Първите му възпитаници, завършили VII клас, са в челото по високи резултати на НВО на национално ниво, а учителите им са желани лектори и обучители на национални конференции и форуми. В родния Бургас училището е известно просто като „иновативното“.

За рецептата на успеха на ОУ „Александър Георгиев-Коджакафалията“ разговаряме с неговия директор Михаил Ненов. Той подчертава, че училището, което ръководи, е уникално с това, че стратегията за развитието му предхожда създаването му. Иновацията е заложена в основата на училището.

„Когато се сформира педагогическият екип, се споразумяхме да се обединим около интегриран подход на обучение в дигитална среда. Това е образователна методология, която цели да осигури комплексно и цялостно образователно преживяване, като комбинира различни предметни области и ги интегрира в единни дейности. Вместо да преподаваме отделни предмети, си поставихме за цел да свържем различните тяснопредметни знания и да създадем осмислено образователно преживяване за учениците. Разбира се, с оглед на цялостната дигитална трансформация на икономическия и обществения живот към тази цел добавихме и развиването на умения в областта на високите технологии. Всъщност днес това се нарича STEM заедно с неговите вариации STEAM, STREAM, STREAMS и т.н., които се стремят към все по-висока степен на интеграция“, разказва Ненов.

За да се осъществи тази цел, при подбора на педагогическите специалисти се търсят хора с широк профил и с висока дигитална компетентност.

Много от учителите в екипа са избрали педагогиката, след като са имали успешна кариера в други икономически области. Това им дава възможност да обвързват учебното съдържание с разнороден житейски опит, а това е безценно за учениците. Наред с това вътре в педагогическия екип функционират множество и постоянно изменящи се микроекипи, които разработват интегрирани учебни дейности и съдържание. Готовите продукти се споделят както в екипа, така и с професионалната общност, което, на свой ред, усилва енергията за творчество.

„Последният компонент от нашата „рецепта“ е фокусираната квалификация. Всеки от колегите има необходимата саморефлексия. Идентифицира области, в които се нуждае от допълнителна квалификация, и откриваме подходящото обучение. По този начин всеки преподавател израства като уникален профил от различни компетенции. Вътре в екипа тези профили се допълват и създават дейности, които насърчават учениците да изследват и експериментират, използвайки критично мислене, решаване на проблеми и учене чрез преживяване“, обяснява директорът.

Успехите не закъсняват и на база на придобития опит от 2021 г. се въвежда следващата иновация – STREAM предметът „Космически изследвания“. В неговия дизайн се постига още по-високо ниво на интеграция, като през темата за Космоса учениците се подготвят за „професиите на бъдещето“.

Когато се говори за професиите на бъдещето в контекста на предмета „Космически изследвания“, се прави уточнението, че тематичният избор не означава, че всички бъдещи професии ще са „космически“.

„Всъщност скоростта, с която съвременните технологии се развиват експоненциално, прави всяка прогноза за естеството на тези професии безпредметна. Затова и няма как да предвидим какво учебно съдържание трябва да преподадем на децата. Това е и причината последните тенденции в образованието да отместват фокуса от знания към умения.

И в това има смисъл. Още преди да се появи генеративният изкуствен интелект, който смая света, всеки от нас имаше неограничен достъп до информация, което обезсмисли знанието в името на самото знание. По време на посещението си на световното образователно изложение Bett в Лондон се уверих, че най-новите образователни решения акцентират върху изграждането на умения. Всички нови образователни платформи карат ученика не да знае неща, а да прави неща. Това е и отношението към самата информация – тя е там, за да я използваме. Затова и на преден план излизат умения като критическо и творческо мислене, работа в екип и ефективно общуване. Накратко, енциклопедизмът на индустриалното общество се измества от операционализма на информационното общество“, обобщава директорът на най-младото бургаско училище.

В контекста на казаното той смята, че е необходимо дълбоко преосмисляне профила на педагогическия специалист и от там – на академичните програми за педагогическа квалификация и квалификациите за продължаващо професионално развитие. Не бива да се подготвят педагозите да преподават информация, а училището да изисква от тях да развиват умения, защото се получава разрив между теорията и практиката на професията.

„На първо място, педагозите трябва да развият умения за учене през целия живот – тази фраза, която на пръв поглед изглежда като кухо понятие, се превръща в жизненоважна концепция за новото образование. Това умение помага на професионалиста винаги да бъде в час с постоянно променящия се свят, което включва постоянно запознаване с нови методически и технологични решения за образованието, прилагането им в класната стая и усъвършенстването им. Изобщо, класната стая трябва да се превърне в учебна лаборатория, в която учители и ученици експериментират заедно, без страх от грешки. Само така ще създадем онази среда, която подпомага учениците да натрупат житейски опит, необходим за личностното им развитие. Защото, както казва Джон Дюи: „Образованието не е подготовка за живота, то е самият живот“.

Квалификацията на педагогическите специалисти трябва да се ориентира много повече към подготовката на учебните часове, така че при протичането им учениците да са много по-активни и ангажирани с практически дейности, с които да развиват уменията им. Учителят трябва да бъде дизайнер на преживяване и модератор на протичането му.

Може би един от добрите източници на подобен тип допълнителни тренинги са компании с доказани добри практики в областта на изграждането на екип и развиването на професионални умения. Бизнесът трябва много повече да си партнира с образованието, и то не само в професионалните гимназии, а още от начален етап. Именно тогава започва залагането на основите на уменията на бъдещите професионалисти“, обяснява Ненов.

Постиженията и изявите на учениците и учителите на ОУ „Александър Георгиев-Коджакафалията“ са стотици само за изминаващата година, и това не е пресилено. Ще споменем само две, които най-ярко показват резултатите от работата на целия екип.

Първото голямо постижение е проектът „Рециклирай с кауза“. Той спечели първо място в националния конкурс за доброволчески каузи на ученици VII – XII клас „Млад благотворител“ 2023, организиран от фондация „Благотворител“. Екипът на Проекта превръща ненужните хартиени отпадъци в нови изделия от рециклирана хартия – картички за различни поводи, мартенички с вградени семенца, които после могат да разцъфтят. Тези сувенири редовно присъстват на благотворителните базари. С приходите от тях учениците закупуват нови книги за Народно читалище „Асен Златаров 1940“ в Бургас.

Особено много се гордеят и с последната си голяма награда – пъpво място в ĸaтeгopиятa „Coциaлнo paвeнcтвo“ в ĸoнĸypca Ѕоlvе fоr Тоmоrrоw („Решение за утрешния ден“). Съвмecтният им пpoeĸт „Цвeтeн cвят“ с ученици от CУ „Caвa Дoбpoплoдни“ в Шyмeн предлага cepия oт ĸoмпaĸтни и yдoбни ycтpoйcтвa в пoмoщ нa xopaтa cъc зpитeлни зaтpyднeния. Системата включва роботизирани устройства със сензори, които разчитат цветове, възпpoизвeждaт знaчeниeтo нa бyĸви или зacичaт пoтeнциaлни зaплaxи. Частите на устройствата са проектирани и създадени от учениците с помощта на 3D принтер, а сензорите са програмирани за осъществяване на отделните функции на системата. „Тук също виждаме висока социална ангажираност, креативност и предприемачество, съчетани с високотехнологични умения и най-вече умения за работа в екип, и то от разстояние.

Подобни проекти на наши възпитаници вече достигнаха до страниците на Forbes и бяха отразени от водещи национални медии. Но най-вече те показват посоката, в която се стремим да изграждаме уменията на нашите ученици, а именно високо ангажирани с проблемите на обществото и планетата личности, които притежават богат набор от умения, необходими за успешното им решаване“, казва Михаил Ненов.

Your Image Description

Свързани статии:

Внимавахме в час, затова знаем Снимка Росица РАНЧЕВАМодерност с дълбоки корени Личният пример е големият урок Ученици изградиха соларна станция

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Разпалете любознанието

Next article

Мечта за триумф в Негован

Next article
Мечта за триумф в Негован

Мечта за триумф в Негован

900 деца изписаха глаголицата на площада в Кюстендил

900 деца изписаха глаголицата на площада в Кюстендил

Патронен празник с футболен турнир между учители и ученици

Патронен празник с футболен турнир между учители и ученици

Последни публикации

  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s – Special Issue / 2025, година XCVII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СП.ПЕДАГОГИКА , ГОДИНА XCVI, 2024
  • Pedagogy, Number 9/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 9s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 8/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 7/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 6/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 4/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 1s/2024, Volume 96
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2024, година XCVI
  • Annual contents
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2023, година XCV
  • Pedagogy, Number 8/2023, Volume 95

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"