"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Pedagogika-Pedagogy
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2023 Брой 32, 2023

Училище за живота

XXI век ражда нови форми на преподаване, при които обучението е ориентирано към действие

Диляна Кочева от Диляна Кочева
09-08-2023
in Брой 32, 2023
A A
През учебната 2022/2023 г. СУ „Христо Ботев“
в Карнобат работи по проект, свързан
с иновативни методи на преподаване и проектно базирано обучение в училище. В изпълнение на дейностите участват училищни екипи
и ученици от III и IV клас. Закупени са образователни игри, пособия и материали,
чрез които учениците учат, докато играят

Всеки ден светът, в който живеем, се променя. Това налага необходимостта от реформа и в образованието. Традиционните форми на преподаване, в които учителят представя теоретично информацията, а от учениците се изисква да наизустят факти, дати и определения, трябва да бъдат допълнени с нов вид дейности, при които учениците активно да се включат в планирането и осъществяването на учебния процес. Нека наречем условно познатото в училище преподаване „затворено обучение“, а новото – „отворено“. За да бъде ефективен учебният процес, отвореното обучение трябва да допълни затвореното, а не да го измести. Разгледаната концепция за формите на отвореното обучение е представена в книгата на проф. д-р Илиана Мирчева „Отворено обучение. Диференциация в обучението в началното училище“.

Най-общо, „отвореното обучение“ може да бъде наречено „училище за живота“. Характерното за него е, че централна роля заемат учениците, а ролята на учителя е второстепенна. Той не определя хода на учебния процес, а само го напътства. Съществуват различни форми на отворено обучение – утринен кръг, обучение по дневен план, обучение по седмичен план, свободна работа, учене по станции, обучение в работилница и проектно обучение.

Проектното обучение е сред най-познатите у нас и се използва в почти всяко българско училище. Най-общо може да бъде наречено „учене чрез правене“ или „учене чрез действие“. То съчетава теоретичните знания на учениците с практическите умения. За него са характерни продължително проучване и задълбочена работа по конкретна тема. При реализирането на проект първо се избира тема, след това да се съставя план на работа и се преминава към изпълнение на задачата. Сред най-големите предимства на тази форма е, че развива и презентационните умения на децата.

По-малко разпознаваеми и използвани са други две форми на т.нар. отворено обучение – утринен кръг и обучение по дневен план. При първата учениците застават в кръг и заедно с учителя обсъждат дадена тема или проблемна ситуация. Това може да стане в началото или в края на часа. Идеята е всички заедно да структурират и обобщават работата по време на урока. Така всеки ученик ще се чувства значим и ще знае, че мнението му е важно и има кой да го чуе. Добре е по време на утринния кръг да се използват и някои иновативни методи, като „брейнсторминг“ – съвместно мислене на глас, и „светкавица“ – всеки ученик споделя с едно изречение най-значимото за него по обсъжданата тема в кръга. Така под формата на игра децата затвърждават своите знания, запомнят по-лесно и се мотивират да учат повече.
Идеята на обучение по дневен план е проста – съвместна организация на учебния процес за деня, като ролите на учителя и на учениците са равнопоставени. Всички заедно съгласуват процеса на работа в часа. Това помага на децата да бъдат самостоятелни, и развива уменията им за само­оценка. А когато ученикът добре познава силните и слабите си страни, много по-лесно може да се справи с учебния процес. Той разбира върху какво трябва да поработи допълнително, за да стане още по-добър.

Безкрайно интересни са формите „учене по станции“ и „обучение в работилница“. Под учене по станции най-общо се разбира работа в група по обща тема. Избира се обща тема, след това се определят задачите за изпълнение. В зависимост от броя на задачите и броя на групите (обикновено в една група има пет деца) се определя броят на станциите (обособени работни места в класната стая). Всяка група има отговорник, който периодично се сменя. Във всяка станция се работи по конкретна задача. Групите преминават поетапно през всяка станция. Хубаво би било да има и една-две резервни станции – за най-бързите ученици. Ученето по станции започва с раз­ясняване на темата, конкретизиране на задачите, изготвяне на план с имената на станциите, определяне на групите и даване на указания за последователността за преминаване през станциите. След това идва ред на същинското преминаване през станциите и изпълнение на задачите. Часът завършва със разговор, в който учениците докладват за резултатите от задачите и споделят за трудностите, с които са се сблъскали в процеса на работа.
Ученето по станции е много подходящо за прилагане по време на уроците за нови знания и затвърждаване на стари. Средствата, които могат да бъдат използвани, са проучвания, опити, наблюдения и ролеви игри. Те развиват изследователския дух у децата и правят новата учебна тема по-атрактивна в очите на учениците.

Най-големите предимства на ученето по станции са ротационният принцип, по който се провежда обучението, и периодичната смяна на отговорниците. Така всеки ученик се запознава с различните гледни точки, научава се да слуша внимателно и да носи отговорност.

Обучението в работилница е изцяло ориентирано към опита и се провежда в предварително подготвена от учителя среда. Състои се от три фази – подготвителна (определяне на тема, план и необходима литература), обучение (същинската фаза, в която се разрешава дадена задача или се изработва конкретен продукт) и заключителна (представяне на решената задача/готовия продукт, обобщаване на постигнатите резултати и обсъждане на възникналите трудности). Характерното за обучението в работилница е, че тук има шеф-система. Избира се ученик, който е най-добър в дадена област и може да влезе в ролята на учител и съветник по конкретна тема. Той контролира процеса на работата и оценява крайния продукт.
Преди началото на часа всеки ученик получава лист с името си, написаните задачи за изпълнение и графа за проверка на извършената работа – самоконтрол, контрол от „шефа“ и от учителя. Умишлено тук се използва думата „шеф“ – тя е разпознаваема от децата и желана позиция за всеки. Шефовете могат да бъдат разпределени в следните категории: доклади, четене, песни, игри, компютърни умения и писане на домашна работа. Най-добрите ученици в областта на писането влизат в ролята на коректор на всички останали работи и сядат зад т.нар. бюро на корекциите. Класната стая по време на обучението в работилница може да бъде представена като бюфет, при който необходимите материали са подредени на рафтове и разположени в ъгъла на стаята.

Чрез обучението в работилница се разширяват знанията на учениците на базата на опита, а не на теорията. Развиват се качества като самостоятелност, креативност, лидерски умения, работа в екип, чувство за отговорност, самоувереност и ангажираност.
Най-голямото предимство е, че благодарение на „шеф-системата“ може да бъде открит талантът на всеки ученик. Дори детето да не е отличник по всички предмети, благодарение на обучението в работилница разбира, че има област, в която е най-добро. Така с удоволствие помага на съучениците си и се чувства значимо и полезно.

И последната форма на отворено обучение е свободна работа. Там учениците сами решават какви задачи да изпълняват. Съг­ласувайки с учителя, децата избират темата, метода, времето за изпълнение, работното място и източниците, които да използват.
Тази форма на отворено обучение обикновено се изпълнява в рамките на два-три учебни часа или в рамките на целия срок или година, като поетапно се допълва и разширява. Свободната работа е подходяща за прилагане от I до IV клас. Сред най-големите ѝ предимствата са, че помага на учениците да развият качества като креативност, инициативност, самостоятелност и концентрация. Учениците се научават как сами да планират времето си и как да разпределят задачите си. Свободната работа помага и за откриването и развиването на талантите, дарованията и интересите на учениците.

Your Image Description

Свързани статии:

Вокален ансамбъл „Звездни струни“ с отличия от Рим С индивидуален подход към всяко дете Два изкуствени интелекта България е лидер в региона по технологични решения в образованието

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Далекоглед

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Вокален ансамбъл „Звездни струни“ с отличия от Рим

Next article

Образователните неравенства се възпроизвеждат

Next article
Образователните неравенства се възпроизвеждат

Образователните неравенства се възпроизвеждат

Артподходи  в образованието

Артподходи в образованието

Сънародници в чужбина учат български с евросредства

Сънародници в чужбина учат български с евросредства

Последни публикации

  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s – Special Issue / 2025, година XCVII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СП.ПЕДАГОГИКА , ГОДИНА XCVI, 2024
  • Pedagogy, Number 9/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 9s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 8/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 7/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 6/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 5/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 4/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 3/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2s/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 2/2024, Volume 96
  • Pedagogy, Number 1s/2024, Volume 96
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2024, година XCVI
  • Annual contents
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2023, година XCV
  • Pedagogy, Number 8/2023, Volume 95

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"