На развиване на дигитални умения и на уроци извън училище залагат в СУ „Васил Левски“ – Елин Пелин
Важни са положителните сигнали, които подаваме, че училището ни се променя. Продължаваме с последователната дигитализация на образователната среда и провокирането на интереса на децата към STEM направлението – науката, информационните технологии, инженерните науки и математиката.“ Това споделя пред „Аз-буки“ Мариета Христова, която от лятото на миналата година е директор на СУ „Васил Левски“ в Елин Пелин. Преди това бившата възпитаничка на училището преподава в него информатика, информационни технологии и английски език. Вярва, че повече дигитализация на образователния процес може да направи преподавания материал по-атрактивен и разбираем за учениците. Но разковничето за по-високи образователни резултати се крие и в осигуряването на спокойна училищна среда, съобразяване на материала с възрастовите особености на децата и повече упражнения по отделните предмети.
През 2019-а училището отбелязва своята 75-годишнина, а през отиващата си учебна година всички в него извървяват своите малки и по-големи стъпки на промяна, които да го превърнат в желана територия на знания и творчество, традиции и иновации. „На децата трябва всеки ден да се показва с какво ще са им полезни преподаваните знания, защо е добре да научат колкото може повече за заобикалящия ги свят“, смята Христова. И не пропуска да отбележи, че голямата промяна в българското училище много зависи от това как в учителската професия да бъдат привлечени можещи млади хора, обучени по нов начин във висшите училища.
В СУ „Васил Левски“ се обучават 810 ученици. С тях са 70 педагози, които активно работят върху професионалното си развитие.
В гимназиален етап се предлагат три профила – „Предприемачески“, „Софтуерни и хардуерни науки“ и „Компютърен график“, който дава и професионална квалификация. Във връзка с приема след VII клас и карантината те са представени във видеоклипове.
Относно скоростта, с която могат да се случат промените в една образователна институция, събеседничката ни споделя, че пандемията е направила така, че „революцията“ се е случила за седмица. „В средата на март за три дни всички 810 ученици бяха вкарани в системата Teams с помощта на родителите“, казва тя. И откровено отбелязва, че в първите дни е имала доста разстроени колеги. „След това свикнаха, разбраха колко удобно е да се работи в подобна среда, как лесно се правят тестове, колко полезно е проектно базираното обучение. За мен това бе велик експеримент“, добавя тя. Получават от МОН и раздават 7 таблета на деца без електронни устройства, за да не изостават с уроците. А за да покрепят своите 71 зрелостници, провеждат за тях пробни онлайн матури по БЕЛ и философия, която е най-избираната втора матура, както и по английски и по руски език. За седмокласниците е проведено пробно външно оценяване по български език. А резултатите от НВО показват, че те са постигнали средно 56,55 точки при 51,06 т. за страната.
Сред знаците как училището се адаптира към дигиталното настояще, е участието на гимназията в Международната седмица на програмирането Code Week. През октомври 2019 г. около 200 деца се включват в нея за втори път заедно с четиримата учители по информационни технологии. Ясен Георгиев, който преподава за първа година, например представя създадения заедно с ученици за
4 часа проект за управление на… акула, разработен от „Майкрософт“ и „Би Би Си“. Учениците правят от подръчни материали джойстик, а посредством платка „Ардуино“ и предоставен код всеки желаещ може да влезе в ролята на морски биолог и да проучи как се движат акулите в триизмерното пространство в океаните.
Идеята е учениците да разберат как от почти нищо може да се създаде инженерен проект, да се научат да работят в екип, и да прилагат познанията си по математика, физика, биология и информационни технолигии. Предвижда се да има още подобни проекти, както и открити уроци с участието на хора от ИТ фирми, за да могат младежите да разберат от първа ръка как работи реалният бизнес и какво създава.
В началото на декември миналата година Мариета Христова и Ясен Георгиев със съдействието на Microsoft Bulgaria провеждат двудневен курс Hacking STEM за учители от област София. Целта на обучението е да се демонстрират педагогически инструменти, чрез които да се обогати и модернизира практиката в извънкласните STEM обучения чрез методите на науката, технологиите, инженерството и математиката. Учителите реализират три проекта – сеизмограф, мозъчен симулатор и модел на акула.
Отново през декември ученици от II до VII клас на еленпелинската гимназия се включват и в технологична работилница „Часът на програмирането“ и решават визуални задачи на платформата Code.org.
Първокласници програмират с помощта на Blue-bot и приложението CodeSpark Academy. „Раздадохме и доста сертификати, които Платформата генерира при постигане на определени резултати“, отбелязва Христова. Самата тя през миналата учебна година със свои ученици прави изнесени уроци по темата в други училища. Води и клуб по интереси в съседно населено място. През 2018-а е сред отличените в категорията „Учител с най-много разработени и предоставени ресурси“ сред педагозите, включили се в Европейската седмица на програмирането.
„Без да сме в мрежата на иновативните училища, играем тази роля“, категорична е Христова.
И независимо дали скоро гимназията ще кандидатства с проект за иновация, директорката казва, че не смятат да пазят постигнатото за себе си. Напротив, една от идеите ѝ е елинпелинското
СУ „Васил Левски“ да се превърне в център за споделяне на идеи между педагозите от региона и с учениците.
Вече е получила предварителна подкрепа от Общината и за провеждането на фестивал на науката, който да събира училища от общината и областта. Гимназията инвестира в нови роботи и всичко необходимо за тяхното програмиране. Училището се включва и в инициативата „Запознай се с Micro:bit“, чиято цел е да се запознаят учениците от IV до IX клас с програмирането и как с програмируеми платки могат да правят интересни STEM проекти. През февруари тази година отбор на гимназията получава приз за второ място в национално състезание в рамките на обучителната програма „Киберскаут 2019“.
Директорката иска да постави ново начало и в отношенията между родители и учители. Включително и чрез промяна на традиционните родителски срещи и качването им в „облак“. Убедена е, че успяват училища, където семействата имат уважение към институцията и подкрепят педагозите. И родителите разбират, че възпитанието на техните наследници е първостепенна тяхна задача.
В СУ „Васил Левски“ залагат и на извънкласни дейности и изяви, които да развиват талантите, социалните умения, креативността и естетическото чувство на децата. 40% от заниманията по интереси са в областта на STEM. Има и групи по народни танци, таекуондо и изобразително изкуство. Заниманията не спират и по време на пролетната „ваканция“ по времето на карантина. Тогава се ражда и инициатива за дигитално четене два пъти в седмицата. Има идея тя да прерасне във виртуален читателски клуб. Наскоро е обявена и дарителска кампания „Книга за бъдеще“ за обновяване на училищната библиотека с цел тя да се превърне в зона за учене и творчество.
И още един акцент във визията за промяна на СУ „Васил Левски“ – учениците трябва да имат повече изнесени извън училището уроци. Затова и в учебния план са заложени посещения на Художествената академия и на различни музеи. Ученици се включват и в програмата „Учен за един ден“ в рамките на „Нощ на учените 2019“.
В средата на януари тази година пък в класните стаи на начален етап влиза екип на детския научен център „Музейко“.
Сред видимите промени в училището е започналото обновление на базата. „В уютна среда и децата имат повече насторение и желание за учене. Колегите – също“, убедена е събеседничката ни. Първо са реновирани един коридор и 4 стаи. За очакваните над 30 първокласниците наесен подготвят обновени класни стаи с цветна атмосфера. Нови пана и осветление променят визията на стълбищата в сградата. Финансирането на ремонтите е от училищния бюджет, както и чрез различни програми и проекти. Разчита се и на подкрепата на общината. Ще се възстанови и училищното настоятелство, което също би помогнало за финансиране на различни дейности.
Но освен за средата и за знанията в училището трябва да се грижат и за духа на своите възпитаници, убедена е директорката. Така по нейна идея за 24 май е открита релефната композиция „Българската азбука“ с буквите на глаголица и кирилица, която заема почти изцяло една от външните стени на училището. „Това ще напомня на днешните, на бъдещите ни възпитаници и на гостите, че писменото слово позволява на хората да опознават живота, доброто и злото в него, да обичат и да прощават. Просто да бъдат хора“, казва Христова.
През миналото лято пък местният резбар Георги Найденов извайва от ствола на отсечения стар и опасен чинар в училищния двор скулптура на патрона на гимназия Васил Левски. Сега Апостола на свободата напомня за ценностите, запазили българския дух, и за идеалите, с които е възродена българската държава. И ще наблюдава кой какви следи от себе си и делата си ще остави във времето и в училищния летопис.
Мариета Христова, директор:
През това лято ще работим върху доусъвършенстване на модела за дистанционно обучение и за пълноценно използване на възможностите, които ни дават технологиите. Вече го няма основния стрес, технологията е позната на колегите от екипа.
Въпросът сега е методически как да направим обучението в електронна среда още по-пълноценно. Така че следващ път резултатите да бъдат по-добри и за децата, и за учителите, и за родителите. Очаквам, че и МОН ще помдпомогне колегията с методически насоки.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg