В столичното 148. ОУ „Проф.д-р Любомир Милетич“ запалват своите възпитаници да участват и постигат отлични резултати в олимпиади и национални състезания
Антоанета НАЙДЕНОВА
Успешно приключи едногодишният проект „Ученическото самоуправление – лесно и интересно“, въведен пилотно в три столични училища, сред които е и 148. ОУ „Проф.д-р Любомир Милетич“. Идеята е да се покаже на практика, че ученическото самоуправление не само дава възможност на учениците да участват при взимането на решения и да реализират свои идеи, но че трябва да носят и отговорност за тях пред своите съученици и училищната общност.
„При нас децата се организираха и направиха ученически съвети във всяка паралелка от
I до VII клас. През годината имаха различни инициативи, свързани с празниците, като всяка паралелка самостоятелно решаваше с помощта на класните ръководители какъв празник да направят, как да заинтригуват останалите деца – обяснява директорът на 148. ОУ Ани Деянова. – Председателите на ученическите съвети от отделните паралелки се обединиха и направиха ученически съвет, на който решаваха общоучилищни въпроси, включително дали да има ученически униформи. Обявиха се категорично „За“ униформите и обсъждаха какви да бъдат те. На този етап са се спрели на тъмни поли или панталони и бели връхни дрехи – тип суитчър, и обмислят дали да има вратовръзка за момчетата и шал за момичетата. Оттук нататък подозирам, че ще се сблъскаме с мнението на родителите, въпреки че не могат да се правят аналогии с униформите от едно време, които бяха консервативни, защото сега погледът на децата е по-различен.“
Училището работи и по много проекти и програми на МОН, като „Равен достъп до училищно образование в условията на кризи“, „Квалификация за професионално развитие на педагогическите специалисти“, Национална програма „Осигуряване на съвременна образователна среда“ – модул „Културните институции като образователна среда“, по който седмокласниците посещават много музеи, както и Националната библиотека „Св. св. Кирил и Методий“. Там те се запознават с историята на книгата от най-ранните писмени знаци на човешката цивилизация до наши дни и успяват да видят на живо оригинала на първия препис на „История славянобългарска“, направен от Софроний Врачански. В училището гостува и актьорът Филип Буков – единият от бащите от тв сериала „Татковци“.
Ани Деянова става директор на училището преди около 6 години, когато то е в тежко финансово състояние, със задължения в размер на около 320 хил. лв. към НАП, „Топлофикация“. Учениците са били 180, а сега са 436. За тяхното обучение се грижат 41 учители. В екипа имат и психолог, логопед и ресурсен учител, които се занимават допълнително с 12-те деца със специални образователни потребности.
„Психологът работи с децата със специални потребности, но дава и индивидуални консултации и организира общи занимания по класове – обяснява моята събеседничка. – Например в часовете на класния ръководител работи по определени теми с различните паралелки, като превенция на наркоманиите, превенция на девиантното поведение и т.н. Но най-важното е, че има подход към тях. Заниманията минават под формата на игри или решаване на забавни тестове. Много сме доволни от работата на психолога, който тази година беше на половин щат, но от следващата ще бъде на пълен работен ден. Освен че е много опитна, психоложката следи и за новостите и се снабдява с необходимите за работата си материали – специални игри, пясъчници, фигури, антистрес топки.“
В школото се увеличава броят на младите учители, и „то такива, които искат да работят, искат да са даскали“, категорична е Ани Деянова. Във вторите класове две от колежките са съвсем млади момичета, но вече са класни ръководители, тъй като се справят много добре по време на предходната година, когато работят в следобедните часове в групите за целодневно обучение. Друго младо момиче пък става класен ръководител на IБ клас тази година.
„Екипът ни е страхотен – твърди Ани Деянова. – Никой колега не си е тръгнал, откакто съм директор, а новите колеги много бързо се вписват в колектива и викат и други хора, които са полезни за училището. По-опитните колеги въвеждат по-младите в работата. Имаме и късмета, че сме базово училище към Софийския университет и бъдещите учители идват на стаж при нас. Още по време него колегите могат да преценят кой от студентите ще стане добър даскал. Така се стигна и до последно назначените три момичета. Те ни пожелаха, казаха, че искат да работят при нас, защото са усетили атмосферата на училището. След като се явиха на конкурс, ги взехме. В тази криза за учители стажантите много ни помагат, но не са достатъчно тези по математика и чужди езици.“
Хореографите в училището също са млади момчета.
В „Проф.д-р Любомир Милетич“ часовете по хореография са включени в задължителната подготовка и се изучават от I до VII клас. От учебната 2021/2022 г.
има разширено изучаване на хореография в V клас, като при тях задължителните часове са увеличени с още два избираеми часа. Училището вече разполага и с нова голяма хореографска зала с огледала, направена в помещение, което през годините е отдавано под наем и е ползвано като фитнес, след това като склад, а накрая е неизползваемо.
„Много са добри децата ни и с голям ищах играят народни танци. Подаваме готови кадри на Националното училище за танцово изкуство в София – категорична е Ани Деянова. – Тази година за втори път се явявахме на националното състезание „Фолклорна плетеница“ и бяхме първи в региона на София-град. А между 3 и 5 юни бяхме в Бургас и сега чакаме резултатите. Така работим за българщината, за създаването на чувство за принадлежност и любов към Родината. Имаме идея, дошла от председателя на обществения съвет. За идващия 15 септември ще обявим, че не искаме букети, а ще предложим на родителите, които имат желание, да дадат парите, предвидени за цветя, за закупуването на носии за учениците ни.“
Началото на 148. ОУ е поставено през 1984 г., което тогава е 109. СОУ „Христо Смирненски“ с две отделни сгради – за начален и за прогимназиален етап. През септември 1988 г. двете училища се разделят, а през 2007 г. е преобразувано в 148. ОУ.
„Разрастваме се и за новата учебна година сме обявили план-прием за I клас за четири паралелки
от по 24 ученици“, казва Ани Деянова. И добавя, че за съжаление, вече не разполагат с достатъчно класни стаи, защото през 2005 г. приютяват в сградата си 157. гимназия с изучаване на чужд език „Сесар Вайехо“. Някога е било удобно и за двете училища, но вече ни е тясно. Миналата година направихме класна стая в огромното фоайе на училището, а преди това учителската стая я дадохме на сегашния IIВ клас и колегите ползват едно от по-големите ни хранилища.
Другият проблем е, че едно от крилата на училищната сграда пропада, защото е строено върху глинеста почва и има напукани стени. Нужно е финансиране, за да бъде направено конструктивно укрепване на сградата на общинското училище.
„По-миналата година при нас идва столичният кмет Йорданка Фандъкова. Тя също коментира, че трябва да се търси решение на въпроса – добавя моята събеседничка. – Защото от нас се иска да запазим едносменния режим на обучение, но от догодина ще е невъзможно поради липсата на място. В прогимназиален етап ще се наложи да преминем на двусменен режим на обучение, колкото и да не ми се иска и да е по-неудобно за децата.“
Училището ползва съвременни средства за обучение – интерактивни дъски, лаптопи, таблети, и няма нито едно дете, което да е лишено от обучение в електронна среда по време на пандемията. Учителите се надяват техните възпитаници да са се справили успешно на НВО в VII клас, въпреки че математиката им е по-трудна в сравнение с родния език. Педагозите са правили предварителни изпити и по двата предмета в своите часове. Но ще направят анализите си за това как се е отразило дистанционното обучение на децата, след приключването на тази учебна година.
Провеждат се и разнообразни извънкласни занимания. Освен народните танци училището е основна база и на модерния балет „Роберта“. Имат футболен отбор „Тигрите“, таекуондо, английски и немски език, приложни дейности и др.
Учениците постигат отлични резултати при участията си в олимпиади и национални състезания по български език и литература и математика. „Децата от начален етап най-много участват в олимпиади и състезания, а по-големите основно наблягат на географията и биологията – казва Ани Деянова. – Това се дължи на факта, че имаме страхотен преподавател с тези две специалности, което се среща много рядко. Тя обича децата и умее да ги „запали“, така че да им е интересно.
В прогимназията става все по-трудно да се мотивират децата да учат, особено в VI – VII клас, когато се налага с тях да се работи индивидуално, да има различен подход към всяко дете. До V клас колегите усещат какви са даденостите на детето, какви са наклонностите и желанията му, и се опитват да го насочат да се развива в правилната за него посока.“
Повечето от възпитаниците на 148. ОУ „Проф. д-р Любомир Милетич“ продължават образованието си в езиковите гимназии, а през последните 4 – 5 години някои се ориентират към Националната търговско-банкова гимназия или Националното училище за танцово изкуство в София.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg