Деветокласниците, които положиха дигиталния тест по природни науки, са се справили най-добре по биология и здравно образование. Това показват резултатите от първото мащабно изследване, проведено изцяло на електронни устройства, съобщи Пресцентърът на МОН.
Голяма част въпросите в тестовете бяха проверени онлайн – избираемите автоматично се оцениха през платформите, а свободните въпроси от учители по съответните предмети.
В изследването се включиха общо 48 941 ученици, като за всяка една от частите по отделните предмети – биология и здравно образование, физика и астрономия и химия и опазване на околната среда, максималните точки са 18. Изследването има диагностичен характер и проверява компетентности, което означава, че задачите не са рутинни, не се решават в училище и са с много голяма практическа насоченост.
По биология и здравно образование е най-високата средна успеваемост – 57%, в изследването. Деветокласниците са постигнали средно 10,26 точки, което съответства на оценка „Добър 3,90“.
Близо 8% са отличните оценки по този предмет, а всеки четвърти ученик е получил оценка „Много добър“.
Повече от половината ученици са положили успешно и теста по физика и астрономия. Средният бал е 9,11 точки, което съответства на оценка „Среден 3,40“.
Деветокласниците са се затруднили най-много на теста по химия и опазване на околната среда, средният бал от който е 7,20 точки или „Среден 3,10“.
Един от основните изводи от проведеното изследване е, че голяма част от учениците умеят да извличат информация от графични и таблични източници и се справят с нерутинни за обучението им задачи, коментират от МОН. Деветокласниците обаче срещат затруднения при комбинирането и съпоставянето на информация от повече от един източник.
Данните показват необходимост в обучението на гимназистите да се наблегне на експерименталната работа в часовете по природни науки, на четене с разбиране и задачи със свободен отговор, в които се изисква да обясняват и изразяват мнение за процеси, явления, казуси и проблеми.
От МОН припомнят, че подобно изследване се организира за първи път в образователната ни система и цели да провери и готовността й за провеждане на различни изпитни формати изцяло на електронни устройства. Резултатите от теста дават информация за нивото на придобитите умения от ученика. Дадена бе и възможност оценките от проверката да бъдат вписани като текуща оценка по преценка на преподаващия учител и само при желание на ученика.
С тестовете, включващи задачи за измерване на умения в областта на природните науки, учителите по съответните предмети ще бъдат подпомогнати в задаването и оценяването на подобен тип задачи и ще се тестват различни платформи, които в бъдеще биха могли да подпомагат обучението, подготовката и провеждането на различни видове изпити и проверки.
Поставя се и фокус върху важни теми, свързани с международното изследване PISA 2025, като учениците се доближиха до типа задачи и средата, в която част от тях ще работят по време на реалното изследване, което предстои да се проведе през пролетта на следващата година.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg