„STEM центровете не са само обзаведени кабинети, те са модел на учене, чрез който квалифицирани преподаватели използват иновативни методи за обучение. От Министерството на образованието сме планирали и искаме всички училища да имат такива центрове, да има повече образователни иновации, с които да мотивираме в по-голяма степен децата да учат математика и природни науки.“ Това заяви министърът на образованието и науката Красимир Вълчев по време на посещението си в Шумен. Той преряза лентите на два такива комплекса от кабинети в СУ „Йоан Екзарх Български“ и в СУ „Трайко Симеонов“.
„В тези дисциплини имаме най-голямо отстъпление в резултатите в последните десетилетия. Факт е, че не само в България, но и по света, все по-трудно се мотивира днешното поколение ученици да учат математика и природни науки, които изискват задълбочаване и повече абстрактно мислене. Тук много помагат иновативните методи. Факт е, че когато децата са в модерна среда, учат много повече. През 2020 г. финансирахме изграждането на STEM центрове в 150 училища, а през тази – в още 120“, коментира Вълчев. Обособяването и оборудването на центровете в двете шуменски училища са финансирани по НП „Изграждане на училищна STEM среда“, за реализацията на която правителството отпусна в началото на годината още 20 млн лева. Заедно с Красимир Вълчев кабинетите разгледаха и кметът на града Любомир Христов, зам.-кметът Найден Косев и председателят на ОбС Красимир Минчев.
За име на своя STEM център
СУ „Йоан Екзарх Български“ избира „Утреландия“. Дали са го заимствали от едноименния филм на Брад Бърд, или не, идеята е младите приключенци и откриватели да променят света, като ролята на учителя е да напътства и вдъхновява творческото мислене и креативността на учениците. „Утреландия“ визуализира най-ясно възможността децата да се насочват към важните за тях знания, умения и компетентности, необходими за пълноценната им реализация в живота, презентира накратко идеята екипът, участвал в разработването на проекта – Свилена Димитрова, Лина Милчева, Искра Стефанова, Жени Теллалова, Ани Рангелова, млади и дейни педагози от училището. Центърът включва три лаборатории, като всяка от тях акцентира върху определена наука. Едната е наречена „Под повърхността“ и ще предоставя среда, обезпечена с иновативни решения и възможност на учениците да бъдат по-близо до природата. Другата е обособена като „Космосът и ние“ и ще осъществява връзката между изкуството и науката. Третата е „Вътрешността на машините“ – най-голямата зала, в която те ще могат да се „потопят“ във вътрешността на компютър и да развият инженерно мислене.
„За нас, учителите, е особено важно и имаме късмет за това, че живеем във времето, когато се модернизират условията за работа и учене. Когато учителският труд се заплаща достойно и се издига престижът на професията учител – споделя директорът на СУ „Йоан Екзарх Български“ Валентина Тодорова. – МОН финансира много проекти, които модернизират образователната инфраструктура, помагат за квалификацията на учителските кадри, за подобряването на обучителните затруднения чрез проектно базирано образование, за работата по интереси. Това е най-голямото предизвикателство за нас, учителите – да проявяваме инициативност и най-вече отговорност да харчим парите ефективно и целеполагащо.“ Тодорова допълни, че в техния STEM център е внедрена още една програма – „Библиотеката като образователна среда“, дело на екипната работа на началните учители Даниела Иванова, Теодора Марева и Василена Тенева.
„За последните две години в нашия град се реализираха седем проекта на МОН – припомни кметът на Шумен Любомир Христов. – Надявам се, че с изграждането на STEM центрове българското училище ще става все по-привлекателно за нашите деца.“
Желанието да се увери лично как се изпълняват националните образователни политики, отведе министър Вълчев от една от най-старите сгради в Шумен – СУ „Йоан Екзарх Български“, а след това – в последното построено училище в града – СУ „Трайко Симеонов“, открито през 80-те години на XX век. Директорката Галина Сакарова запозна гостите с обновената по ОП „Региони в растеж“ база, чийто ремонт е за 4,5 млн. лв.
Министър Вълчев посети и вече действащия STEM център в училището. Той надникна в Maker space PIT (Power IT) – работилница, разделена на 4 зони: „зона за учене, чрез правене“, „дигитална зона“, „екозона“ и „зона за игри и отдих“. Така един училищен кабинет е обзаведен с конструктори и технологично оборудване за практическа и експериментална работа в областта на природните науки и програмирането чрез презентационен панел за учителя и индивидуални работни станции за учениците и 3D принтер. А за чист въздух и с грижа към природата децата отглеждат рибки и билки. Гостите наблюдаваха как STEM базираното обучение помага на децата да опознаят морския свят. В час второкласниците, с помощта на 3D принтера, изработиха морска звезда, докато министърът поигра шах с директора на училището Галина Сакарова. Идеята за четиризоновата работилница е на Силвия Балабанова – преподавател по ИТ технологии. Коридорите са изрисувани от вече пенсионирания учител по изобразително изкуство Стефан Стефанов.
„Виждам креативност, иновативност, желание да се направят нещата по различен начин. Това е пътят да мотивираме децата да бъдат в училище и да учат. Това е начинът да ги мотивираме за учене в математиката и природните науки. В СУ „Трайко Симеонов“ се полагат усилия по отношение и на безопасността на движение по пътищата – една много важна политика, на която в последните години също залагаме. Силен е акцентът и върху спорта, което е свързано с намаляване на агресията. Видях и политики за здравословно хранене. В училището има много добро обхващане на децата. Там, където се работи, резултатите са налице. Насърчаваме училищата да взаимодействат в мрежи, в партньорство с други организации, така те взаимно се провокират и учат и постигат по-добри резултати. Иновацията в клас – това е промяната, която се случва в образователните системи през този век“, обобщи Вълчев.
Той добави, че не трябва да се забравят възпитателната функция на училището и ролята на предучилищната подготовка. „Децата, които от малки са обхванати в детска градина, след това имат по-малко дефицити, по-добри резултати в училище, много по-често достигат до гимназиално образование и професионална пригодност“, припомни министър Вълчев.
Обиколката на министър Вълчев приключи с посещение на ОУ „Христо Ботев“ в Зелена морава, община Омуртаг, където разгледа създадената дигитална класна стая.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg