Обработването на градина като терапия прилага Регионалният център за подкрепа на приобщаващото образование – Стара Загора
МОН инициира и финансира за първи път Националната програма „Разработване на учебни помагала и на методически ръководства, оценяване и одобряване на проекти на учебни помагала за подпомагане на обучението, организирано в чужбина, на проекти на учебници и на проекти на учебни комплекти“ за 2020 г.
За разработването на учебни помагала по общообразователни предмети на чужд език, за професионално образование и обучение и за ученици със специални образователни потребности са осигурени 1,495 млн. лв.
Национално издателство „Аз-буки“ се включи в работата по подготовката на учебните помагала.
В няколко броя в. „Аз-буки“ представи училищата, чиито екипи разработиха 14-те учебни помагала по общообразователни предмети на чужд език.
В нова поредица представяме и колективите към регионални центрове за подкрепа на процеса на приобщаващо образование и на центрове за специална образователна подкрепа, създали по Националната програма учебни помагала и методически ръководства за обучението на ученици със специални образователни потребности.
Изданията са достъпни онлайн на страницата
на МОН, раздел „Приобщаващо образование“ –
https://www.mon.bg/bg/100974.
Поласкан съм, че бяхме избрани да подготвим част от тези толкова важни учебни помагала и методически ръководства за работа с деца със специални образователни потребности. Благодарен съм и на колегите от Министерството на образованието и науката, с които работихме в сътрудничество. Надявам се да има позитивни резултати и занапред.“ Това споделя пред „Аз-буки“ Пламен Иванов – директор на Регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващо образование в Стара Загора. Екип на Центъра създава учебно помагало и методическо ръководство за адаптиране на учебното съдържание за прогимназиалния етап за ученици със специални образователни потребности, които се обучават по индивидуални учебни програми.
„Обединихме екип от седем общообразователни учители от различни училища в Старозагорска област и девет ресурсни учители от Регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование. Включиха се и психолог, графичен дизайнер и координатор на проекта. Научен консултант бе проф. д.п.н. Жана Атанасова от Пловдивския университет“, разказва моят събеседник. И подчертава, че въпреки нетипичната работа от дистанция предвид пандемичната ситуация в страната през лятото на 2020 г. екипът успява да се стикова и да предаде в срок необходимите материали.
„Помагалата съдържат разработени теми и подтеми от съответните учебни програми по учебни предмети за прогимназиален етап на обучение – V – VII клас.
Насочени са основно към общообразвателните учители, за да подпомогнат тяхната работа с деца със специални образователни потребности. От тях например учителите могат да подготвят и подходящи задания за домашна работа. От друга страна, общообразователните учители ще повишат и уменията си за съвместната работа с ресурсните учители“, отбелязва още директорът на РЦПППО – Ст. Загора.
От Регионалния център организират и провеждат всеки месец еднодневни обучения за педагози, като за целта са сформирани подготвени екипи. По време на принудителната изолация обученията се провеждат онлайн, а когато е възможно – и в предпочитаната присъствена форма при спазване на противоепидемичните мерки. „Темите са много интересни и са свързани с всекидневната практика и работа с децата със специални образователни потребности“, казва Пламен Иванов. Отбелязва още, че колегите му се справят отлично по време на пандемията. „Имахме спуснати от МОН гъвкави мерки за организация на работата. Всеки колега разполагаше с таблет или лаптоп.
И задачата на всеки ресурсен учител беше да се свърже по достъпните канали с всички места, където деца имаха нужда от специална подкрепа. А там, където децата не разполагаха с технически средства или интернет, се свързахме с медиатори и изпращахме по пощата до съответното училище необходимите материали. И получавахме обрат-
на връзка. Мисля, че се справихме
отлично на фона на много трудната ситуация“, коментира събеседникът ми. Не пропуска да подчертае, че задължителен елемент в работата на Центъра по време на затварянията на образователните институции заради пандемията е поддържането на телефонна линия за психологически консултации и подкрепа за деца и родители вследствие разпространението на COVID-19. На телефона отговарят психолози от училища и от Регионалния център. Директорът Пламен Иванов споделя, че родителите също подпомагат много работата на неговия екип по време на пандемията. „Те бяха свързващото звено между децата и нашите специалисти. Включваха камери, държаха ръчичките на децата при упражнения за развитие на фината моторика и т.н. Без родителя нямаше как да се справим, тъй като я нямаше пряката работа между децата и ресурсните учители“, казва той.
Екипът на Регионалния център е от 50-ина души – ресурсни учители, психолози и логопеди, които оказват подкрепа на деца от детски градини и училища във всички кътчета на областта. „Реално, допълнителна подкрепа осигуряваме на 600 деца.
И още на около 500 такава се осигурява в детски градини и училища, които имат сформирани собствени екипи за подкрепа“, пояснява Пламен Иванов. По думите му, няма
проблеми с осигуряването на кадри, тъй като в региона има много специални педагози. „Идват предимно млади колеги. И ние даваме шанс за развитието им“, казва той. Добавя, че колегите му пътуват много, включително и до трудно достъпни места, за да осигуряват необходимата подкрепа на деца със специални потребности и различни увреждания.
Центърът разполага със сензорна зала, която се използва при работата по програма за сензорна интеграция и ерготерапия.
В нея работят двама подготвени за това. Специалистите от РЦПППО – Стара Загора, прилагат и различни подпомагащи и интерактивни технологии при работата си с деца със специални образователни потребности. Основно те се използват при подкрепата на зрително затруднени деца.
„Регионалният център в Стара Загора, както всички колеги в страната, извършва определени разписани задачи и дейности. Правим оценка и насочваме деца към центрове за специална образователна подкрепа. Осигуряваме специалисти в детски градини и училища, където няма възможност за формиране на екип за подкрепа. Изготвяме програми за квалификация и провеждаме квалификационна дейност на педагогическите специалисти, оказваме методическа подкрепа на членовете на екипите за личностно развитие, на специалните педагози и други педагогически специалисти от специалните училища, центровете за специална образователна подкрепа и центровете за подкрепа за личностно развитие.
Консултираме родителите за условията на предоставянето на допълнителна подкрепа за личностно развитие на деца и ученици, както и за използването на различните видове терапии, съобразно индивидуалните потребности на децата и учениците. Координираме изпълнението на плана за подкрепа на детето или ученика със специални образователни потребности.
Но развиваме и собствени инициативи, които ни правят различни. Например имаме градина с насаждения, която обработваме всяка година с ресурсните учители, и през пролетно-летния сезон включваме деца със специални образователни потребности. Това ни дава възможност да ги запознаем с растениевъдството и екологичното отглеждане на зеленчуци и цветя“, казва в края на разговора ни директорът на Регионалния център Пламен Иванов.
Учебно помагало за прогимназиалния етап за ученици със специални образователни потребности,
които се обучават по индивидуални учебни програми
в училища в системата на училищното образование
Разработено от авторски екип към Регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование, Стара Загора: Марина Тодановa, Петя Стефанова, Екатерина Йовчева, Валери Балев, Живко Дончев, Албена Момчева, Мариета Петрова, Недялка Стоева, Мария Попова, Тодор Цветанов, Калина Христова, Десимиляна Василева, Даниела Михалева, Денка Тотева, Деница Енчева, Севдалина Йорданова, Делка Алексиева.
Научен консултант – проф. д.п.н. Жана Атанасова.
Графичен дизайн – Мария Младенова.
Методическо ръководство за адаптиране на учебното съдържание за прогимназиалния етап за ученици
със специални образователни потребности,
които се обучават по индивидуални учебни програми
в училища в системата на училищното образование
Разработено от авторски екип към Регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование, Стара Загора: Пламен Иванов, Марина Тодановa, Калоян Дамянов, Калина Христова.
Научен консултант – проф. д.п.н. Жана Атанасова.
Графичен дизайн – Мария Младенова.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg