През 2024 г. Средно училище „Желязко Терпешев“ в Любимец отбелязва 80 години от създаването си. Училището е общинско и средищно, а възпитаниците им са 500. В него се обучават и деца от околните населени места на община Любимец. Разполагат с училищен автобус, осигурен от Министерството на образованието и науката. Паралелките им са общо 24, а специалностите, които могат да се изучават след VII клас, са три. Две са професионалните – „Автотранспортна техника“ с професия „Монтьор на автотранспортна техника“ и „Производство на кулинарни изделия и напитки“ с професия „Готвач“, и една профилирана съответно – „Природни науки“ или „Обществени науки“.
„Всяка нова учебна година осъществяваме план-прием в двете професионални паралелки и в една от профилираните, като редуваме профилите“, разказва за в. „Аз-буки“ зам.-директорът на СУ „Желязко Терпешев“ в Любимец Атанас Владев.
Разбира се, всичко зависи от броя на децата.
Демографската криза не е подминала и Любимец,
както и много други градове и села у нас.
През следващата учебна година се очаква план приемът за професионалните паралелки да е наполовина, защото настоящият випуск от седмокласници и бъдещи осмокласници са едва 60 на брой. Има и само едно основно училище в общината, от което кандидатстват деца след седми клас.
„Малък е броят на учениците ни, които след VII клас избират да продължат да учат в друго училище. Повечето продължават образованието си в нашето училище“, обяснява моят събеседник.
СУ „Желязко Терпешев“ разполага с модерна и добре оборудвана материална база.
Сградата е санирана отвън, а отвътре – класните стаи и кабинетите са ремонтирани и оборудвани с мултимедийни проектори. Имат два физкултурни салона и голяма спортна площадка в двора на школото.
През настоящата учебна година в училището работят по Националната програма „Успех за теб“ и имат сформирани шест групи. Учениците им участват на национални олимпиади и състезания, като често достигат до областно ниво. Редовно се завръщат с награда и отличие и от творчески надпревари. Сред тях са националният конкурс „Рождество Христово“, където печелят второ място, а от 18-ото издание на поетичния конкурс „Цената на мечтата“ имат първо място.
„Проектът ни за STEM център вече е одобрен.
В момента чакаме одобрение на втората процедура. Той ще бъде насочен към профилираната ни подготовка – природни и обществени науки“, обяснява зам.-директорът Атанас Владев.
Разбира се, в новата училищна STEM среда ще има необходимо оборудване и за професионалната подготовка на възпитаниците им. Предвидено е да бъдат закупени тренажори за обучение на автомобилни водачи, като за специалността „Автотранспортна техника“ ще има отделен кабинет.
Изучаването на тази специалност при тях е с традиции, като всяка година има голям интерес към нея.
„Интересът на учениците към професията на автомонтьор и придобиване на СУМПС за категория „В“ още в училище прави специалността предпочитана“, обяснява Владев.
Училището разполага с добре оборудвана работилница по учебна практика и прилежащи кабинети.
Другата им специалност – „Производство на кулинарни изделия и напитки“ с професия „Готвач“, е сравнително нова. В училището в Любимец се предлага от две години.
„В нашия регион има голямо търсене на кадри в тези сфери, така че се радваме на много желаещи“, обяснява моят събеседник.
За обучението на учениците са осигурени всички условия –
имат професионално оборудвана кухня и кабинет за теоретично обучение.
И двете специалности са защитени и с недостиг на кадри на местно ниво.
Екипът от преподаватели в школото в Любимец е от 40 учители, а езиците, които се изучават, са английски и руски език.
Учениците със специални образователни потребности в училището са 12. За тях има обособен отделен кабинет.
В училището има назначен психолог, а екипът за подкрепа е от РЦПППО – Хасково, откъдето имат и преподавател, който да работи с тези деца в училище. Освен психолог в СУ „Желязко Терпешев“ работят и двама образователни медиатори.
Част от учениците им са от социално уязвимите групи. Много от тях се отглеждат от близки на семейството или възрастни роднини, защото майките и бащите им са заминали на гурбет в чужбина.
„Някои от учениците заминават в чужбина с родителите си, като там не продължават образованието, а други спират да посещават училище поради липса на контрол от родителите“, обяснява зам.-директорът.
Той разказва, че правят всичко по силите си децата да не отпадат от образователната система. Екипът по Информационната система за реализация на механизма (ИСРМ) и
медиаторите постоянно посещават домовете на учениците и ги убеждават да посещават редовно училище.
Моят събеседник споделя, че понякога се чувства безсилен, защото наличният инструментариум не е достатъчен да ги задържи в клас. Работят и със социалните служби и общината, класните ръководители са в постоянен контакт с родителите.
„Въпреки всички усилия тези деца се обхващат трудно“, допълва той.
На мнение е, че за да се възроди интересът към образованието от страна на учениците,
учението трябва да стане приоритет в семейната среда.
Нужно е родителите да обръщат повече внимание на децата си, да се интересуват какво правят, и да ги мотивират да постигат по-високи резултати.
„Именно тяхна е задачата да възпитат децата си така, че да гледат на образованието си като приоритет и да използват времето си в училище разумно, планирайки бъдещето си“, обяснява той.
Атанас Владев е бивш възпитаник на училището и сега е преподавател по информационни технологии. Педагогическият му стаж е близо 30 години, като 16 от тях са в СУ „Желязко Терпешев“. Той констатира, че става свидетел как младите от година на година губят интерес към ученето. „Не отричам иновациите в учебния процес и нуждата от тяхното прилагане в час, но преди всичко децата първо трябва да получат основните знания по предметите, използвайки учебниците, тетрадките и химикалите. Всичко трябва да се прави с доза умереност. Учениците губят правилната посока в този дигитален свят. За съжаление, те не успяват да усвоят базова информация и ключови понятия“, разказва той. В последните години става свидетел на масова незаинтересованост към всичко от страна на повечето ученици. „Апатия ги е обзела – живеят в социалните мрежи. Голяма част от децата вече като че ли не си поставят цели, нямат амбиции и желание да вървят в някаква посока. Те се носят по течението – пък където стигнат“, казва още той.
Средното училище „Желязко Терпешев“ в Любимец играе решаваща роля в подготовката на квалифицирани кадри за местния бизнес чрез своите професионални и профилирани специалности. Въпреки намаляващия брой на учениците и предизвикателствата, свързани със социално уязвимите групи, училището непрекъснато се адаптира, за да отговори на нуждите на регионалния пазар на труда.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg