Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Педагогика
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Педагогика
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 38, 2020

Едва на 25 години и вече зам.-директор

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
16-09-2020
в Брой 38, 2020
A A
Възрастта помага на Марио да бъде по-близък с учениците, по-добре да ги разбира
и да намира начини да ги мотивира да учат

Марио Огнянов е едва на 25 години и от тази година ще бъде зам.-директор с ресор „Учебна дейност“ в Румънската гимназия – Профилирана гимназия с интензивно изучаване на румънски език „Михай Еминеску“ в София. Той е амбициозен и целеустремен. Още в VI клас разбира, че иска да работи в сферата на образованието. „Имах много добри учители, които ме вдъхновяваха. Исках да бъда като тях, и осъзнах, че това е моето призвание“, казва младият учител. А когато знаеш какъв искаш да станеш, знаеш и какво трябва да направиш, за да го постигнеш.
След като завършва XII клас, решава да учи „Българска филология“. Записва и стажантска програма в Българското училище „Дора Габе“ във Варшава, а след завършване на бакалавърската си степен започва работа като учител по български език и литература в Румънската гимназия. Кандидатства там случайно, виждайки овакантеното място за преподавател. Представя се блестящо на събеседването и веднага получава работата.
Истината е, че колективът в гимназията е сравнително млад – 45% от учителите са под 30-годишна възраст, а 30% от тях имат образователна и научна степен „доктор“. За подбора на екипа от млади и мотивирани учители принос определено има ръководителят на гимназията Соня Стоянова. Огнянов посочва, че добрият директор трябва да познава колектива си, да бъде съпричастен с него, за да може да се постигне равновесие и доверие в него. Това и прави Стоянова. Отчита, че взаимното уважение между педагозите в Румънската гимназия е тайната на успешното функциониране. Младият учител признава, че зад стените на тази гимназия си е намерил мястото и се чувства добре. Описва я като бутиково училище със сплотен екип и отговорни ученици.
„Усещам образованието като своя мисия“, убедено отбелязва Огнянов. Признава си, че обича работата с деца, но и административната също не го плаши. Вярва, че колкото повече опит има един човек, толкова по-широк става кръгозорът му.
Благодарен е за предложението и признанието от страна на директора Соня Стоянова за поста на зам.-директор. „Показах нужните умения, които бяха оценени. Искам да допринасям в образованието – било като учител, било като ръководител“, допълва разказа си моят събеседник. Възрастта му помага да бъде по-близък с учениците, по-добре да ги разбира и да намира начини да ги мотивира. „Младостта винаги е предимство, но всеки човек трябва да знае как се управлява тя“, мъдро отбелязва учителят.
Независимо че работи като учител едва от година в гимназията, смята, че е натрупал богат опит. Миналата година е водил часове по български език и литература във всички класове – от VIII до XII клас. Класен ръководител е и на една от паралелките.
„Запознах се отблизо с всички възрастови групи в средното образование“, шегува се учителят. Сам предлага да стане класен ръководител, воден от желанието си да натрупа опит в организацията на класа. Всяко действие и решение на младия учител е добре обмислено и анализирано. Той иска да извлече максимума от времето, в което е в училище, и вярва, че от всеки човек има какво да научи. Със своите ученици бързо се сближава. Организира екскурзии, инициира посещения на музеи и театри. „Учебният процес не е само в класната стая“, убеден е той.
С огорчение обаче признава, че нивото на българския ученик по роден език е ниско. Сред трудностите, които срещат децата, са липса на елементарна грамотност, свързана с морфемния анализ на думата и синтактичния строеж на изречението.
В литературата проблемите идват от нечетенето и неразбирането на художествени творби, особено по отношение на Българското възраждане.
„Децата се плашат от архаичните думи, които не разбират, и затова гледат на класическата литература като на нещо скучно“, допълва още той. Причините за това донякъде се дължат и на навлизането на технологиите в живота ни. Децата все по-често комуникират в социалните мрежи, като пишат на латиница и използват емотикони. По този начин с всеки изминал ден им става все по-трудно да общуват на живо или пък да пишат на родния си език.
„Епидемията с коронавируса също попречи на общуването, като че ли всички се затворихме в черупките си“, казва младият учител. Сред най-големите недостатъци на обучението от разстояние посочва отсъствието на жив контакт, което, от своя страна, води до липса на обективност. В Румънската гимназия всички ученици са се включили в дистанционната форма на обучението. Часовете са преминали в синхронна форма – работили са с виртуална класна стая. Учителите са пишели отсъствия на децата, които в дадения ден не са се включвали, и постоянно са комуникирали с родителите.
„Всички ученици преминаха успешно и не само това – получиха нужните знания за завършването на съответния клас“, казва Марио Огнянов. И посочва, че на държавните зрелостни изпити след XII клас средният успех на учениците му от първия изпит е 4,72, а от втория – 4,88. Доброто им представяне на ДЗИ по БЕЛ определя отчасти и за свой успех. Гордее се, че миналата година е успял да мотивира учениците от един т.нар. проблемен клас да учат. За тях разказва с усмивка. Нарича ги любимия си клас, а причината за това е, че сам е станал свидетел на промяната им.
„Всички колеги ги определяха като незаинтересовани към ученето, а истината е, че тези деца имаха нужда само от разбиране“, допълва той. За младия преподавател най-важни са търпението, използването на по-близък до учениците език и откриването на различни форми за стимулиране на интереса им. Сам инициира провеждането на екскурзия под наслов „По пътя на българските възрожденци“. Тогава учениците посещават Сопот, Карлово и Калофер с цел опознаване и адаптация към учебния процес.
„Съвременният ученик иска българският учител да бъде по-близък до него и да го приема с разбиране. Това е тайната на успешните отношения между учител и ученик днес“, споделя Огнянов.

Your Image Description

Свързани статии:

Наследници на Кольо Фичето Промяната е възможна Предприемачеството е процес на създаване В Белослав правят макет на кораб

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Професия

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Габрово – център на знанието

Следваща статия

Българчета откриха непознати метеори

Следваща статия
Българчета откриха непознати метеори

Българчета откриха непознати метеори

В ход е дигиталното обучение

10 наши ученици ще мерят знания по астрофизика

Проф. Илария Капуа*: Вирусът е тук, няма да изчезне Пандемията е феномен с много разрушителни сили,  но може да ни помогне да поставим здравето на централно място

Проф. Илария Капуа*: Вирусът е тук, няма да изчезне Пандемията е феномен с много разрушителни сили, но може да ни помогне да поставим здравето на централно място

Последни публикации

  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s – Special Issue / 2025, година XCVII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СП.ПЕДАГОГИКА , ГОДИНА XCVI, 2024
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 8/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 7/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 6/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 5s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 5/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 4/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 3s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2024, година XCVI
  • Годишно съдържание
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2023, година XCV
  • Сп. „Педагогика“, книжка 8/2023, година XCV

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"