
съхраняват българските
традиции
Вече 67 години дейността на Центъра за подкрепа на личностното развитие (ЦПЛР) „Център за работа с деца“ – Враца, предлага професионално подготвено пространство за развитие на интересите, способностите, компетентнос-
тите и изявите на децата и учениците в областта на науката, изкуството и спорта и тяхното кариерно ориентиране.
Директорът Лилия Стоева четвърта година ръководи институцията с дългогодишна история, която дава възможност за развитие на творческите и спортните заложби и изяви на децата от града и региона. „Началото на моята кариера като директор на Центъра съвпадна с деня на влизането в сила на новия Закон за предучилищно и училищно образование и новите наредби в системата. И ако зададете въпрос на моите колеги за осъществените промени, те със сигурност ще ви отговорят, че всичко се е променило. Голяма част от промените са в резултат именно на съвпадението. Видимите най-вече засягат материалната база – изцяло ремонтирахме двора, който вече е привлекателно и любимо място за деца, учители, родители. Обновихме и обзаведохме кабинетите“, разказва директорката.
Разкрити са две нови школи със седем групи по изобразително и театрално изкуство. Към школата по спортни танци е добавена група по зумба. А мажоретният състав вече има дублиращ тим от малки мажоретки. От две години действа и център по кариерно ориентиране и консултиране,
в който работят четирима сертифицирани кариерни консултанти.
През изминалите летни месеци са осъществени много концерти на открито на различните школи, като част от лятната културна програма на Община Враца. Центърът е продължил и през август с дейностите от лятната ваканционна програма с деца и ученици, които не са част от редовните групи на школите.
„Предлаганите занимания бяха футбол, туризъм, фитнес и спортни игри, изобразително изкуство, народни танци, зумба, вокално пеене и кариерно ориентиране. И всички те се провеждаха на открито, в обновения двор на Центъра“, обяснява директорката.
Пет групи от школите (по мажоретни, спортни и народни танци, плуване и борба) са получили възможност от МОН и Националния дворец на децата за участие в програмата за творчески ваканции „Хайде да творим заедно“ и са изкарали горещите дни в Кранево.
Директорката споделя, че въпреки извънредната ситуация, в която се намират, интересът към дейностите и мероприятията, които Центърът осъществява, е голям. Те се радват на висока посещаемост, а така също и на заявени желания за включване през следващата учебна година. В ЦРД измерват успехите
с усмивките, желанието и удовлетвореността, които виждат у децата, учениците и техните родители. И отчитат, че спечелените класирания, медали, грамоти се постигат,
когато се работи системно и упорито.
„Но още по приятно е, когато виждаш децата да идват цял час преди заниманията, да наблюдаваш как общуват със своите връстници и създават приятелства, когато и родителите правят същото“, заключава Лилия Стоева.
Центърът разполага с добра кадрова осигуреност. Ръководителите на групите са висококвалифицирани специалисти с педагогическа правоспособност и дългогодишен опит, известни сред местната общност.
Има деца, които идват, водени от интереса си към дадено изкус-
тво или спорт, а симпатиите към учителя се формират на по-късен етап. При други участници е точно обратното – идват, защото познават и харесват преподавателя или са чули хубави неща от своите приятели. И в двата случая преподавателят е този, който мотивира децата и ги накара да останат.
Директорката отбелязва, че броят на децата и учениците, които посещават Центъра, е над 500. Приемът е отворен целогодишно, като се стремят да намерят мястото на всяко дете в зависимост от неговите интереси, способности и желания. Към настоящия момент в Центъра функционират три школи по танцово изкуство, една школа по изобразително и приложно изкуство, музикална школа, школа по театрално изкуство и две спортни школи. Дейностите са организирани в десет групи по народни танци, шест групи по спортни танци и зумба, две групи по изпълнителско майсторство, пет групи по изобразително изкуство, пет вокални групи, два мажоретни състава, единадесет групи по плуване и борба.
От Центъра споделят, че имат подписани споразумения за съвместна дейност и сътрудничество с всички училища в града и си помагат. Проблемът, който съществува, е свързан с целодневната заетост на учениците в училище, което често възпрепятства участието им в заниманията в Центъра. Голяма част от децата и учениците не могат да посещават заниманията през деня, вечер са изморени и това понякога ги отказва от избраните дейности.
Категорично се отчита, че на този етап дейността на Центъра функционира спокойно и нормално поради нужната финансова, материална и методическа подкрепа от МОН, Община Враца и РУО – Враца.
В ЦПЛР „Център за работа с деца“ – Враца, имат доверието и подкрепата на родителите
на децата, посещаващи школите. Причината е, че дейностите нямат задължителен характер, всички са по собствено желание и с една цел – развитие на уменията, способностите и талантите на децата. Преподавателите работят много в тази посока, стремят се активно да включват родителите във всички етапи на заниманията, мотивират ги за съвместна работа и така родителите се чувстват като приятели и партньори на Центъра.
Пандемията временно е променила работата на Центъра спрямо предходните години, като пропускане на много планирани участия във фестивали, конкурси, състезания, обмени, изяви – което е основна част от неговата дейност. Ръководството се е опитало да проведе част от планираните събития в електронна среда, но признават, че нямат голям успех в тези начинания. И отчитат помощта на родителите, които са участвали отговорно и са оказвали максимално съдействие за реализирането на участията на малките участници в извънредните условия. Обучението от разстояние е голямо предизвикателство, за което определено никой не е подготвен. Естеството на дейностите, които е осъществявал Центърът, е било такова, че те е трябвало да се провеждат в реално време и в реална среда. Оказва се, че голяма част от педагогическите специалисти нямат нужните компетенции за работа в електронна среда, а освен това нямат и необходимите електронни устройства.
Друг проблем е, че ЦПЛР, като институция в системата на предучилищното и училищното образование, до този момент не попада в националните програми на МОН за закупуване на каквито и да било електронни устройства. Поради което Центърът не разполага с необходимата техника за новото изпълнение на своите обичайни занимания.
Неблагоприятен фактор е и натоварването на учениците в онлайн учебните часове, както и прекалено дългото време на работа с електронните устройства. Това ги изморява и те не участват активно в онлайн дейностите, които предлага Центърът за работа с деца.
Направени са опити да се използват вечерите, както и съботите и неделите, каквито са били и предписанията на МОН, но те също се оказват неуспешни. Ученици и родители споделят, че са претоварени, уморени и не искат да използват отново пред компютрите и малкото време, което им остава за почивка.
Но неблагоприятната ситуация води до това, че приоритетната дейност на Центъра за следващата учебна година е придобиването на дигитални компетенции и умения за работа в електронна среда от всички негови преподаватели.
Лилия Стоева, директор:
Като учител, работил повече от двадесет години в детска градина, като участник в европейски образователни проекти в системата на пред-
училищното образование над 15 петнадесет години и участник в много обмени във водещи европейски страни, имам наблюдения как се случват нещата там и у нас и категорично подкрепям промените в Закона за предучилищно и училищно образование в частта за задължителното обучение на четиригодишните деца.
По отношение на това как ще ни засегнат тези промени, предполагам ще бъде от полза на децата и на нас, като институция. Колкото по-рано децата получат възможност за развитие на своите интереси и таланти, толкова по-голяма е вероятността да станат трайни и значими за тяхното бъдещо развитие. При нас непрекъснато идват родители на четиригодишни деца с желание за включване в различни дейности, на които отговаряме, че ги чакаме след една година. Така че, когато бъде разписано нормативно, ще имаме възможност да разкрием нови групи за деца от предучилищна възраст.

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg