Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Педагогика
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Педагогика
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 49, 2020

Някои трудности при съгласуването

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
02-12-2020
в Брой 49, 2020
A A

Илияна КУНЕВА*

Често колебание при съгласуването е изборът на форма за число на определението, което се отнася към повече от едно определяемо, например проявената доблест и смелост или *проявените доблест и смелост (неправилно). В такива случаи определението трябва да се съгласува с първото определяемо, като се подразбира, че се отнася и за следващото: проявената доблест и (проявената) смелост – повтарящото се определение се изпуска пред следващите определяеми. Понякога обаче смисълът може да бъде неясен: Беше облечена с ленена риза и пола (не е ясно дали и ризата, и полата са ленени, или само ризата). Тогава изречението трябва да се промени: Беше облечена с пола и ленена риза или Беше облечена с ленена риза и ленена пола. Ако трябва да се подчертае еднозначно, че определението се отнася и за двете определяеми, то може да се повтори, но не и да бъде в множествено число. Определението е в множествено число, когато е пред думи, назоваващи лица: добрите крал и кралица, неговите майка и татко.
Колебания за избор на форма за единствено или множествено число може да има и при съчетания от типа декларации 1 и 2 (или декларация 1 и 2). При това свързване чрез прилагане, когато приложенията, представляващи цифрени или буквени означения, са повече от едно, е правилно първата дума да бъде в множествено число – витамини А, C и E, уравнения 2 и 3, инициалите А. и Б. и под. В тези случаи съгласуването със сказуемото в изречението съответно е в множествено число: Витамините А, C и E спомагат за укрепването на имунната система (не може *Витамин А, C и E спомага за укрепването на имунната система).

*Гл. ас. д-р Илияна Кунева работи в Секция за съвременен български език към Института за български език „Проф. Любомир Андрейчин“ при БАН.

Your Image Description

Свързани статии:

Див или свободен? На какво пишат учениците – на работни листове или на работни листи? Накъде отиват абитуриентите? Данни и база от данни

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Написаното остава

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Ако…

Следваща статия

Китайската сонда се връща от Луната

Следваща статия
Китайската  сонда се връща от Луната

Китайската сонда се връща от Луната

Творчество

Творчество

Полезен съветник, който може да се чете и днес

Полезен съветник, който може да се чете и днес

Последни публикации

  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s – Special Issue / 2025, година XCVII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СП.ПЕДАГОГИКА , ГОДИНА XCVI, 2024
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 8/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 7/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 6/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 5s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 5/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 4/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 3s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2024, година XCVI
  • Годишно съдържание
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2023, година XCV
  • Сп. „Педагогика“, книжка 8/2023, година XCV

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"