Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Педагогика
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Педагогика
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 37, 2021

Професионалното висше образование – накъде

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
15-09-2021
в Брой 37, 2021
A A

Проблемите на професионалното висше образование и бъдещото му развитие обсъдиха минис-
три, учени, представители на висши училища, на работодателски организации и президентът на Европейската асоциация на професионалното висше образование (EURASHE) Армандо Пирес. Форумът се организира от Висшето училище по телекомуникации и пощи по повод 140-ата годишнина от неговото създаване. Домакините избраха за тема важни за висшето образование у нас въпроси, а именно приоритетите и бъдещото развитие на професионалното висше образование.
Над 30 ректори се включиха в дискусията. Сред участниците бе и зам.-министърът на образованието и науката проф. Генка Петрова. ВУТП е единственото държавно българско висше училище, което от 2019 г. е член на EURASHE.
„Проблемите на професионалното висше образование звучат особено актуално днес. Преди месец с Решение на МС бяха определени първите научноизследователски висши училища. Те ще бъдат обект на допълнително целево финансиране по различни специфични пътеки от страна на държавата и европейските фондове. В същото време, „пистата“ на висшите училища, които са насочени към тясна връзка с бизнеса и търсят профилната си идентичност именно в създаването на висококвалифицирани тесни специалисти, остава неразработена и на практика отсъства все още от дневния ред на институциите и обществото – коментира проф. д-р Миглена Темелкова, ректор на ВУТП. – Едновременното развитие и даването на път и на двете направления, в които ще се развиват българските висши училища, е от съществена важност. Отсъствието на пътна карта за развитие на професионалното висше
образование, съчетано с наливането на огромни за мащабите на системата средства единствено в определените за научноизследователски висши училища ще роди огромни диспропорции в системата, вследствие на което ще получим нещо, което категорично не желаем – национално висше образование на две скорости.“
Представителите на висшите професионални училища поискаха в спешен порядък да се създадат ясни правила, по които те също да бъдат мотивирани да се развиват, тъй като именно те се явяват основен двигател на икономиките на регионите – област, в която България трябва да догонва останалите страни членки на ЕС. Върху това акцентира в изказването си и Армандо Пирес. Той даде положителни примери с Финландия, Португалия и Естония. Там вследствие развитието на професионалното висше образование се е стигнало до много по-силен икономически растеж през последните години.
Председателят на Съвета на ректорите проф. Анастас Герджиков посочи, че обособяването на научноизследователски, образователни и професионални висши училища е замислено именно като средство те да се съпоставят и съревновават помежду си, но въз основа на областите, в които всяко едно от тях е най-силно. „Трябва да се създаде възможност всеки да се изяви там, където е най-силен. Може едно висше училище да има качество на даваното образование, висока степен на разпознаваемост от бизнеса, чудесна реализация на възпитаниците му на трудовия пазар, но да няма високи научни резултати или пък да е профилирано в област, където по-трудно се постигат такива, и като последица то няма никакъв реален шанс да се конкурира с останалите. Това положение трябва да се коригира, преди да е станало твърде късно“, категоричен е проф. Герджиков.
„Убедена съм, че съвместните усилия и взаимодействието между българските професионални висши училища и работодателските организации биха спомогнали за по-точно формулиране на предизвикателствата и нуждите пред този тип висши училища и по-адекватната защита на общите ни интереси пред държавните и обществените структури. Сътрудничеството би ни позволило и по-пълноценно да се възползваме от възможностите, които държавата и ЕС предоставят по различни програми за университетски и научен обмен, изграждане на капацитет и финансиране на академични и научни дейности“, обобщи проф. Темелкова.

Your Image Description

Свързани статии:

Общи магистърски програми в медицината Обучават специалисти по капиталови пазари Аграрният университет с ново иновационно звено ТУ – Варна, отличи най-добрите програмисти

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Академична мрежа

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Дезинформация дебне отвсякъде

Следваща статия

Общи магистърски програми в медицината

Следваща статия
В ход е дигиталното обучение

Общи магистърски програми в медицината

В ход е дигиталното обучение

Обучават специалисти по капиталови пазари

Когато се завърнеш в родното школо

Когато се завърнеш в родното школо

Последни публикации

  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s – Special Issue / 2025, година XCVII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СП.ПЕДАГОГИКА , ГОДИНА XCVI, 2024
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 8/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 7/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 6/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 5s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 5/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 4/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 3s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2024, година XCVI
  • Годишно съдържание
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2023, година XCV
  • Сп. „Педагогика“, книжка 8/2023, година XCV

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"