Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Педагогика
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Педагогика
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 32, 2022

STEM център с кухня

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
10-08-2022
в Брой 32, 2022
A A
В новия STEM център възпитаниците на ОУ „Черноризец Храбър“ – с. Кайнарджа, ще придобиват
теоретични знания и практически умения

Зина СОКОЛОВА

В началото на новата учебна 2022/2023 година в ОУ „Черноризец Храбър“ – с. Кайнарджа, област Силистра, ще бъде официално открит новият STEM център. Той е изграден по Националната програма „Изграждане на училищна STEM среда“, като първите иновативни уроци в него стават факт още през изминалата учебна година.
„Имахме стар кабинет по химия, който не се използваше – разказва директорката Калина Иванова. – Решихме там да направим STEM център, и кандидатствахме с проект smARTshef, водени от идеята да обединим науката, изкуството и кулинарията. Какво общо имат готвенето и STEM, ще попитате? Кухнята е виртуална лаборатория за изследване на всички видове STEM теми, като измерване, модели, химия, свойства на материята, причина и следствие… Приготвянето на храна е всекидневна част от живота, което означава, че ученето протича в естествен, смислен контекст – с вкусни резултати.
Чрез една всекидневна дейност децата ще разберат, че науката и изкуството са навсякъде. Регионът, в който живеят и се обучават нашите ученици, е аграрен, а всекидневните им дейности са свързани с дома и земята. Без да ги отделяме от тях, искаме да задълбочим познанията им, защото като всички деца те са любопитни, наблюдават света и задават въпроси. Целта на новоизградения център е създаване на различна образователна среда за учениците, в която да се заложи на емоционалната памет и интегрирания подход чрез забавни интерактивни задачи в съчетание с използването на технологии.“
STEM образователното пространство е тематично разделено на три части – едно голямо и две по-малки помещения на бивше хранилище и някогашна фотолаборатория. Голямото е предназначено за експериментална работа. Там е мястото, където ще се правят променяща цвета си лимонада, хляб или кристални бонбони. Оборудвано е с работен плот, теглилки, мензури, устойчиви към химични препарати маси, мивки, устройство за захранване с газ. Има и дизайнерска кухня и прилежащ към нея креативен кът с 10 работни маси, снабдени с 10 лаптопа. На тях ще се създават „рецепти“ за компютърно кодиране, дизайн на сладкиши, модели на геометрични фигури за 3D отпечатване и куп други забавни неща.
„STEM работилницата ще работи по специално изготвена програма, която предвижда
децата да се трудят в екип и да решават задачи от
реалния живот
– уточнява директорката. – В нея те ще могат нагледно да видят всичко, което представлява интерес за тях. Елементарните въпроси от кухнята ще ги накарат да се замислят защо храната се разваля, защо водата прави мехурчета, защо се превръща в пара при нагряване, кое кара хляба да увеличава обема си, как се образуват захарните кристали, защо се добавя сода в печивата. Такива са и целите ни – нагледно да покажем максимално много неща, за да могат децата да придобият научни, но и практически умения. Да възпитаме у тях естетически вкус и да им покажем, че химията, е трудна, но може и да е забавна.“
По математика учениците също доста трудно усвояват учебния материал. Не достигат и упражненията по този предмет. Затова програмата предвижда и часове по математика в STEM центъра. Те включват умения за работа с мерителни лъжици, със скђла, с везни, претегляне на течности, измерване на съставки за дадена рецепта. Учениците по-трудно се справят с теоретичната част на учебните дисциплини и затова онагледяването на знанията е много важно, така те ги усвояват по-лесно. Искат всичко да видят, да пипнат и така по-лесно го разбират и запомнят.
„В STEM центъра колеги от ЧОУ „Мария Монтесори“ в Добрич, с които сме партньори по НП „Иновации в действие“, представиха открит урок, за да може екипът ни да придобие представа как се работи в такъв център – подчертава директорката. – Предстои да бъдат създадени канали в YouTube, където ще се излъчват уроци от STEM центъра. Така всеки кулинарен експеримент ще бъде заснет, описан и популяризиран. Ще се работи по модули от 2 учебни часа. Смятаме да подготвим 12 часа за начален етап и 12 часа за прогимназиален, които ще бъдат записани. Уроците ще включват теоретични и практични занимания.
В тях ще се интегрират предмети като човек и природа, човек и общество, технологии и предприемачество, изобразително изкуство, химия и опазване на околната среда.“
В най-голямото помещение има и кът по роботика. Роботите са все още само два, но на децата им е изключително интересно да работят с тях, да ги програмират, да ги разглобяват. Идеята на ръководството на училището е да намери финансиране и за още един, както и за провеждане на семинари и допълнително обучение на учителите за работа с роботи.
В работата на центъра ще бъдат включвани с идеи и предложения и родители, външни експерти, както и спомоществователи и партньори.
Земеделската кооперация и земеделски производители от общината ще даряват биохранителни продукти
за smARTchef работилницата.
Освен с модерния център екипът на ОУ „Черноризец Храбър“ се гордее и с над 190-годишната история на училището, което е най-старото в област Силистра. Основано е през 1830 г. като килийно. През 1851 – 1852 г. двама учители обучават учениците в две къщи. След Освобождението броят на децата се увеличава и през 1896 – 1897 г. те са вече 237, като между тях има и 62 девойки. Тогава се въвежда и вечерно училище за възрастни.
През 1964 г. е открита новата сграда, в която и днес се помещава ОУ „Черноризец Храбър“. За времето си то е било изключително модерно учебно заведение на 2 етажа с 14 класни стаи, работилници, физкултурен салон, парно отопление. През 1965 г. се модернизира материално-техническата база и се минава на кабинетна система, а всеки кабинет е оборудван според изискванията за конкретния учебен предмет.
През 2008 г. се въвежда делегираният бюджет, като от 2009 г. училището е със статут на средищно.
В него се обучават ученици от закритите училища в съседните села, които се извозват с автобуси.
В ОУ „Черноризец Храбър“ днес се обучават 104 ученици, а педагогическите специалисти са 18. От учебната 2021/2022 по проект „Подкрепа за приобщаващо образование“ са назначени ресурсен учител, психолог и логопед на половин щат. Има девет ученици със СОП, като двама от тях са в индивидуална форма на обучение. Училището предлага и самостоятелна форма на обучение.
По проект „Подкрепа за успех“ е назначен медиатор. Сега е подадено искане и за втори по Националната програма за медиатори, тъй като населените места са в противоположни посоки.
„Много сме доволни от работата на сегашния медиатор – много е деен и съвестен, успява да привлече родителите и да организира децата – казва директорката. – Предимство на училището са целодневната организация на учебния ден и осигуреният топъл обяд, за който децата не плащат. Обядът се приготвя в училището с помощта
на Общината, която осигурява персонал. Ние се грижим за продуктите.“
Педагогическият екип и учениците са включени активно в общинските, областните и училищните инициативи. Трите общински училища в селата Кайнарджа, Средище и Голеш организират съвместни прояви. От 8 години се провежда общинският празник „Слънчеви приятели“, по време на който всяко училище подготвя своя сценична програма. Трите училища участват и в общинските състезания „Аз, родината и светът“, „Българският – лесен и интересен“, които се провеждат всяка година в различно населено място. Отбелязват заедно и Световния ден на мира на 21 септември, участват във фолклорния събор „На чешмата под върбата“. Това помага за социализирането на децата.
„Децата в училището са с различни възможности – подчертава Калина Иванова. – Някои са много добри, с изяви. Тази година наш ученик се класира на четвърто място по химия на областно състезание. Имаме ученици на призови места във великденските състезания по математика. Но има и деца с доста затруднения. Класовете са маломерни. Демографският срив ни създава доста проблеми. Голяма част от добрите ученици заминават за чужбина. Най-голям проблем е обучението по български език, защото едва в първи клас учениците започват да говорят правилно български.
В нашето училище няма подготвителна група, тъй като тя е в детската градина. С колегите си партнираме активно, за да стане преходът към училищното образование по лесен и децата бързо да се адаптират към организацията на работа в училище. Въпреки трудностите всички ние – общинско и училищно ръководство, педагози, Обществен съвет, полагаме усилия училището да бъде уютно и модерно, а учениците да имат подходяща среда за развитие на талантите и заложбите си.“

Your Image Description

Свързани статии:

Когато общността успява заедно Майсторката на карвинг Пловдив въвежда системата „Монтесори“ Училище, родено в църквата

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Майсторката на карвинг

Следваща статия

Образованието е основен фактор за активност

Следваща статия
Образованието е основен фактор за активност

Образованието е основен фактор за активност

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Наши карго дронове започват полети в ЕС

Защо „мекането“ е толкова заразно?

Още веднъж за бройната форма

Последни публикации

  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s – Special Issue / 2025, година XCVII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СП.ПЕДАГОГИКА , ГОДИНА XCVI, 2024
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 8/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 7/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 6/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 5s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 5/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 4/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 3s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2024, година XCVI
  • Годишно съдържание
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2023, година XCV
  • Сп. „Педагогика“, книжка 8/2023, година XCV

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"