Осигуряване на възможност за екипна работа и приемственост между предходните ръководни екипи е един от основните приоритети на министъра на образоването и науката проф. Галин Цоков и на новия ръководен екип на МОН. „Само това ще гарантира осъществяването на по-големи и сериозни промени в сферата на образованието“, подчерта проф. Цоков при представянето им.
Друг приоритет са проектите в сектор „Образование“, включени в Плана за възстановяване и устойчивост, и най-спешните мерки, необходими, за да се гарантира ефективното усвояване на средствата в размер на 1,33 млрд. лв., които се очаква да получим. Те ще бъдат насочени към създаване на ново качество на образователната система и развиване на различни дейности.
Има известно забавяне с ремонта на сградата на Националния STEM център, тъй като се водят две дела за мястото, където се намира той, стана ясно на срещата. Но е рисковано да се влагат европейски средства в сграда, срещу която има претенции. Затова в момента в спешен порядък се търси възможност да си осигури петно в „София Тех парк“. Това обаче не пречи на училищата да кандидатстват за изграждане на свои STEM центрове.
Друг проблем е забавянето на платформата „Дигитална раница“. Забавянето е и в изграждането на платформата, и в обучението на учители, подчерта министър Цоков. Ръководният екип в МОН търси бързо решение на проблема, което ще позволи да се усвоят милиони левове до края на годината.
Необходимо е да се направи и преглед на законовите и подзаконовите нормативни документи и по възможност да се намали административната тежест върху учителите и директорите, която ги ограничава в основната им дейност. Друг приоритет са промени в Закона за предучилищното и училищното образование. От МОН предлагат и детските градини да могат да получават статут на иновативни. Ранното детско развитие и обхващането на 4-годишните също са сред приоритетните дейности. Педагогическата работа в детските градини трябва да се разшири
Трябва да се повиши и качеството на първоначалната подготовка на учителите – констатация, която фигурира и в доклада на ОИСР, представен преди дни. Не по-малко важна е и продължаващата квалификация на учителите, през каквато те трябва редовно да преминават.
Приоритет в работата на Министерството ще бъдат и учебното съдържание и учебните програми. „През 2021 г. е направен сериозен преглед на тези програми и тяхното съдържание и ние подробно ще се запознаем с него, за да може да насочим промените към намаляване на фактологическата тежест в учебното съдържание – заяви министър Цоков. – Това ще намали и необходимостта от частни уроци. Но неминуемо ще доведе и до промяна в начина на оценяване. А това изисква и добра комуникация с родителите, които са особено чувствителни на тази тема.“
Предстои и промяна в начина на финансиране работата на образователните медиатори.
Ден преди официалното представяне на екипа на МОН министър Цоков се включи в заседание на Отрасловия съвет за тристранно сътрудничество в областта на средното образование. На него той представи пред социалните партньори приоритетите на МОН. Обсъдени са още бюджетните средства в системата, работата по европейските програми и по проекти в сектор „Образование“, включени в Плана за възстановяване и устойчивост.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg