Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Педагогика
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Педагогика
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 31, 2023

Промени в учебните програми от I до X клас

Актуализацията ще влиза в сила стъпка по стъпка, започва от есента на 2023 г.

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
02-08-2023
в Брой 31, 2023
A A

Актуализираните учебни програми ще влизат в сила стъпка по стъпка, за да се осигури възможност за осъществяване на разместването между класовете. За учебната 2023/2024 г. това ще стане за I, II, III, IV, V и VIII клас. През 2024/2025 г. измененията влизат за VI и IX клас, а за учебната 2025/2026 г. – за VII и X клас. До одобряването на нови учебници ще се използват съществуващите.

В новите учебни програми се залага на обогатяване на междупред­метните връзки

Министерството на образованието обяви промени в учебните програми по общообразователните учебни предмети от I до X клас. „Това не са очакваните големи промени в учебните програми. Но това е стъпка, от която може да тръгнем към по-голямата промяна за създаване на рамкови, интегрирани учебни програми, насочени към компетентностния подход“, заяви зам.-министърът на образованието и науката Емилия Лазарова. По думите ѝ до няколко месеца ще е готова концепцията за тях, а за подготовката на самите нови програми ще са нужни 3 – 4 години.

Първата група промени са за отпадане на теми, очаквани резултати и понятия. Това се прави по български език, математика, информатика, философия, география, физика, химия и биология. По география и икономика например отпада понятието „отрасъл“, а по БЕЛ – анотация и делово писмо.
Друга промяна е свързана с преместване на теми, очаквани резултати и понятия в друг клас в рамките на етапа – по БЕЛ, математика, геог­рафия и химия. Например Вазовите „Левски“ от „Епопея на забравените“ и „Под игото“ се преместват от Х в IX клас, за да се освободи учебно време за десетокласниците да се подготвят за НВО. По математика понятието „Проста лихва“ се премества от V в VII клас, а темата „Еднаквости в равнината“ преминава от общообразователна в разширена подготовка. Нови понятия и очаквани резултати се включват по география и икономика, химия и биология. Например по география се въвежда понятието „кръгова икономика“, а по човек и природа се добавят примерни интегрирани теми за лабораторни работи и проектни дейности в частта „Единство на природата“.

Отпада и изискването за минимален брой оценки за учебен срок по чужди езици в VIII – X клас.
Предложените промени в учебните програми за началния образователен етап са малко и се отнасят до учебните предмети: БЕЛ за I – IV клас, изобразително изкуство за I клас, технологии и предприемачес­тво за I – IV клас, родинознание за II клас, човек и общество за III клас. В прогимназиален и първи гимназиален етап са заложени промени по БЕЛ за V – X клас, математика за V – X клас, информатика за VIII клас, география и икономика за V – X клас, философия за VIII и X клас, човек и природа за V и VI клас, биология за VII – X клас, физика и астрономия за VII – X клас, химия за VIII – X клас. И в трите етапа не са предложени съдържателни промени по история и цивилизации, музика и чужд език.

Предлагат се промени във всички учебни програми по физическо възпитание и спорт от I до XII клас, насочени към прецизиране на учебното съдържание съобразно наличната материалната база, двигателните умения и способности на учениците. Разширява се обхватът на възможните избираеми области по физическо възпитание и спорт – например шахмат и ракетни спортове.
Промените в учебните програми са свързани с оптимизирането им съобразно възрастовите особености на учениците и с обогатяване на междупредметните връзки.

По география и икономика изчисляването на действителни разстояния по карта с помощта на числен мащаб ще се изучава вече не в V клас, а в VII клас. Това е съобразено със знанията, уменията и отношенията, формирани от учебния предмет математика.
С цел прецизиране е направена замяна на понятието „стопанство“ с понятието „икономика“.
За по-голяма яснота основните формули за величини и закономерности в учебните програми по физика и астрономия се изнасят в отделни таблици.

Промените са в резултат на близо двегодишния преглед на учебните програми, в рамките на който бяха събрани коментари и мнения от ученици, учители, родители и експерти. Направени са анкети сред учители върху учебните програми по всички общообразователни учебни предмети от I до X клас. Изготвени са и становища на по две работни групи за всеки учебен предмет, в които участват и учители, предложени от социалните партньори. Проведени са анкетни проучвания за мнението на учениците за обучението по общообразователните учебни предмети, включително и професионално социологическо проучване с мнението на родителите и учениците за учебното съдържание в I – X клас. Част от прегледа е и дискусия с депутати от Комисията по образованието и науката в 48. народно събрание. Важна роля за предлаганите промени имат и срещите и консултациите с методици и психолози относно резултатите от становищата и анкетите.

„При анкетирането се открои сериозен проблем с високия стил на учебниците. Каквито и да са учебните програми, ако не се промени академичният стил, проблемите няма да се решат“, коментира още зам.-министър Лазарова. По думите ѝ, над 80% от родителите в начален етап заявяват, че помагат на децата си, а от V клас започват частните уроци, които се увеличават по отделните предмети в гимназиален етап. Това според нея не е редно и е проблем, пряко свързан с учебните програми, който от МОН обсъждат.

Следващата задача, която си пос­тавя Министерството, е промяна и на учебните програми за профилираната подготовка в XI и XII клас. Проблемът тук е, че нивото в тях е прекалено сложно за повечето учители, които са завършили отдавна и не са в крак с последните нововъведения в дисциплината си. „У учителите има страх да преподават това сложно съдържание, въпреки че постоянно се квалифицират“, признава зам.-министър Лазарова.
Бележки, становища и предложения по проекта могат да бъдат изпращани към дирекция „Съдържание на предучилищното и училищното образование“ – МОН (r.nikolova@mon.bg) до 28 август включително.

Your Image Description

Свързани статии:

75% от училищата вече са подали STEM проекти Ще има нов Списък на професиите Разписват използването на изкуствения интелект в клас Национална програма ще насърчава спорта в училище

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Денят

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Ще има нов Списък на професиите

Следваща статия

Разписват използването на изкуствения интелект в клас

Следваща статия
Ученето е по-интересно с практика

Разписват използването на изкуствения интелект в клас

Национална програма ще насърчава спорта в училище

Национална програма ще насърчава спорта в училище

Защо „мекането“ е толкова заразно?

Наречието вкъщи

Последни публикации

  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s – Special Issue / 2025, година XCVII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СП.ПЕДАГОГИКА , ГОДИНА XCVI, 2024
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 8/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 7/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 6/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 5s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 5/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 4/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 3s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2024, година XCVI
  • Годишно съдържание
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2023, година XCV
  • Сп. „Педагогика“, книжка 8/2023, година XCV

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"