Г-жо Стойчева, колко образователни институции ще отворят врати тази година на територията на област Кюстендил?
– 37 училища и 19 детски градини отварят врати на 15 септември. Разбира се, преди това – на 1 септември, започва учебната година в Спортното училище „Васил Левски“. Утвърден е и осъщественият прием за V клас в него. За съжаление, в VIII клас не можа да се сформира нова паралелка, но местата са допълнени във вече съществуващата.
– Как е осъществен план- приемът – колко деца са приети в профилирани и колко ще продължат образованието си в професионални паралелки?
– От планираните по държавен план-прием за учебната 2023/2024 г. 38 паралелки – 26 за професионално образование и 12 за профилирани паралелки дневна форма на обучение, към момента са реализирани 36. За съжаление, след четвъртия етап на класиране поради липса на желаещи са закрити две паралелки. Едната е в Професионалната гимназия по транспорт в Дупница – паралелка „Електрически превозни средства“, а другата е „Конструиране, моделиране и технология на облекло и текстил“ в Професионалната гимназия по лека промишленост „Владимир Димитров-Майстора“ – Кюстендил.
Към момента все още има свободни места в училищата след четвърти етап на класирането, като според нашата информация те са 106. Броят на местата е променлив, тъй като попълването на незаетите се извършва до 11 септември, а утвърждаването на осъществения държавен план-прием е до 14 септември. 23 пък са учениците, които полагат поправителни изпити, така че окончателни данни ще имаме до старта на учебната година.
– Има ли отлив на ученици от професионалните гимназии, или все повече учениците се насочват към тях?
– Не бих казала, че има отлив, но учениците, които са с по-висок бал, се насочват предимно към профилирани паралелки. Но и това се променя, тъй като и в профилираните гимназии „Христо Ботев“ – Дупница, и ПМГ „Емануил Иванов“ – Кюстендил, вече се осъществява прием и по специалности от професии „Компютърен график“ и „Приложен програмист“, така че там желанията са също на ученици с висок бал. Традиционно обаче в професионалните гимназии се приемат ученици с малко по-нисък бал.
– В колко от училищата е направен ремонт и в каква готовност са образователните институции за началото на учебната година?
– Всички училища към момента са заявили готовност за откриване на учебната година. В 5 училища има текущи ремонти, които ще приключат най-късно до 5 септември. Единствено в Шесто ОУ „Св. Паисий Хилендарски“ – Кюстендил, продължава ремонтът, който е по-голям. Там се реновира физкултурният салон и дейностите ще продължат след 15 септември. Няма опасност някое училище да открие учебната година в базата на друго. Единствено Детска градина „Миньор“ ще започне учебната година в друга база, тъй като там предстоят мащабни ремонтни дейности.
– Каква е ситуацията с учителите в област Кюстендил? Ще има ли недостиг и колко са търсените специалисти?
– Имаме обявени 45 свободни позиции, които директорите на училища и детските градини са подали в Бюрото по труда и в РУО – Кюстендил. В повечето случаи не всички обявени свободни работни места са за цял норматив, а за определени часове, което увеличава бройката на търсените учителите. Идват и млади учители, които включваме в база кадри на РУО, така че се надяваме да няма недостиг на преподаватели.
– В тази връзка, има ли наплив на желаещи да станат учители, както и на такива, които се завръщат към тази професия? Преди време тя не беше сред най-предпочитаните…
– Има наплив, и то по-скоро на учители за обучение в начален етап от I до IV клас. Има и такива, които са били заети в други сфери и се завръщат към преподаването.
– Дали това е свързано с ръста на заплатите при учителите?
– Вероятно, да. Още повече и с увеличението на заплатите с 15% от началото на тази година, което беше договорено с анекса към колективния трудов договор от 6 декември 2022 година. Всичко това прави учителската професия по-привлекателна откъм заплащане, но пък тя си остава трудна и отговорна.
Не само заплащането трябва да бъде мотив за учителите да постъпят в училище, тъй като работата с учениците не е лека.
– Как стои въпросът с квалификацията на педагогическите специалисти в областта?
– РУО – Кюстендил, като администрация към МОН, полага грижи за включване на учителите в квалификации по Националната програма. Вече договорихме обучения, които предстоят през октомври. Те ще обхванат 120 педагогически специалисти. Отделно се осъществява вътрешноучилищна квалификация, така че всички да бъдат на необходимото ниво.
– Как стоят нещата в област Кюстендил с преминаването на едносменен режим на обучение?
– В област Кюстендил няма училище, което да се обучава на двусменен режим. Всички са на едносменен, което подпомага дейностите в целодневната организация за учениците от I до VII клас.
– Няма как да не попитам и за дигитализацията на обучението в училище, ускорена от ковид пандемията.
– Тогава успяхме да се справим. И наистина, онлайн обучението в онзи период даде тласък на дигитализацията в училищата. Сега във всички тях предстои изграждане на STEM центрове.
Разбира се, обучението от разстояние може би донякъде повлия на резултатите на учениците на държавните зрелостни изпити. Постиженията в областта от сесията през май са по-ниски в сравнение с тези през предходните години. Предстои усилена работа за компенсиране на недостатъците вследствие на онлайн обучението.
Вече можем да кажем, че и учителите са подпомогнати от т.нар. дигитална раница, в която са събрани онлайн материали по всички учебни предмети. Системата, като цяло, е много по-подготвена за онлайн обучение. Но най-доброто обучение за учениците е присъственото, където се извърша истинското взаимодействие между учителите и учениците. То дава най-добри резултати.
– През изминалата учебна година в ПМГ „Емануил Иванов“ – Кюстендил, учениците се обучаваха онлайн веднъж седмично. Каква е причината и така ли ще бъде през тази учебна година?
– Природо-математическата гимназия в Кюстендил беше одобрена от МОН в рамките на иновацията си да осъществява 20% от часовете онлайн. Те го прилагаха за по-големите ученици, а не за V, VII и VIII клас, които са за първа година. Тази иновация ще продължи и през новата учебна година.
– Ако трябва да обобщим, какви са предизвикателствата пред РУО – Кюстендил, към този момент?
– Предизвикателствата пред нас са много, като едно от най-важните е пълният обхват на учениците в образователната система. По този показател не сме от най-добрите, но не сме и на последните места. Полагат се усилия от РУО, от всички училища и заинтересовани институции – областната администрация, общините, Регионалната дирекция „Социално подпомагане“ и др. Предстоят и първите обходи на екипите за обхват преди 15 септември. Най-важната ни целева група ще бъдат учениците, които не са записани в I и в VIII клас, както и 4 – 5-годишните деца, които са на задължително предучилищно обучение. Окончателните данни ще имаме 5 дни преди началото на учебната година.
Изключително важно е и да нямаме отпаднали деца от системата, както и млади майки, каквито имахме доста в Професионалната гимназия по лека промишленост в Кюстендил. Говорим за момичета в училищна възраст. Част от тях продължават да се обучават в самостоятелна форма, но не за дълго, тъй като им е трудно. Други просто се отказват. Ненапразно поддържаме постоянна връзка с лидерите на общността им. Предстои ни среща в квартала, където да обхванем тези, които нямат завършено средно или основно образование.
– Какви ще бъдат приоритетите на Регионалното управление за тази учебна година?
– Ще продължи засилената работа с всички ученици – особено тези в IV, VII, X клас, както и със зрелостниците за повишаване на резултатите от националните външни оценявания. Това е един от най-важните ни приоритети. Резултатите от НВО спрямо миналата година показват при повечето предмети понижение. Учениците в IV клас са понижили резултата си по български език с 1,69 точки спрямо предходната година, но пък са увеличили този по математика с 9,03 т. За учениците от VII и X клас резултатите са съизмерими с миналата година. Най-драстично са понижени резултатите на ДЗИ по български език и литература с 5,31 точки, а при втория ДЗИ – обобщен от всичките изпити, намалението е с 6,54 т. И точно в насока повишаване на резултатите ще бъде насочена и нашата работа.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg