Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Педагогика
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Педагогика
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 40, 5 - 11.10.2023

Съгласувайте правилно!

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
04-10-2023
в Брой 40, 5 - 11.10.2023
A A

Марияна ЦИБРАНСКА-КОСТОВА*

Една от най-честите граматически грешки в ученическите преразкази е неправилното съгласуване между отделните думи, които изграждат изречението. Съгласуването е тип свързване, при което една дума в изречението трябва да приеме граматичните характеристики на друга – род, число или лице. Много чести в писмените текстове са следните погрешни съгласувания:
1. Неправилна форма на прилагателното (което е част от съставно именно сказуемо) при подлог в среден род: *Момчето влезе в стаята, беше весел и усмихнат (вместо весело и усмихнато); *Едно момиченце излезе на сцената, беше елегантна и красива (вместо елегантно и красиво) в новата си рокля. Подвеждащ в тези случаи е реалният биологичен род на лицата, към които реферират подлозите, но не бива да забравяме, че думите момиче, момче, врабче и техните умалителни са съществителни от среден род.
2. Неправилно съгласуване по число между подлог и сказуемо: *Думите на Калина от баладата „Неразделни“ показва (вместо показват) трагичната съдба на влюбените. Думата балада в ж. род подпомага грешката, но не тя, а лексемата думите е подлогът в изречението. При еднородни подлози сказуемото трябва да е в множествено число: *Ръцете и главата на снежния човек започна да пада (вместо започнаха да падат). Обратното, ако подлогът е един, сказуемото остава в единствено число: *Мъжът с двете деца пресякоха (вместо пресече) кръстовището, в примера думата деца е в състава на несъгласувано определение, а не е подлог.
Подобни грешки се избягват с повече внимание върху създавания текст и със задължителното му повторно прочитане и редактиране, защото, ако в разговорната реч те могат да се приемат за неволни, при писмено изразяване не са допустими.

*Д.ф.н. Марияна Цибранска-Костова е професор в Института за български език „Проф. Любомир Андрейчин“ при Българската академия на науките.

Your Image Description

Свързани статии:

Превеждам или привеждам? Сговорна дружина училище вдига Излез от зоната си на комфорт 22 000 студенти са получили държавни кредити за обучение

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Написаното остава

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Културен чек за русенските зрелостници

Следваща статия

INSAIT с втори пробив

Следваща статия
INSAIT с втори пробив

INSAIT с втори пробив

22 000 студенти са получили държавни кредити за обучение

22 000 студенти са получили държавни кредити за обучение

179 лв. за урок в „Дигитална раница“

179 лв. за урок в „Дигитална раница“

Последни публикации

  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s – Special Issue / 2025, година XCVII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СП.ПЕДАГОГИКА , ГОДИНА XCVI, 2024
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 8/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 7/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 6/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 5s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 5/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 4/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 3s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2024, година XCVI
  • Годишно съдържание
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2023, година XCV
  • Сп. „Педагогика“, книжка 8/2023, година XCV

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"