Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Педагогика
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Педагогика
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 9, 2023

26 млн. са работещите бедни в Европа

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
01-03-2023
в Брой 9, 2023
A A

Страница на
Антоанета
НАЙДЕНОВА

Има належаща нужда да се увеличи минималната работна заплата в България, защото направеното до момента не е достатъчно. Това заяви немският евродепутат Денис Радке по време на брифинг за Директивата за адекватните минимални работни заплати (МРЗ) в ЕС, организиран от бюрото на ЕП в България, заедно с бюрата на ЕП в Унгария и Германия, в който се включиха и медии от Гърция.
По данни на „Евростат“ през първата половина на 2022 г. месечната минимална работна заплата в ЕС варира от 332 евро в България до 2256 евро в Люксембург. От 1 януари 2023 г.
МРЗ у нас е 780 лева.
Малко преди да се разпусне, парламентът прие промени в Кодекса на труда, които предвиждат Министерският съвет да определя МРЗ за страната всяка година в размер на 50 на сто от средната брутна работна заплата. Изчислението ще става на базата на средната брутна работна заплата за период от 12 месеца, който включва последните две тримесечия от предходната и първите две тримесечия от текущата година. Това означава, че точният размер на МРЗ за 2024 г. ще бъде определен на 1 септември 2023 г.
„Решението на българския парламент не гарантира, че МРЗ ще осигури достоен стандарт на живот на работещите, но това е само един параметър, който зависи от размера на средната работна заплата, която в България също е ниска“,
обясни нидерландският евродепутат Ахнес Йонхериус. Тя заедно с Денис Радке е съдокладчик на Директивата за адекватните МРЗ в ЕС. Затова по думите ѝ в България трябва да се засили ролята на социалните партньорства и колективното трудово договаряне, за да се постигне увеличаване на заплащането.
„Не можем да кажем от Брюксел каква да бъде МРЗ в България, но тя трябва да е адекватна, за да могат хората да посрещат увеличените разходи за сметки и храна, и да им остава за нови дрехи, спорт на децата и други нужди – категорична е Ахнес Йонхериус. – Важна е покупателната стойност на МРЗ, затова предложихме всяка страна членка на ЕС да ползва национална кошница от най-належащите стоки и услуги, които да включват и културни, образователни и социални дейности. Така ще се види какво реално могат да си позволят работниците с получаваното от тях заплащане. В Европа има около 26 млн. души, които едва свързват двата края, въпреки че работят.“
Основният фокус на Директивата за МРЗ е върху социалното партньорство и колективното трудово договаряне, което трябва да обхване до 80% от работещите, каза Денис Радке. Той уточни, че срокът за транспонирането на Директивата в националните законодателства е две години. През това време държавите членки трябва да изготвят план за действие и конкретни стъпки за постигането на адекватни МРЗ, които гарантират достоен начин на живот и водят до намаляване на съществуващите неравенства между работещите хора.
Разширяването на обхвата на колективното трудово договаряне до 80 на сто не означава, че 80% от работниците трябва да членуват в синдикати, обясни Ахнес Йонхериус. Начините за постигане на по-голям обхват са два – да се договарят колективни трудови договори по сектори, които да са задължителни за всички работодатели в този бранш, или да се вземе за еталон вече постигнато колективно споразумение от едно предприятие и то да се прилага от всички останали компании в този отрасъл. Тя добави, че няма как да очакваме след две години да се постигне равенство в доходите в ЕС, но е важно да вървим в тази посока на уеднаквяване.

Your Image Description

Свързани статии:

6,6 млрд. евро готови за инвестиции в България 70 000 младежи ще пътуват безплатно из Европа По пътя към цифровото десетилетие до 2030-а Обучението е приоритет за младите хора

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Европа

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Петя Петрова, началник на Регионалното управление на образованието – Бургас: Стремежът ни е да съхраним облика на всяко училище

Следваща статия

27 март – Ден на европейските писатели

Следваща статия
1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

27 март – Ден на европейските писатели

Защо „мекането“ е толкова заразно?

Да бъдем точни, използвайки деепричастия

В подкрепа  на педагозите

В подкрепа на педагозите

Последни публикации

  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s – Special Issue / 2025, година XCVII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СП.ПЕДАГОГИКА , ГОДИНА XCVI, 2024
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 8/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 7/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 6/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 5s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 5/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 4/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 3s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2024, година XCVI
  • Годишно съдържание
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2023, година XCV
  • Сп. „Педагогика“, книжка 8/2023, година XCV

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"