Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Педагогика
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Педагогика
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 11, 14-20.03.2024 г.

Отново за омонимите

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
15-03-2024
в Брой 11, 14-20.03.2024 г.
A A

Надежда КОСТОВА*

Омонимите се изучават заедно със синонимите, антонимите и паронимите и това не е случайно. Тези четири категории думи се определят според отношенията между значенията или звуковия състав на думите. При синонимите и антонимите се наблюдават значенията – ако има сходство, говорим за синоними, ако значенията на думите са противоположни, ги определяме като антоними. При омонимите и паронимите обръщаме внимание на формата –

омонимите са с еднакъв звуков състав,

а паронимите са близки по звуковия си състав.

Нека да разгледаме четирите категории само според значенията им. Установяваме, че четирите категории включват думи с различни значения. Дори синонимите се различават в известна степен по значенията или употребата си (например термините езикознание и лингвистика имат еднакви значения, но различна употреба: съпоставително езикознание и компютърна лингвистика).

А сега да проучим формата на тези категории думи. Синонимите, антонимите и паронимите имат различна форма – те се различават по звуков състав. Омонимите съвпадат по форма – звуковият им състав е еднакъв. Неточно е да казваме, че омонимите имат две различни значения. Две различни значения може да има една дума, а омонимите са две отделни думи с различни значения.

За омонимите, които имат еднакъв звуков състав, често неправилно говорим като за една дума. Обаче никога не бъркаме омонимите в речта, защото с тях образуваме различни словосъчетания (например житен клас и четвърти клас, четка за коса и остра коса) и ги използваме в различен контекст (Купих един буркан мед. В електрическия кабел има жица, изработена от мед. Вали град. Това е моят роден град.).

Важно е да запомним, че омонимите са две думи както антонимите и паронимите. Синонимите могат да бъдат повече думи и да образуват синонимно гнездо.

*Д-р Надежда Костова е доцент в Института за български език „Проф. Л. Андрейчин“ към  Българската академия на науките.

Your Image Description

Свързани статии:

Значенията на думата спорт ЧРД или Ч.Р.Д.? Авторитетът, който да следваме Себе си или мене си

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Д-р Надежда КостоваНаписаното оставаомонимиПиши правилно

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

15. СУ „Адам Мицкевич“ в София откри учебна оранжерия

Следваща статия

Подготвени за технологичния свят: ОУ „Никола Й. Вапцаров“ в село Севар е едно от първите с финансиране за STEM

Следваща статия
Подготвени за технологичния свят: ОУ „Никола Й. Вапцаров“ в село Севар е едно от първите с финансиране за STEM

Подготвени за технологичния свят: ОУ „Никола Й. Вапцаров“ в село Севар е едно от първите с финансиране за STEM

Reflections on Working for the Council of Europe

Завръщане на рубриката „Правна консултация“

Завръщане на рубриката „Правна консултация“

Последни публикации

  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s – Special Issue / 2025, година XCVII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СП.ПЕДАГОГИКА , ГОДИНА XCVI, 2024
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 8/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 7/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 6/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 5s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 5/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 4/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 3s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2024, година XCVI
  • Годишно съдържание
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2023, година XCV
  • Сп. „Педагогика“, книжка 8/2023, година XCV

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"