Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Педагогика
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Педагогика
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 33, 15 – 21.08.2024 г.

С какъв бюлетин да гласуваме?

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
19-08-2024
в Брой 33, 15 – 21.08.2024 г.
A A

Диана БЛАГОЕВА*

В поредицата от избори, в които се налага да участваме през последните години, редовна практика е лица, пряко свързани с организирането на изборния процес, да дават по телевизията или радиото разяснения за начина, по който ще се гласува.

В излъчено наскоро радиопредаване чухме подробни указания за това

„с какъв бюлетин“ ще се гласува.

В случая обаче употребата на думата бюлетин е неправилна.

В българския език съществителните бюлетин (м.р.) и бюлетина (ж.р.) са етимологично свързани с една и съща френска дума – bulletin. Характерното тук е, че за разлика от случаите на дублетност между съществителни от двата рода (срв. диплом и диплома, сарком и саркома),

бюлетин и бюлетина се различават семантично.

Думата от мъжки род означава ‘кратко официално съобщение’ (напр. информационен бюлетин, военен бюлетин) или ‘периодично издание със сведения от определен характер’ (библиографски бюлетин), а съществителното от женски род бюлетина е със значение ‘лист с имена на кандидати при някакъв избор’ (бюлетина за парламентарните избори). Думите са заети от френски още през Възраждането, като до средата на ХХ в. се срещат в паралелна употреба в значението ‘лист с имена на кандидати при някакъв избор’. Впоследствие обаче при бюлетин това значение е отпадало и днес вече е неактуално.

За смесването в употребата на двете съществителни може да играе роля това, че

в множествено число формите съвпадат

(бюлетин – бюлетини; бюлетина – бюлетини). Така би могло да се стигне до погрешното заключение, че в съчетания от рода на изборни бюлетини, броене на бюлетините присъства множествена форма на съществителното от мъжки род бюлетин. Но всъщност ние трябва да решим с каква бюлетина да гласуваме.

*Д-р Диана Благоева е професор в Института за български език „Проф. Л. Андрейчин“ към Българската академия на науките.

Your Image Description

Свързани статии:

Данни и база от данни Как е правилно да си поръчаме повече от едно капучино Пеперуди в стомаха двадесет и четири седем Епоним – що е то?

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: бюлетингласуванеД-р Диана БлагоеваНаписаното оставаПиши правилно

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Tворчество: Есета от национален конкурс „Физиката в моя свят“

Следваща статия

Игри на криеница и разходка с панорамен автобус на летния лагер в Равда на учениците от СУ „Максим Райкович“

Следваща статия
Игри на криеница и разходка с панорамен автобус на летния лагер в Равда на учениците от СУ „Максим Райкович“

Игри на криеница и разходка с панорамен автобус на летния лагер в Равда на учениците от СУ „Максим Райкович“

Законно ли е видеонаблюдението по време на работа

Янка Минева от СУ „Васил Левски“ – Карлово: Опитвам се да не бъда учител в рамка

Янка Минева от СУ „Васил Левски“ – Карлово: Опитвам се да не бъда учител в рамка

Последни публикации

  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s – Special Issue / 2025, година XCVII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СП.ПЕДАГОГИКА , ГОДИНА XCVI, 2024
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 8/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 7/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 6/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 5s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 5/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 4/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 3s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2024, година XCVI
  • Годишно съдържание
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2023, година XCV
  • Сп. „Педагогика“, книжка 8/2023, година XCV

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"