Необходим е холистичен подход по отношение на раното детско развитие. Подход, свързан както с оказване на грижи през първите месеци и години на техния живот, така и по отношение на грижи за образованието и развиване на умения у тези деца. Това е една от важните политики за българската държава, заяви служебният министър на образоването и науката Галин Цоков при представянето на многонационалния проект „Повишаване на качеството на образованието и грижите в ранна детска възраст чрез укрепване на управлението, мониторинга и оценката“.
Образованието и грижите в ранна детска възраст са един много сериозен проблем,
свързан с цялостното развитие и качество на функциониране на образователните системи, допълни още министърът.
Ако се осъществи качествено този процес, това ще бъде добре не само за познавателното развитие на децата, но ще бъде и много важен инструмент за осигуряване на равен достъп до образование на деца от уязвими групи.
Министърът даде пример с Германия, чиито резултати от изследването PISA пред 2003 г. са шокиращо ниски.
Един от инструментите за преодоляване на това, е насочването към образованието и грижите в ранна детска възраст. Това може да подобри следващото развитие и академичен успех на децата.
Международният проект, който ще се реализира в България и Португалия, ще подпомогне подобряването на грижите и качеството на образованието в ранна детска възраст.
В България вече има разработена Национална рамка за качеството на образованието и грижите в ранна детска възраст, а новият проект ще я надгради, като осигури възможност за въвеждане и на индикатори за качество в институциите и цялостен мониторинг, подчерта проф. Цоков. И припомни, че МОН работи съвместно с министерствата на здравеопазването и на труда и социалната политика, за да могат децата да бъдат не само здрави и развити пълноценно, но и успешни, като усвоят умения за живота.
Финансирането на проекта е от ЕС чрез Инструмента за техническа подкрепа, а изпълнението ще се осъществява от УНИЦЕФ в партньорство с ЕК, Генерална дирекция „Подкрепа за структурните реформи“. Той е за период от 2 години и ще улесни взаимния обмен на експертен опит и добри практики в България и Португалия за постигането на целите на Препоръката на Съвета за създаване на Европейска гаранция за детето за предотвратяване и борба с бедността и социалното изключване.
Ще бъдат извършени анализи на текущите системи за управление, мониторинга и оценка на качеството на ранната детска грижа и образование. Предвижда се да бъдат проучени и добри практики от други държави-членки на ЕС чрез събития за взаимен обмен. На базата на тези анализи ще бъде изготвена Концепция за цялостна система за мониторинг и оценка на образованието и грижата в ранна детска възраст, както и инструментариум за мониторинг и оценка.
Концепцията и инструментариумът ще бъдат приложени пилотно в няколко български общини в рамките на учебната 2025/2026 г.,
след което ще бъдат финализирани и ще бъде изготвен доклад с препоръки. Наред с това, ще бъдат проведени кампании, насочени към повишаване на осведомеността за важността на образованието и грижата в ранна детска възраст.
„С този нов международен проект ЕС помага на България и Португалия с целенасочени реформи за повишаване на качеството на образованието и грижите за най-малките деца. Висококачественото образование и грижи в ранна детска възраст е принцип, залегнал в Европейския стълб на социалните права“, каза Джудит Роша, изпълняваща длъжността генерален директор на Генерална дирекция „Подкрепа за структурните реформи“ на ЕК.
„За нас е удоволствие да подкрепим двете държави-членки в целта им да осигурят на всички деца основа за дългосрочен успех в образованието, пригодност за заетост, здраве и социално приобщаване, особено на децата в неравностойно положение“, допълни тя.
„Това е ключов момент в подкрепа на националните усилия за подобряване на качеството на образованието и грижите в ранна детска възраст. За нас е чест да бъдем заедно с вас и Генерална дирекция „Подкрепа за структурните реформи“ на ЕК в това пътуване“, подчерта Октавиан Бивол, заместник регионален директор на УНИЦЕФ за Европа и Централна Азия.
„Убеден съм, че с нашия колективен експертен опит и отдаденост ще разработим силна и качествена система за мониторинг, която ще постави нови стандарти за оценка на качеството на образованието и грижите в ранна детска възраст“, каза още той.
Ръководството на проекта за България се осъществява от МОН, в сътрудничество с МТСП и МЗ. За Португалия ръководството се осъществява от Министерството на образованието, науката и иновациите и Министерството на труда, солидарността и социалната сигурност.
Инструментът за техническа подкрепа е основният инструмент на ЕК за подпомагане на държавите членки при разработването и прилагането на реформи, стимулиращи растежа и приобщаването. Бюджетът му е 864 милиона евро за седем години (2021—2027 г.)
До момента са изпълнени около 780 проекта за около 1200 реформи,
включително транснационални и регионални проекти за реформи.
В откриващата среща по проекта участваха също д-р Натали Бергер, директор „Подкрепа за реформите в държавите-членки“, Генерална дирекция „Подкрепа за структурните реформи“ към ЕК, Кристина де Бройн, представител на УНИЦЕФ за България, Наталия Митева, зам.-министър на образованието и науката, Наталия Ефремова, зам.-министър на труда и социалната политика, Добромира Карева, зам.-министър на здравеопазването и др.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg