Редакционна колегия
КЪМ ЧИТАТЕЛЯ
ОБРАЗОВАНИЕ ЗА УСТОЙЧИВО РАЗВИТИЕ
Анализ на участието на България в програма „Хоризонт 2020“
в периода 2014 – 2018 г.
Резюме. Целта на разработката е да представи анализ на участието на България в програмата на Европейския съюз за научни изследвания – „Хоризонт 2020“. Изследователските методи, използвани в статията, включват сравнителен анализ, контент анализ, таблично и графично представяне на данни по темата. Резултатите от изследването представляват обобщения на участието на българските проектни предложения в Програмата, анализ на тяхната успеваемост и препоръки за това какви реалистични и изпълними мерки биха могли да се предприемат с цел повишаване на ефективността и качеството на научните проекти, кандидатстващи за финансиране по Програмата и стимулиране на българското участие в нея.
Ключови думи: финансиране от програма „Хоризонт 2020“, равнище на успеваемост на проектите, фактори за успех
Светла Бонева
Университет за национално и световно стопанство
Накъде води този път? Констатации, основани на някои особености на системата на основното и средното образование в България
Резюме. Реформата на средното образование е сред декларираните приоритети на настоящото държавно управление, така че обществото става свидетел на големи усилия във вид множество промени както в нормативната уредба, така и в организацията на системата на предучилищното и училищното образование. Една от най-важните стъпки в това начинание е опитът за постигане на формална сравнимост между Международната стандартна класификация на образованието (ISCED 11) и националната програма чрез поставянето на таван от 12 класа за периода на училищното образование, както и въвеждането на елементи от тестовете PISA в националното външно оценяване. Настоящото изследване си поставя за цел с помощта на икономически принципи и методология да анализира настоящия етап на развитие на тази реформа.
Детайлният преглед на постигнатото чрез обсъждане на наличните доказателства и на нормативната база показва, че предприетите мерки дават различни резултати от тези, очаквани от обществото. Причините са много и комплексни, като основната е, че в новоприетия закон, регулиращ системата на средното образование, е запазена старомодната философия на предходния закон и разглежда задължителното образование като необходимост, но без да отдава значение и да интегрира в себе си съвременните теории за психическо и социално развитие на индивидите.
В резултат създадените правила, първо, поставят прекалено трудно преодолими прегради пред учениците за преминаване към някои от образователните нива и второ – не оценяват правилно системното значение на някои учебни предмети, формиращи ключови компетентности у младите хора във връзка с бъдещите потребности на пазара на труда. Високата честота на промените в регулациите, комбинирана с липсващата прозрачност в ходовете на администрацията, създават предпоставки учениците да не могат да сътавят дългосрочна стратегия за усъвършенстване на знанията, уменията и компетентностите си. Наличието на тези предпоставки означава, че учениците ще разглеждат всяка следваща промяна като заплаха за развитието си, което вреди на обществения интерес от тяхното образование.
Ключови думи: реформа на училищното образование; национална програма; ISCED 11; тест PISA
Милен Велушев
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
НАУЧНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ И ПАРАДИГМИ
Централно и източноевропейската онлайн библиотека (CEEOL) като възможност за разпространение и за достъп до научни знания в областта на социалните и хуманитарните науки от и за Централна и Източна Европа
Резюме. През последните двадесет години Централно- и Източноевропейската онлайн библиотека (Central and Eastern European Online Library – CEEOL) се превърна във водеща база данни и хранилище, предлагащo високоспециализирана и многообхватна колекция от пълнотекстови научни издания в областта на хуманитарните и социалните науки от и за Централна и Източна Европа. Статиите в списанията, електронните книги и публикациите на „сивата“ литература (Grey Literature) са на повече от 50 езика, което позволява достъп до основните източници, събрани в едно хранилище, и насърчаване на езиковото разнообразие в академичните изследвания и издателската дейност.
Процесът на разпространение на съдържанието в CEEOL включва и следните системи за индексиране и търсене: Google Scholar, ProQuest´s Serial Solutions, Summon, Primo Central, Alma, EBSCO´s EDS Discovery Service and Knowledge Base, TDNet и OCLC. Партньорството на CEEOL с Clarivate Analytics позволява на редакторите на Web of Science да имат достъп до платформата CEEOL за по-лесен анализ, подбор и индексиране на списанията в CEEOL, които представляват интерес за общността на Web of Science. Институционалните абонати (държавни, университетски, институтски библиотеки и др.) по света оценяват високо CEEOL за предоставянето на достъп на изследователите, учените, студентите и други читатели до индексирани и архивирани списания, електронни книги и документи от „сивата“ литература от и за Централна и Източна Европа от водещи академични и научни издатели.
Българската колекция от списания и книги заема специално място в CEEOL с високото качество на научно съдържание и дълбочината и пълнотата на цифровите архиви на българските периодичните издания. CEEOL е уникален източник на информация за развитието на българските хуманитарни и социални науки в продължение на последните повече от 30 години и този източник би могъл да се използва по-широко в България за подкрепа на това развитие в бъдеще. В изследването е използван сравнителният подход и са анализирани резултати от някои от бизнес аналитичните инструменти на системата на CEEOL.
Ключови думи: CEEOL; база данни; хуманитарни науки; издателска дейност
Детелин Лучев
Институт по математика и информатика – БАН
Отвори пълния текст
ПРИОБЩАВАЩО ОБРАЗОВАНИЕ
Ethnic Upbringing as a Part of the Ethnic Culture
Abstract. The necessity of studying the problem of ethnic education as part of ethnic culture. Growth of ethnic consciousness of people of Kazakhstan in the modern paradigm of social development has a number of features that are also manifested in the cultural and educational aspects of life.
Professional culture – is the art, science, literature, philosophy, theology, etc. All these areas are also quite closely related with ethnicity and are not to designed spontaneously, on a conscious level to serve their people, preserve and develop its ethnic culture. For arts and literature, this function is more important than for philosophy, theology and science, although they have ethno-specific features. Folklore is played very important role, if it is properly comprehended in the professional culture.
The level of ethnoculture is directly related with the dialectic development of material and spiritual culture. It means that continuity in the development of spiritual ethnoculture, at firstly master and use heritage of their ancestors, and the secondly, to be critical to him, creatively processing desired samples to use them for the benefit of society.
With the changing social, economic and ideological situation, ethnographic images of our life and changed the place of our folk culture and its Ethnopedagogical orientation. Urgency of the problem dictated by the lack of scientific validity of pedagogical conditions of ethnic education of future professionals in a multicultural space in the theory of pedagogy.
Keywords: culture; education; ethnic education; ethnic culture
Sholpankulova Gulnar Kenesbekovna
L.N.Gumilyov Eurasian National University (Kazakhstan)
Развитие и актуални модели на взаимодействието „образователни институции – семейство“ като мерки за преодоляване на рефлексивни фактори за дискриминация в образованието
Резюме. Съвременната образователна система е изправена пред предизвикателството в съвкупност със своите елементи да осъществява функциите си в нови реалности и да реализира всички задължения и отговорности в съответствие със Закона за предучилищно и училищно образование и същевременно в интегриран подход да се реализират изискванията на европейското и международното законодателство в сферата на образованието. Променя се не само концепцията на отношенията в образователната система, променят се не само желанията, уменията, мотивацията, целите и потребностите на участващите в процеса – променя се и самата образователна среда с оглед осигуряване на най-подходящите условия за образователна интеграция, съобразени с индивидуалните особености на всяко дете и ученик. Образователната интеграция е институционален процес, при който образователни субекти, носители на етнокултурни специфики, си взаимодействат в единна образователна среда, като в процеса на обучение и възпитание формират интеркултурни компетентности и споделени граждански ценности, запазвайки своята етнокултурна идентичност и получавайки равни възможности за социална реализация. Безспорен фактор за ефективността на този процес е осигуряването на подкрепяща образователна среда чрез управлението и прилагането на модели на взаимодействието „образователна институция – семейство“, както и въвеждането на модели, насочени към семейството, за преодоляване на рефлексивни фактори, водещи до затруднена комуникация между субектите – участници в образователния процес.
Ключови думи: непедагогически персонал; подкрепяща образователна среда; приобщаващо образование; вазимодействие с родители; образователна медиация
Лало Каменов
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Образователна политика при класическия подход на Жан Пиаже в българското приобщаващо образование
Резюме. Статията предлага апробиран модел, който би подпомогнал провеждането на ефективна образователна политика в общообразователните училища. Също така би съдействал и на общообразователните и ресурсните учители в преценките им за това как да се подходи най-ефективно в процеса на обучение в класната стая, в която има ученик със специални образователни потребности. Чрез този модел, базиран на феномените на Пиаже, може да се определи конкретното интелектуално ниво на даден ученик.
Предлаганият модел е експериментално апробиран сред 56 деца и ученици, като резултатите са описани в статията.
Ключови думи: специални образователни потребности; когнитивно развитие; Жан Пиаже; приобщаващо образование
Милен Замфиров
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
В ПАМЕТ НА
За светлината, която излъчва… В памет на проф. д.п.н. Асемгул Малдажанова
Ирина Колева