ОБРАЗОВАТЕЛНИ ТЕХНОЛОГИИ
Отчетност на публикационната дейност с използване на Microsoft Office Access по опита на Висшето военноморско училище „Никола Й. Вапцаров“
Резюме. На основата на многогодишния опит на Висшето военноморско училище „Н. Й. Вапцаров“ (ВВМУ), в статията се цели да се изследва ефективността на базата данни Microsoft Access за подаване на исканите приложения по публикационната активност на академичния състав при съществуващите видове акредитации, САНК и други квалификационни процедури, свързани с конкурси за участие в проекти.
Използвани методи в изследването – анализ, сравнение и обобщение.
Установява се ефективната работа на базата данни при решаването на тези задачи в условията на системно попълване и корекции на записите в нея, съпроводени с процеси на преструктуриране и модернизация през годините.
В статията се споделя практическият опит от реализирането на идея за комплексен отчет на публикациите и цитиранията в даден университет с оглед на многогодишната експлоатация на системата във ВВМУ.
Ключови думи: Microsoft Access; научни публикации; цитати
Асен Кожухаров, Стоян Мечев
Висше военноморско училище „Н. Й. Вапцаров“ – Варна
Practice-Oriented Tasks for Schools: Methodology for Future
Abstract. This article presents the results of the research into teacher training (mathematics) at the pedagogical university. The author addresses training undergraduate students in designing practice-oriented tasks. It is discussed that such training is part of the general system of teacher training for the practical application of mathematics at schools, and the task itself is a comprehensive educational product. As part of such training, the proposed approach allows to highlight the levels of complexity of practice-oriented tasks, methodological requirements for such tasks, requirements for the educational and scientific context of the task. It has been confirmed that tasks of this type can be organised into systems with different internal organisation. Examples of practice-oriented tasks, designed by undergraduate students, are given.
Keywords: teaching mathematics at schools; teacher training; practice-oriented task
Marina Egupova
Moscow State Pedagogical University – Moscow (Russia)
G Suite for Education – the Challenge that Has Become a Reality in a Bulgarian School
Abstract. The article presents a study of the interest and desire to implement e-learning for education at “Hristo Botev” Secondary School in the village of Chepintsi, Bulgaria through G Suite For Education. We analyzed the results of the surveys conducted with teachers and students, studying the motivation, communication, the degree of success of students in long-term use of the electronic environment. The working hypothesis is confirmed that there is no decline in the interest and desire of students to e-learning and the way it was conducted in the conditions of COVID-19 for the past 2019/2020 school year in that particular school.
Keywords: information communication technologies; Google ClassRoom; education; innovative school
Muharem Mollov, Gencho Stoitsov
University of Plovdiv Paisii Hilendarski – Plovdiv (Bulgaria)
ВЪПРОСИ НА ПРЕПОДАВАНЕТО
Abstract Data Types
Abstract. Formation of notion is a fundamental process in education, and for that reason it is excessively studied in both psychology and pedagogy. The application of the pedagogical techniques has a key role in education in informatics (Asenova, 1990) and has significantly improved the results in introduction of complex notions in our practice. Such complex notion is abstract data type (ADT) which is a key concept in computer programming for developing data structures, data types, and have vast influence on the algorithms applied on them. In order to introduce the notion ADT we adopt a system of tasks that develop the needed knowledge through the important data structures of linked lists, queues and stacks.
Keywords: system of tasks; teaching through tasks; concept formulation; informatics education; computer programming; object-oriented programming; abstract data types
Lasko M. Laskov
New Bulgarian University (Bulgaria)
Анализ методов оценивания работ внeучебных конкурсных мероприятий, проводимых в дистанционном формате
Аннотация. Актуальность исследуемой проблемы обусловлена сложностью процедуры оценивания работ участников внеучебных конкурсных мероприятий, проводимых в дистанционном формате, представляющих собой разнородный мультимедийный контент. Цель статьи заключается в разработке исчерпывающей модели оценивания конкурсных материалов и разработке автоматизированного решения в области оценивания. В статье представлен обзор методов, применимых для оценивания работ, сформирована и описана математическая модель оценивания, а так же представлены проектные модели автоматизированной системы для проведения внеучебных конкурсных мероприятий в дистанционном формате. Система для проведения конкурсных мероприятий в дистанционном формате с модулем оценивания конкурсных работ участников предназначена для снижения трудоёмкости процесса формирования оценки и уведомлении всех посетителей сайта о рейтинге работ в реальном времени.
Ключевые слова: дистанционное образование; внеучебная деятельность; организация конкурсов; математическая модель оценивания
Оксана Федоровна Абрамова, Александр Александрович Рыбанов
Волжский политехнический институт – Волгоград (Россия)
Нееднозначни геометрични задачи
Резюме. Разгледана е система от геометрични задачи, за които е характерно, че дадените в тях елементи определят съответната фигура нееднозначно – съществуват две фигури, които се определят от зададените в задачата елементи. Това се установява в резултат на анализиране условието на конкретната разглеждана задача и провеждане на изследователска дейност за откриване на нейни решения. Предложени са авторски обучаващи решения, които са съпроводени от рефлексивни разсъждения, касаещи тяхната рационалност, пълнота на решенията и проведеното изследване. Направени са съответни изводи, които имат обучаващ характер. Анализирани са типични логически грешки, допускани от ученици или учители. Това се прави с цел задълбоченото им осъзнаване от обучаваните и обучаващите субекти. Разработката е предназначена за действащите учители и студенти, които се подготвят за учители по математика, както и за ученици, проявяващи интерес към математиката.
Ключови думи: задача; нееднозначна геометрична задача; решение; пълнота на решение; изследване
Добринка Бойкина
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“
Тригонометрични субституции при някои алгебрични задачи
Резюме. Статията е посветена на решаване на алгебрични задачи, като се използват субституции с тригонометричните функции. Предложени са подходи за решаването им.
Ключови думи: тригонометрично заместване; уравнение; доказателства за неравенства
Диана Стефанова
ОУ „Никола Вапцаров“ – Асеновград
IN MEMORIAM
В памет на Николай Христович Розов
20.02.1938 – 02.11.2020
Конкурсни задачи на броя 6