Пред депутати от 2 парламентарни комисии – образователната и за взаимодействие с неправителствените организации те настояват за мандатност за директорите и за шефовете на регионалните управления на образованието, видеонаблюдения в яслите, детските градини и училищата; квалификация на директори и учители; наличието на специалисти – психолози, логопеди, социални работници, в системата, особено когато има деца със СОП; правила за създаване на синдикати в образованието и др.
„Темата за мандатност на директорите не се обсъжда за първи път, но не влезе в Закона за предучилищното и училищното образование, за да има устойчивост при провеждане на образователните политики“, коментира заместник-министър Таня Михайлова. Тя обаче напомни, че на всеки 4 години директорите са атестират, а началниците на РУО – всяка година. И още, има система за строг подбор на кандидатите за тези длъжности. „Сигурността на деца, ученици, учители, на всички работещи в системата е приоритет на МОН , но използването на технически средства за постоянно наблюдение може да бъде само част от мерките за сигурност и опазване на здравето на децата“, коментира още Таня Михайлова. Тя напомни и за последователната политика, провеждана от МОН, за назначаване на специалисти – психолози, логопеди, сурдопедагози, в училища и детски градини.
Работодателите в системата на образованието приемат с разбиране някои тези и предложения на родителите. Например телевизия и интернет да се използва в яслите и детските градини единствено с учебна цел; да се оптимизира процедурата за учредяване на учителски синдикати, тъй като съществуващите в момента учителски синдикати не защитават учителите; да бъде увеличено финансирането в системата на образованието, като до 2121 г. достигне нивото от 6.5% от БВП; системата да разполага с необходимия брой специалисти – психолози, логопеди, педагози социални работници, и това е залегнало в стратегическите документи на МОН; държавна програма да финансира квалификацията на учители и директори; по-малко деца да има в яслените и градинските групи, а за всяко дете със СОП да има помощен персонал.
„Нека не забравяме, че много от нещата, за които настоява гражданската инициатива, вече се случват благодарение на Закона за предучилищното и училищното образование. Но е много важна ролята на родителите, за която в Закона също много е казано“, припомни депутатът Ася Пеева. А колегата й Ирена Анастасова коментира: „Аз съм „за“ мандатността на директорите, но това няма да реши проблемите в образованието. Проблемът е в това кой и как си върши работата“. „За мен е важно в гражданската позиция да видя уважението към учителя. Нужно ни е обединение, ако искаме да имаме добро образование. А повод за такова обединение могат да бъдат добрите послания на родителите както към учениците, така и към учителите“, коментира депутатът Галя Захариева.
Четете повече в бр. 46, 16 – 22 ноември 2017 г.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg