Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Педагогика
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Педагогика
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 31, 2020

Обучение по време на криза

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
29-07-2020
в Брой 31, 2020
A A
За малките деца непосредственият контакт с учителя и съучениците е особено важен

С безпрецедентното физическо затваряне на училищните сгради в над 190 образователни системи и бързото преминаване в онлайн режим ще остане в историята на световното образование 2020 г. Някои изследователи определят обучението от разстояние като „кризисно“.
В този брой публикуваме част от проучването „Модели на обучение от разстояние в електронна среда“, изготвено от главния редактор на научното сп. „Педагогика“ на Национално издателство „Аз-буки“ проф. д-р Галин Цоков и от директора на Университетския център за кариерно развитие към ПУ „Паисий Хилендарски“ д.п.н. Дора Левтерова. Поръчител е Синдикатът на българските учители.

 

Проф. д-р Галин ЦОКОВ
Д.п.н. Дора ЛЕВТЕРОВА

Големите предизвикателства пред образователната система днес са две. Първото е как безопасно да се отворят наново училищата и успешно да започне новата учебна година. Второто е свързано с това как новите възможности, създадени при кризата от физическото затваряне на училищата, да се използват за трансформация на организационните и педагогическите модели в съвременното образование. И как изводите от анализите на „кризисното обучение“ да очертаят стратегическата рамка на нужните промени в моделите на обучение, за да може днешното образование да отговори на бъдещи предизвикателства и динамични промени.
В условия на пандемия правителствата въведоха мерки за продължаване на обучението от разстояние, а педагозите се мобилизираха за период от два дни до седмица. Така „кризисното обучение“ от вкъщи стана всекидневие за стотици милиони ученици, учители и родители. За да бъде изследвана детайлно необичайната и нова учебна среда, у нас бе проведено изследване на тема „Модел на принудителното обучение от разстояние в електронна среда и на възможностите за безопасно започване на новата учебна година 2020/2021 г.“. То обхваща четири групи интервюирани, като общият брой на респондентите е 10 266. Анкетираните учители са 585, директорите и зам.-директорите – 126, родителите – 6951, а учениците – 2604.

Предизвикателствата пред обучението в електронна среда най-общо могат да бъдат определени като три – липса на устройство или интернет, отсъствие на дисциплина и мотивация сред учениците и свръхнатовареност на учителите. Като предимства на електронното обучение се открояват голямата автономност на педагозите, гъвкавият дизайн на учебния процес, променящата се роля на учителя и превръщането му в дизайнер и създател на учебно съдържание.
Разбира се, обучението от разстояние има и своите слаби страни. Сред тях са липса на физически контакт, засилване на социално-икономическите различия между учениците и претоварване на учителите.
Резултатите от изследването показват, че за безопасното започване на новата учебна година е необходимо всички учебни помещения да бъдат дезинфекцирани, а броят на учениците в класната стая да бъде намален. При начален етап на образование групите могат да бъдат по 10 ученици, а в прогимназиален и гимназиален – 15. За избягване струпването на много хора на едно място часовете в отделните класове трябва да започват по различно време и да не бъдат с еднаква продължителност. По този начин междучасията на децата няма да съвпадат и няма да има много хора в т.нар. критични пространства като лавката или коридора. За децата в подготвителен, I и II клас най-добре би било учебният час да бъде по 15 минути, за IV клас – 20 минути, а за прогимназиален и гимназиален етап – половин час. Междучасията са без промяна – 15 минути. Би било добре да се осигурят зелен коридор и часови пояс за учениците преди започване и след приключване на учебните занятия.
Важен проблем за безопасното отваряне на училища е свързан с възрастовия и здравния статус на учителите и директори. 27% от тях попадат в рисковите групи за тежко боледуващи при вирусната инфекция и се притесняват да се върнат в училище. Застрашените учители биха могли да бъдат пренасочени основно за осъществяване на електронни и смесени форми на обучение с по-кратко присъствено обучение в училище.

За успешното завръщане в класните стаи е необходимо въвеждането на конкретни промени в организацията и управлението на обучението. Те са свързани, на първо място, с въвеждане на смесено обучение, като съчетаване на присъствено с електронно обучение от разстояние. При проектирането на смесеното обучение е нужно да се постигне оптимален баланс между двете форми, който да бъде различен за учениците от отделните етапи и степени на образование.
Началният етап на образование е най-сложен от позиция на обучението в електронна среда поради възрастта на децата. При тях ролята и присъствието на учителя са от изключително значение. Затова е много важно както учениците да виждат и чуват гласа на учителя си, така и да общуват със съучениците си всеки ден. Образователните тв предавания са подходящ вариант, но те не могат да заместят ролята на учителя в социално-емоционалното развитие на децата. Най-удачният модел е гъвкавият, който предоставя възможност за срещи „лице в лице“. При невъзможност това да се случи, добър вариант е да има видеоконтакт. Категорично неподходящ модел на обучение от разстояние е изпращането на материали на хартиен носител, поставяне на задачи за самостоятелна подготовка и връщането им на учителя.

При учениците от прогимназиалния етап могат да бъдат използвани различни модели в електронна среда. Но внимание трябва да се обърне на психологичното състояние на децата в V и VII клас. Преходът от начален към прогимназиален етап предизвиква у тях стрес. По всеки учебен предмет има различни учители с индивидуален стил на преподаване и изисквания. Обучението от разстояние е сложно и за седмокласниците, защото те се подготвят за НВО. Затова ролите на класния ръководител и на психолога са ключови за създаване на подкрепяща образователна среда за учениците.
Обучението от разстояние за прогимназиалния етап изисква специфична подготовка на учениците, родителите и учителите. Учениците вече имат сформирани компетентности за самостоятелност, но са налице потребности от гъвкави поведенчески модели относно стила на преподаване и изискванията на учителите. Учениците вече ползват различни електронни устройства за учене и забавление, почти постоянно са във виртуална среда и почти всеки ученик разполага с персонално устройство. За учениците от прогимназиалния етап е важно на сайта на училището да бъде качена цялата информация,
свързана с учебния материал и крайните срокове за предаване на задачите. За тях най-подходящо е смесеното обучение – редуването на присъственото с това в електронна среда по различен график. В такъв случай групите трябва да бъдат от по 15 ученици, които да се редуват ротационно. Времето на място да бъде използвано за взимане на нов материал, а това пред компютъра у дома – за затвърждаване на новите знания.

Гимназиалният етап предполага най-лесно обучение в електронна среда. Учениците боравят почти професионално с различни видове мобилни устройства и не се налагат обяснения за интерфейса на обучаващите системи. При преподаването на урока на учителите се налага да ползват по-атрактивно представяне на учебното съдържание за задържане интереса на учениците, а съдържанието трябва да бъде с различен дизайн и ангажиращо вниманието им. За учениците от гимназиален етап най-подходящо е смесеното обучение – редуване на присъствено с обучение от разстояние по различен график или модел. Учебните часове трябва да се ориентират към по-практическо приложение на учебното съдържание. При смесено обучение групите трябва да бъдат от 15 човека. За професионалните гимназии времето в електронна среда трябва да се ползва предимно за получаване на нови знания, а присъственото – за провеждането на практики и упражнения.

В образователния процес за ученици със СОП трябва да бъдат съобразени психологическите особености на децата и спецификата на семейната среда. Планът за работа в електронна среда при децата със СОП е много по-различен и за него е необходима много по-висока креативност и гъвкавост. Индивидуалното обучение за много педагози изглежда по-лесно, отколкото дейност с цял клас, но работата с едно дете със СОП носи също толкова професионално напрежение и ангажираност, колкото и с цял клас. Друго важно условие е поддържането на постоянна комуникация между ресурсните учители, логопедите, психолозите и родителите.

Образователни технологии при учениците със СОП задължително трябва да съдържат видеоелемент, т.е. децата трябва да виждат учителя си. Ролята на родителя е от изключително значение. Той трябва да бъде помощник на детето при работата с електронните ресурси. Групите трябва да бъдат от 10 – 15 ученици за различните етапи на обучение. Те се сменят на една седмица присъствено обучение и една – обучение от разстояние. Последното да бъде предимно за нови знания с видеовръзка, а присъственото – за затвърждаване на знания и упражнения.

За успешното интегриране на обучението от разстояние всяко училище трябва да осигури образователна платформа,където задължително да има поле за обратна връзка с ученика и с родителя. На сайта трябва да бъдат публикувани ръководства с инструкции за ползване на платформата за обучение, графици за часовете и крайният срок за предаване на поставени домашни работи. Освен това учениците трябва да имат достъп и до линкове към полезни електронни ресурси и записи на видеоуроци на учители.
За да бъде обучението от разстояние ефективно въведено, като начало, трябва да се разработят единна национална, регионална и локална политика за отваряне и затваряне на училище, а също така и план за действие при възникване на такава ситуация. Важно е да бъде създадена и организация за включване на учениците в образователния процес и в двете форми. Квалификацията на учителите за работа в електронна среда също трябва да бъде повишена. Освен това се налага да умеят да разработват ресурси по учебното съдържание.

Your Image Description

Свързани статии:

Книжката и мишката вече са приятели Ползите и рисковете от ваксините Арттерапията – поглед към света на детето Успехи, постигнати с умение и сърце

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Експерт

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Инвестиция със 100% възвръщаемост

Следваща статия

Мястото на 4-годишните е в предучилищната

Следваща статия
Мястото на 4-годишните е в предучилищната

Мястото на 4-годишните е в предучилищната

Иновациите продължават в Белене

Иновациите продължават в Белене

Да променяш средата  и другите

Да променяш средата и другите

Последни публикации

  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s – Special Issue / 2025, година XCVII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СП.ПЕДАГОГИКА , ГОДИНА XCVI, 2024
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 8/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 7/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 6/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 5s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 5/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 4/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 3s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2024, година XCVI
  • Годишно съдържание
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2023, година XCV
  • Сп. „Педагогика“, книжка 8/2023, година XCV

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"