Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Педагогика
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Педагогика
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 46, 2020

Иновационен и иновативен

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
11-11-2020
в Брой 46, 2020
A A

Диана БЛАГОЕВА*

Прилагателните иновационен и иновативен са производни от съществителното иновация. Нерядко ги срещаме употребени в сходни контексти и със сходна съчетаемост, например:
Процесът започва с избор на клиент и пазар, включва определяне на възможностите за иновация и завършва със създаването на иновационни продукти.
Компанията е лидер при внедряване на иновативни продукти и технологии.
Прилагането на иновационни подходи е постоянен елемент на учебния процес при обучението на студентите.
Утвърждаващата се добра практика би могла да окаже помощ на колеги, търсещи иновативен подход към студентите.
Означава ли това, че иновационен и иновативен са пълни синоними и може да се заменят взаимно?
Наблюденията върху функционирането на двете прилагателни показват, че между тях има известни семантични различия. Докато иновационен има по-общо значение: ‘който се отнася до иновации, свързан е с иновации’, при иновативен може да се обособят няколко значения:
1. При който се прилагат, внедряват иновации или който е резултат от прилагането на иновации (иновативни технологии, иновативни практики, иновативни продукти).
2. Който създава или прилага, внедрява иновации (иновативни компании, иновативни училища).
3. При който се появява склонност, способност за създаване на нещо ново, за иновации (иновативно мислене, иновативни умения).
4. Който проявява склонност, способност да създава нещо ново, да прилага иновации (иновативен учител, иновативен преподавател).
Само първите три значения се припокриват със семантиката на иновационен. Затова в съчетания със съществителни като методи, практики, продукти, компании и умения, мислене и пр. двете прилагателни имат успоредна употреба, а със съществителни като учител, преподавател и пр. се съчетава само иновативен.

*Проф. д-р Диана Благоева работи в Секцията за българска лексикология и лексикография на Института за български език „Л. Андрейчин“ – БАН.

Your Image Description

Свързани статии:

Здравейте, запетаи! Sofia, Sofiya или Sofija – знаем ли правилата за транслитерация на българските имена? Употреба на главни и малки букви при съставни собствени имена, включващи числително редно име За имената на бащите ни

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Написаното остава

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Пълен набор от медали за физиците

Следваща статия

Национална програма за ново поколение учители

Следваща статия
В ход е дигиталното обучение

Национална програма за ново поколение учители

Вестник "Аз-буки"

Светлина в тунела

Сп. „Математика и информатика“, книжка 6/2020, година LXIII

Последни публикации

  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s – Special Issue / 2025, година XCVII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СП.ПЕДАГОГИКА , ГОДИНА XCVI, 2024
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 8/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 7/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 6/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 5s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 5/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 4/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 3s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2024, година XCVI
  • Годишно съдържание
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2023, година XCV
  • Сп. „Педагогика“, книжка 8/2023, година XCV

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"