Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Педагогика
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Педагогика
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 14, 2021

По интервалите посрещат, по запетаите изпращат

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
07-04-2021
в Брой 14, 2021
A A

Мария ТОДОРОВА*

Замисляли ли сте се, че и текстовете си имат фасон? Впечатлението, което създава даден текст, зависи както от вида на буквите, междубуквията, междуредията и полетата, така и от спазването на правилата за графично оформление. Интервалите (шпации) например отделят думите една от друга и се поставят след пунктуационните знаци: точка, запетая, точка и запетая, удивителен знак, въпросителен знак и двоеточие. Отварящите кавички и отварящата скоба прилепват към следващата ги дума, а интервалът се поставя пред съответния знак.
Взаимната замяна на графично подобни символи е некоректна и може да породи многозначност. Кратката форма на притежателното местоимение в ж. р. се изписва чрез знака ѝ (уникод U+045D/U+040D). Замяната му с буквите й или и поражда двусмислици като: взе й (на нея/също и) книга за изпът.
Употребата на дълго (уникод 0150) и късо тире (дефис) също е свързана със смислова разлика. Дългото тире пунктуационно показва пропускане на част от изречението, отделя обособени и вметнати думи и изрази, прости изречения в състава на сложното, използва се при присъединяване, цитиране и при оформяне на пряка реч. То се огражда с интервали. Дефисът се използва при пренасяне на нов ред, при полуслято писане – що-годе; при степенуване – по-умен. Пред и след него няма интервали.
Официално приетият стандарт за графичния вариант на кавичките в български е: „ за отварящи (уникод U+201E) и “ за затварящи кавички (уникод U+201C).
Изборът на точните графични знаци често се пренебрегва заради клавиатурните подредби. Един от начините за въвеждане на липсващите в клавиатурата символи е чрез активиране на цифровата клавиатура и набиране на съответния уникод при задържане на клавиша Alt.

*Д-р Мария Тодорова е гл. асистент в Секцията за компютърна лингвистика в Института за български език при Българската академия на науките.

Your Image Description

Свързани статии:

Шерпи Оформяне на цитат и пунктуация при цитиране Супер суперкомпютър Съюзи с особени изисквания

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Написаното остава

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Избраха българския претендент за „Карл Велики“

Следваща статия

Накъде след професионалното

Следваща статия
Накъде след професионалното

Накъде след професионалното

В ход е дигиталното обучение

В обувките на данъчни и митничари

В ход е дигиталното обучение

Над 49 000 ученици на ДЗИ през май

Последни публикации

  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s – Special Issue / 2025, година XCVII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СП.ПЕДАГОГИКА , ГОДИНА XCVI, 2024
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 8/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 7/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 6/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 5s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 5/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 4/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 3s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2024, година XCVI
  • Годишно съдържание
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2023, година XCV
  • Сп. „Педагогика“, книжка 8/2023, година XCV

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"