Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Педагогика
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Педагогика
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 41, 2021

За една употреба на кавичките

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
13-10-2021
в Брой 41, 2021
A A

Татяна АЛЕКСАНДРОВА*

Кавичките имат разнообразни функции, някои от които са свързани и със смисъла на текста, затова тяхната употреба често предизвиква колебания. Ще се спрем на един случай на употреба на кавички при наименования на обекти, които носят името на най-близкото населено място, на географски район или природна местност, в чиито граници са разположени: гранични контролно-пропускателни пунктове, мини, находища, природни паркове, ловни стопанства, тецове, вецове, пътни възли и др. Препоръката е те да се ограждат в кавички: ГКПП „Кулата“, АЕЦ „Козлодуй“, мини „Бобов дол“, пътен възел „Оризово“, природен парк „Витоша“, резерват „Сребърна“, ловно стопанство „Рила“, ТЕЦ „Варна“, ВЕЦ „Черни Вит“ и др. Такива обекти са създадени в резултат от човешка дейност, техните имена са вторични и в този смисъл условни, присъдени чрез специален акт на именуване, често съпроводен от административна процедура. А една от функциите на кавичките е да бележат условност на наименованието. По това тези имена се отличават от имената на съответните населени места, географски и природни обекти, които са първични, възникнали са по естествен път в незапомнени времена, и затова не се пишат в кавички: град Кулата, село Оризово, планината Витоша, град (село) Бобов дол, град Варна, река Черни Вит и т.н.
Двата типа наименования се различават и чисто езиково, което обосновава различното им оформяне. Първичните собствени имена са опорни думи в словосъчетания с нарицателни съществителни, които ги поясняват: град Кулата, село Оризово, планината Витоша. Тук съществителните град, село, планина са приложения (вид определения) в рамките на словосъчетанието. Докато при словосъчетанията от типа ГКПП „Кулата“, пътен възел „Оризово“, природен парк „Витоша“ отношението е обратно: собствените имена „Кулата“, „Оризово“, „Витоша“ са определения (приложения) към опорните думи – съществителните нарицателни пункт, възел, парк.

*Д-р Татяна Александрова е доцент в Секцията за съвременен български език на Института за български език при БАН.

Your Image Description

Свързани статии:

Някои трудности при съгласуването Социалната дистанция – многоактна езикова комедия Кой е бил искрен според древните българи Везни в равновесие

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Написаното остава

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

(Дез)информация на един клик разстояние

Следваща статия

От позицията на конструктивен диалог

Следваща статия
В ход е дигиталното обучение

От позицията на конструктивен диалог

В ход е дигиталното обучение

Виртуално обучение в ЦЕРН

В ход е дигиталното обучение

В триъгълника на знанието

Последни публикации

  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s – Special Issue / 2025, година XCVII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СП.ПЕДАГОГИКА , ГОДИНА XCVI, 2024
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 8/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 7/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 6/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 5s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 5/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 4/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 3s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2024, година XCVI
  • Годишно съдържание
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2023, година XCV
  • Сп. „Педагогика“, книжка 8/2023, година XCV

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"