Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Педагогика
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Педагогика
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 4, 2022

Образованието – провокация и мотивация

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
26-01-2022
в Брой 4, 2022
A A
Библиотеката е любима територия за мнозина ученици на СУ „Йоан Екзарх Български“ в Шумен

Светлана КРУМОВА

Отговорно отношение и желание да посещават училище – това демонстрират възпитаниците на
СУ „Йоан Екзарх Български“ в Шумен като реакция на възможността да бъдат присъствено в клас. „Изключително сме радостни от факта, че още в първия ден, когато стана възможно учениците да се върнат в присъствена форма на обучение, тук бяха 93% от всички. Този процес беше репетиран, тъй като две седмици преди това децата от I – IV клас преминаха от обучение в електронна среда в присъствено“, разкрива Валентина Тодорова – директор на известната в града Хуманитарна гимназия. На децата им е интересно и не искат да стоят вкъщи пред мониторите. „Не сме анализирали, но предполагам, че причините са свързани с това, че учителите създават благоприятна среда, има партньорство във взаимоотношенията, има обгрижване на учениците. За нас най-важното е всяко дете да се чувства добре, значимо и важно. Искрено вярвам, че сме успели да превърнем образователния процес в предизвикателство за тях – да създаваме любопитство и да отговаряме на любопитството на учениците.

Валентина Тодорова,
директор

Изкушавам се да си мисля, че досега сме си вършели добре работата, и поради това децата ни са в клас още от първия ден. Мисля, че е много малък процентът на училищата, в които се случва това“, коментира Тодорова. Колективът е доволен и от съдействието на родителите на децата в начален етап. Голяма част спонтанно са изразили предварително желанието си да помогнат в тестването на учениците. Учителите не участват директно, а само създават организацията на процеса. Тестването се извършва от медицински лица, помощен персонал и родители. „Смятам, че учителите са назначени да възпитават и образоват децата, а тестването е в друга сфера и това не е тяхно задължение“, коментира избора на този подход директорът на СУ „Йоан Екзарх Български“.
За да нямат колебания дали да учат от вкъщи, или в училище, има и друга предпоставка. В СУ „Йоан Екзарх Български“ телефони и таблети не са забранени – това директорката Тодорова е декларирала като образователен подход преди близо 10 години пред първокласниците. „Това бе в отговор на други колеги, които гордо заявяваха, че ще забранят електронните устройства. Тогава тази заявка беше приета с изключително спонтанен и емоционален възглас на радост. В нашето училище имаме политика да се оглеждаме какво става във времето, в което живеем. Още тогава специализираната литература и социологическите анализи показваха, че живеехме на границата на две култури – дигитална и книжна. И тъй като знаехме, че поколението, което образоваме, ще премине тази граница, се отнасяхме много отговорно към бъдещето, защото това е функцията на училището. Започнахме да
създаваме електронна среда за обучение
на всички ученици
– не просто на отделни паралелки. Много отговорно към времето, в което живеем, дигитализирахме учебния процес, защото искахме електронната среда да бъде част от образователния процес. И в тази връзка, когато на 13 март 2020 г. бе обявена извънредната ситуация и излезе заповедта, че всички училища преминават на дистанционно обучение, твърдя, че ние бяхме подготвени за това. Нямаше извънредна драма, за два дни – събота и неделя, колегите успяха да се –
за новия образователен процес. При нас той премина съвсем гладко и професионално – разказва Валентина Тодорова. – Твърдя, има и други колеги, разбира се, може би 30 или повече процента, че вече е задължително част от учебния процес – може да е 10,
може 20%, да се провежда по този начин. Защото това е част от образованието на съвременния човек. На него наистина ще му е необходимо след време, когато завърши образованието си, да работи в електронна среда.
И е добре тези навици да се създадат още в училище. Те не са трудни за усвояване и може би точно те няма да са актуални, когато нашите ученици завършват. Но е факт, че за тези две години преминахме границата. Вече сме в дигиталното общество“, споделя директорът на училището, което е и със статут на иновативно.
Но развитието на дигиталната грамотност на децата е съпътствано с инициатива, която доказва любовта към книгата. Още през октомври СУ „Йоан Екзарх Български“ се включва в кампанията „Стани съвременен будител. Купи книга. Дари я на своето училище!“ на асоциация „Българска книга“, която се осъществява с подкрепата на МОН. „Мисията да съхраним книгите като ценност, започнахме в средата на октомври 2021 г.
и я продължаваме и в момента. Не можем да я прекратим. Получили сме над 500 книги, но бройката вече не е актуална, защото и в този момент някой дарява. За мен е важно, че покрай тази инициатива се срещнаха много настоящи и бивши възпитаници и преподаватели в училището. Това е много хубаво, защото, от една страна, изразява отношение на дарителите към книгата, а от друга – тяхното отношение към училището. Всеки подарява това, което прецени: някои – любимите си заглавия, други – книги, които смятат, че задължително трябва да бъдат във фонда на една библиотеката – класическа литература, любими книги на днешните младите хора, книги от съвременни писатели, разнообразието е голямо“, развълнувано разказва директорът на училището. Това не е първата кауза, зад която застава учебното заведение с цел запазване на литературното ни богатство. Преди 11 години училището осиновява „Ламент“ – старопечатна книга, принадлежаща към колекцията „Славянски кирилски печатни книги ХV – ХХ в.“ в Националната библиотека, и евангелие от 1857 г., съхранявано в архивите на РБ „Стилиян Чилингиров“ – Шумен.

Your Image Description

Свързани статии:

Малките стъпки предхождат победите Разказ за голямата битка и „малките“ стимули Студенти и ученици помагат в „Слово“ Местната власт в Пазарджик подкрепя 1200 деца творци

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Маршрути

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

За предизвикателствата пред един директор

Следваща статия

Ранната подкрепа носи най-добри резултати

Следваща статия
Ранната подкрепа носи най-добри резултати

Ранната подкрепа носи най-добри резултати

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Насърчават отворената наука

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Изменението на климата е най-важно за европейците

Последни публикации

  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s – Special Issue / 2025, година XCVII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СП.ПЕДАГОГИКА , ГОДИНА XCVI, 2024
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 8/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 7/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 6/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 5s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 5/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 4/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 3s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2024, година XCVI
  • Годишно съдържание
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2023, година XCV
  • Сп. „Педагогика“, книжка 8/2023, година XCV

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"