Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Педагогика
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Педагогика
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 26, 2023

Подводни камъни при цитиране

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
28-06-2023
в Брой 26, 2023
A A

Атанаска АТАНАСОВА*

Цитатът е текст (дума, израз, изречение), включен без изменение в друг текст, т.е. цитатът представлява точно предаване на чужд текст. Затова, когато цитираме, трябва да си даваме сметка за подводните камъни при цитиране. Те са няколко, а именно: употребата на кавички, комбинацията от препинателни знаци за край на цитата и край на изречението, в което е включен цитатът. Правилата за тях са подробно изяснени в Официалния правописен речник на българския език (2012: 120 – 124).

Много по-големи затруднения създава необходимостта от смислова и граматическа свързаност между текста, съдържащ цитата, и самия цитат. Това изискване не е регламентирано и става по подразбиране. Именно това е причината, поради която често попадаме на неправилно оформени цитати. Например в изречението: Лирическият герой на Ботев не може „да гледа турчин, че бесней / над бащино ми огнище“, проблемът е именно липсата на граматическа съгласуваност между въвеждащия текст и цитата. Във въвеждащия текст е използвано 3 л. ед.ч., докато в цитата е употребено кратка форма на притежателно местоимение в 1 л. ед.ч. За да бъде коректно цитирането в случая, това изречение би следвало да бъде оформено по следния начин: Лирическият герой на Ботев не може „да гледа турчин, че бесней“ над бащино му огнище, т.е. трябва да се цитира по-малка част от текста, за да може да се постигне граматическа съгласуваност и едновременно с това да се спази и изискването за точно предаване на чуждия текст.

Във всеки конкретен случай, когато цитираме, трябва да се внимава за съгласуване по род и число на съществителните и прилагателните, както и за лице при местоименията и глаголите.

*Д-р Атанаска Атанасова е главен асистент в Института за български език „Проф. Любомир Андрейчин“ при Българската академия на науките.

Your Image Description

Свързани статии:

За старите врата Ке ме слушаш шо ти вревам! ЗА УПОТРЕБАТА И ЗНАЧЕНИЕТО НА ДУМАТА КОПЕЛЕ ДокументаЛни филми и документаРни кредити

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Написаното остава

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Разработват нова национална програма по пътна безопасност за училищата и детските градини

Следваща статия

Педагози представят нови предмети

Следваща статия
Педагози представят нови предмети

Педагози представят нови предмети

Промените изискват приемственост

Промените изискват приемственост

По-висок резултат на НВО по БЕЛ

По-висок резултат на НВО по БЕЛ

Последни публикации

  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s – Special Issue / 2025, година XCVII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СП.ПЕДАГОГИКА , ГОДИНА XCVI, 2024
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 8/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 7/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 6/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 5s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 5/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 4/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 3s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2024, година XCVI
  • Годишно съдържание
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2023, година XCV
  • Сп. „Педагогика“, книжка 8/2023, година XCV

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"