Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Педагогика
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Педагогика
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 10, 07.-13.03.2024 г.

Въпроса ще го погледна, но няма да го отговоря сега

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
08-03-2024
в Брой 10, 07.-13.03.2024 г.
A A

Михаела МОСКОВА*

Въпроса ще го погледна, но няма да го отговоря сега.

Тази реплика е цитат от дигитално публично събитие, в рамките на което участниците имат възможност да задават въпросите си единствено в писмена форма чрез създадената за тази цел платформена функционалност.

Какво не е наред в изказването?

В българския език глаголът отговоря е непреходен. Това означава, че действието, изразено с глагола, не може да преминава пряко върху обектите, които засяга. Това се вижда ясно, ако трансформираме изречението:

Ще отговоря на въпроса след лекцията.

В примера от заглавието имаме сложно съчинено изречение, съставено от две прости изречения с глаголни сказуеми – погледна и отговоря. Те обаче се различават по възможностите си да приемат пряко допълнение (погледна е преходен, а отговоря е непреходен глагол). Затова, независимо че и в двата случая действието е насочено към един и същи обект – въпроса, то се реализира по различен начин (пряко и непряко). В първото просто изречение краткото лично местоимение за винителен падеж го е удвоило допълнението (в цитираното изречение въпроса е пряко допълнение в изречението, а не подлог, независимо че е в начална позиция), но във второто изречение авторът е използвал същото местоимение неправилно, вероятно по аналогия. За да заместим групата на непрякото допълнение (на въпроса), би трябвало да употребим краткото лично местоимение за дателен падеж му.

И така правилно би било да се каже: Въпроса ще го погледна, но няма да му отговоря сега.

*Д-р Михаела Москова е главен асистент Института за български език „Проф. Л. Андрейчин“ към  Българската академия на науките.

Your Image Description

Свързани статии:

Авторитетът, който да следваме Невинаги не се пише винаги слято ЧРД или Ч.Р.Д.? Себе си или мене си

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: д-р Михаела МосковаНаписаното оставанепреходни глаголиПиши правилно

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Ученик създаде приложение за дигитална достъпност за незрящи

Следваща статия

СУ „Любен Каравелов“ в Копривщица с Пролетна академия

Следваща статия
СУ „Любен Каравелов“ в Копривщица с Пролетна академия

СУ „Любен Каравелов“ в Копривщица с Пролетна академия

Видеопослание за Левски

Видеопослание за Левски

Предизвикателства при обхождането на интернет с цел извличане на данни

Последни публикации

  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s – Special Issue / 2025, година XCVII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СП.ПЕДАГОГИКА , ГОДИНА XCVI, 2024
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 8/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 7/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 6/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 5s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 5/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 4/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 3s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2024, година XCVI
  • Годишно съдържание
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2023, година XCV
  • Сп. „Педагогика“, книжка 8/2023, година XCV

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"