Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Педагогика
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Педагогика
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 25, 20-26.06.2024 г.

Как се преписва щастие

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
24-06-2024
в Брой 25, 20-26.06.2024 г.
A A

Михаела МОСКОВА*

Съвременното общуване в социалните мрежи нерядко включва споделяне на различни сентенции и крилати фрази. Една от тях гласи следното:

„Щастието е въображаемо състояние, което преди нерядко се преписва на предците. Сега възрастните обичайно го преписват на децата, а децата – на възрастните“.

Има ли нещо грешно в този цитат?

Някои биха могли да оспорят неговото послание, но тук бихме искали да обърнем внимание на неправилната употреба на глагола преписвам.

От „Речника на българския език“ можем да видим, че глаголът има две значения:

1. Пиша, написвам нещо, като го възпроизвеждам точно от някакъв оригинал или от чернова;

2. Написвам и представям за свое произведение, литературна творба, научен труд, отделна теза, идея и др., което в действителност съм заимствал от друг; плагиатствам.

Вижда се, че нито едно от двете значения не съответства на контекста по-горе, в който откриваме думата. Всъщност

грешката се дължи на близостта в изписването на глаголите преписвам и приписвам,

като само вторият от тях носи желаното значение ‘свързвам нещо с някого или с нещо друго’. Така че щастието според цитираната мъдрост би могло да се приписва на предците или децата.

В българския език съществуват редица глаголи, които могат да се съчетават с двете представки пре- и при-, като формират различно значение с всяка от тях. В писмени текстове замяната на глаголите от двойките преписвам – приписвам, престъпвам – пристъпвам, превеждам – привеждам, пренасям – принасям и др. е често срещана. Препоръчително е при колебание да се прави справка с наличните официални ресурси за българския език – Официалния правописен речник онлайн и Речника на българския език онлайн.

*Д-р Михаела Москова е главен асистент в Института за български език „Проф. Л. Андрейчин“ към Българската академия на науките.

Your Image Description

Свързани статии:

Въпроса ще го погледна, но няма да го отговоря сега Авторитетът, който да следваме Невинаги не се пише винаги слято Снимка на броя: „Алиса и децата в Страната на чудесата“

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: д-р Михаела МосковаПиши правилно„Как се пише?“

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Гимназисти в помощ на учителя

Следваща статия

Кюстендилска ученичка с първа самостоятелна изложба

Следваща статия
Кюстендилска ученичка с първа самостоятелна изложба

Кюстендилска ученичка с първа самостоятелна изложба

Спектакъл за чудо и приказ

Спектакъл за чудо и приказ

СУ „Христо Ботев“ – Сунгурларе, отново шампиони по безопасност на движението

СУ „Христо Ботев“ – Сунгурларе, отново шампиони по безопасност на движението

Последни публикации

  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s – Special Issue / 2025, година XCVII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СП.ПЕДАГОГИКА , ГОДИНА XCVI, 2024
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 8/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 7/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 6/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 5s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 5/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 4/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 3s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2024, година XCVI
  • Годишно съдържание
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2023, година XCV
  • Сп. „Педагогика“, книжка 8/2023, година XCV

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"