Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Педагогика
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Педагогика
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2025 Брой 1, 09 – 15.01.2025 г.

Седем добри практики при храненето в детската градина

Какви позитиви носи на подрастващите моделът на хранене в детските градини и как той може да се приложи вкъщи, споделя Мария Йонова, сертифициран консултант по детско хранене

Катерина Ковачева от Катерина Ковачева
11-01-2025
в Брой 1, 09 – 15.01.2025 г.
A A

Храненето е един от ключовите аспекти на детското развитие, който играе важна роля за здравето и благополучието на подрастващите. За да се формират добри навици за хранене, е важно да се изгради правилен модел, който да насърчава позитивно отношение към храната. Мария Йонова консултира родители на деца с проблемно хранене и често се сблъсква с учудването им, когато каже, че в детските градини моделът на хранене е съвсем близък до оптималния, който децата трябва да имат и у дома. А той е точно такъв. Ето защо.

График на редовни хранения

Организираният график и редовните хранения помагат на децата да развият ритъм, и предлагат необходимата енергия за техните всекидневни активности. Преди всичко така децата изграждат рутинност, която е особено важна за тях и им носи спокойствие. Също така се научават да разпознават сигналите за глад и ситост. Освен това чрез графика се преодолява един от най-честите проблеми, с които родителите се сблъскват – похапването „по никое време“. Както и липсата на апетит, когато най-сетне детето седне на масата.

Разнообразие в храненето

Няма да коментираме качеството на храната в детските градини, тъй като то може да варира. Има обаче един аспект от храненето в тях, който остава факт. В детските градини се предлагат различни видове ястия, което не само обогатява вкуса, но и запознава децата с нови храни и текстури. Това разнообразие подпомага приема на необходими хранителни вещества и насърчава любопитството към нови вкусове.

Липса на разсейващи стимули и екрани

В дома все повече деца се хранят пред екрани или имат нужда от разсейване с играчки и забавления, за да си изядат порцията. Това може да доведе до дългосрочна зависимост между храненето и тези странични активности, а също така и до неусетно преяждане. В детската градина практиките предполагат вниманието да е изцяло насочено към случващото се на масата. Това има дълготраен позитивен ефект, като спомага детето да осъзнае, че храненето е важно и не е нещо, което се случва между другото.

Най-малко три ястия пред детето

Моделът на хранене в детските градини включва предлагането на поне три ястия. Това предоставя възможност на децата да опитат различни храни и да научат основни умения за избор и комбиниране на храните. Така те развиват вкус и предпочитания към разно­образните ястия. И не на последно място – разнообразието задържа по-дълго вниманието на детето върху храненето.

Правилен размер на порциите

В детските градини децата получават порции, съобразени с техния възрастов диапазон и нужди, което спомага за предотвратяване на преяждане. Научаването на подходящите количества помага на децата да осъзнаят какво предс­тавлява нормалната порция и как да „слушат“ своето тяло. По-малките порции снемат напрежението при деца, които имат негативна асоциация как са ги карали „да си изядат всичко“, и се стресират при вида на големи порции.

Съвместно хранене

Когато децата се хранят в група, те не само че развиват социални умения и споделят опит, но и учат за културата на хранене. Това може да повиши желанието им да опитат нови храни и да споделят предпочитанията си с другите.

Насърчаване на самостоятелност

В детските градини се насърчава самостоятелността при храненето, което развива способностите на децата да избират храна и да си служат с прибори. Това не само повишава тяхното самочувствие, но също така снема напрежението и ангажира вниманието им.

Макар подходът към храненето на всяко дете да е индивидуален, за да посреща неговите нужди, можем да кажем, че съществуват универсални принципи, които улесняват храненето при малкото дете. Практиките, валидни в детските градини, са добра база за старт и играят ключова роля в това детето да се храни с удоволствие и да развие здравословни навици, които ще останат за цял живот.

Your Image Description

Свързани статии:

Д-р Татяна Матева, специалист по хранене и диететика: Родителите са виновни за затлъстяването на децата Могат ли градовете да запазят местата за игри Деца от 25 училища и детски градини представят ръчно изработени мартеници на базар в МОН Ново средище на българщината в Италия

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Далекогледдецахранене

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Вестник „Аз-буки“ – брой 1/2025 г.

Следваща статия

Учените съхраниха човешкия геном за милиарди години

Следваща статия
Учените съхраниха човешкия геном за милиарди години

Учените съхраниха човешкия геном за милиарди години

Преподавател от Калифорния с книга за атомната ни енергетика

Преподавател от Калифорния с книга за атомната ни енергетика

Когато Моцарт звучи в училище, децата се озаряват

Когато Моцарт звучи в училище, децата се озаряват

Последни публикации

  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s – Special Issue / 2025, година XCVII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СП.ПЕДАГОГИКА , ГОДИНА XCVI, 2024
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 8/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 7/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 6/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 5s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 5/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 4/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 3s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2024, година XCVI
  • Годишно съдържание
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2023, година XCV
  • Сп. „Педагогика“, книжка 8/2023, година XCV

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"