Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Педагогика
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Педагогика
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2025 Брой 14, 10-16.04.2025 г.

Как се изгражда позитивна среда в училище

Мултисензорни стаи, плувен басейн, кабинети по роботика и шах са само част от спецификите на ОУ „Иван Тургенев“ в Разград

Стела Маринова от Стела Маринова
12-04-2025
в Брой 14, 10-16.04.2025 г.
A A

В 309 училища ще бъдат изградени кабинети за работа с деца със специални образователни потребности. Дейностите се реализират по проект „Успех за теб“ на Министерството на образованието и науката, който се изпълнява основно със средства от Европейския социален фонд през Програма „Образование“. Инвестицията за новите кабинети е над 2,2 млн. лв., като в някои училища те вече са готови. Едно от тях е в ОУ „Иван Сергеевич Тургенев“ в Разград. Там е изградена мултисензорна стая за обучение за ученици със специални потребности. Финансирането по проект „Успех за теб“ е в размер на 6000 лв., като школото участва и със собствени средства.

 

„По проект „Успех за теб“ надграждаме вече изградения кабинет за допълнителна подкрепа на учениците със специални образователни потребности. Закупили сме материали, които чрез визуални и слухови канали подпомагат развитието на децата“, споделя пред „Аз-буки“ Милена Орешкова, директор на ОУ „Иван С. Тургенев“ в Разград.

В мултисензорната стая има иновативно самозатъмняващо се стъкло, тъй като е необходимо в залата да бъде тъмно.

То може да се освети с дистанционно и да се наблюдава процесът на обучение. Залата се намира в сградата, в която ще бъде и STEM центърът, изграждан по Националния план за възстановяване и устойчивост.

В училището е изградена и втора мултисензорна стая благодарение на дарение в размер на 10 000 лв. Обстановката в нея е предразполагаща – има осветление и музика, а подът е покрит с пясък. Психологът и логопедът работят с децата и с кинетичен пясък, който е част от формите на подкрепа на всички ученици.

Това е и елемент от работата по метода „Монтесори“, който училището прилага от тази учебна година. Стаята може да се ползва както от тези, които имат желание да работят по метода, така и от останалите ученици.

В училището работи една „Монтесори“ паралелка във II клас. Започват с въвеждането на отделни елементи още миналата учебна година, докато все още протича обучението на двама от преподавателите за работа по метода. С дарение и със средства от училищния бюджет имат обзаведен и оборудван кабинет. Към момента вече разполагат с подготвени специалисти и с необходимата образователна среда.

Методът „Монтесори“ е въведен в училището в резултат на желанието на родителите децата им да се обучават по него.

Това е единствената „Монтесори“ паралелка в Разград. Преди няколко години Детска градина „Приказка“ започва работа по метода и от училището дават възможност децата да надградят усвоените знания.

„Постигаме изключително добри резултати чрез „Монтесори“. Колегите коментират, че постиженията на децата, дисциплината по време на часа, начинът, по който те възприемат и запомнят учебния материал, са на различно ниво в сравнение с резултатите, които се постигат със стандартните методи на преподаване“, посочва директорката.

Орешкова дава пример с математиката и как децата, обучавани по „Монтесори“, възприемат по-бързо таблицата за умножение и математическите действия.

„Тези деца са с две стъпки пред останалите. Когато начинът на запомняне е на база на опита, учебният материал е много по-лесен и достъпен за децата. Съвременното поколение възприема всичко по-различно“, смята тя.

STEM средата, която се изгражда, ще бъде използвана от всички ученици. Ще бъдат обособени кабинети за зелените технологии, по математика и информатика и по природни науки. „Те са свързани основно с обучението в прогимназиален етап, но колегите в начален етап имат добра практика да използват дигитални технологии и нагледни средства. Те също ще имат възможност да посещават STEM центъра“, разяснява Орешкова.

Тази година училището отново кандидатства да бъде част от списък на иновативните. Проектът е свързан със зелените технологии. Идеята е те да бъдат въведени като факултативен учебен предмет за всички от I до VII клас. Затова и кабинетът по зелените технологии ще бъде използван както в начален, така и в прогимназиален етап.

Предходната иновация е свързана с въвеждането на два типа допълнително обучение за начален етап – предметите „Киберсвят“ и „Дизайн лидерство“.

Първият е насочен към дигиталните технологии, навлизането на изкуствения интелект и всичко, свързано с уменията на XXI век. Вторият предмет е насочен към сферата на личностното развитие, гражданското образование, идентифициране на собствените качества, умения и таланти.

В резултат на допълнителните часове учениците постигат високи резултати. Директорката отбелязва, че децата имат постижения в почти всички конкурси в полето на математиката, фотографията, изобразителното изкуство. „Това са все сфери, в които можем да диагностираме талантите на учениците, да ги подпомогнем и да ги развием“, допълва тя.

Иновацията допринася за позитивната среда в училището и доброто възпитание на учениците.

„Успяваме да установим дефицитите на всяко дете и да ги компенсираме, когато има нужда. Наблягането на възпитанието като елемент от целия процес в училище е важно, за да се създаде позитивна среда. – смята Орешкова. – Това помага не само за качеството на образование, а и за предотвратяване на агресията, на различните форми на тормоз и други наболели теми, които при нас липсват в почти всички аспекти.“

Педагогическият екип на училището постоянно повишава своята квалификация

– участват в различни вътрешноучилищни квалификации или във водени от обучителни институции. Също така голяма част от педагозите притежават по няколко специалности. Колективът се включва в различни конференции за обмяна на опит. Школото участва и в Националната програма „Иновации в действие“.

Орешкова отбелязва, че наскоро получават и грамота от министъра на образованието и науката за участието си в Лабораторията за иновации, посветена на темата за гражданското образование. Училището работи и по други проекти, които дават възможност за подобряване на материалната база.

По проект „Образование за утрешния ден“ например оборудват кабинет с магически под. Закупен е дигитален проектор с над 100 образователни игри, който осветява пода и децата играят заедно, изпълняват различни задачи. В училището има и кабинет по роботика, който е оборудван с лего конструктори и също е интересен за децата. Отборът по роботика участва три поредни години във финалите на фестивала „Роботика за България“. През 2024 г. завоюва и първо място в дивизия SPIKE A в категория „Робо игра“.

В училището има двама специалисти, които подготвят отбора по роботика,

както и още 10 обучени специалисти, които работят с останалите деца в заниманията по интереси по роботика.

Международният гросмайстор по шахмат Ивайло Енчев е учител по физическо възпитание и спорт. Той провежда също занимания по интереси по шахмат в специалния кабинет. Така възпитаниците на ОУ „Иван С. Тургенев“ са добре подготвени в този спорт.

Единственият закрит плувен басейн не само в Разград, а и в региона също се намира в училището. Той е реновиран в резултат на дарения, за да може да се използва от децата на града. Така вече шеста година те могат да практикуват и плуване. Сформирани са два клуба за занимания по интереси. Досега спортът не е развиван в Разград, затова и няма обучени треньори. Но специалисти идват от Русе.

Плувният комплекс е посещаван и от деца от съседните Попово, Търговище и Исперих. „След като вече имаме база и предоставяме възможност да се спортува плуване, децата го предпочитат“, коментира Орешкова.

Училището работи по модела 1:1.

Разполага и с дигитални устройства за работа с няколко мишки едновременно. Иновативният метод на преподаване дава възможност на един екран няколко деца да работят съвместно. Във всички стаи има и мултимедийни проектори. Някои от кабинетите разполагат и с дигитални екрани. Предстои с дисплеи да бъдат оборудвани още 5 високотехнологични кабинета.

„Предлагаме добра материално-техническа база. В комбинация с екип, който е насочен да развива не само нея, но и педагогическата среда, постигаме високо качество на образование“, с гордост заявява събеседничката ми.

В последните години колективът на основното училище не може да се оплаче от липса на ученици. „В Разград също има райониране и ние обхващаме ученици в кв. „Орел“. Тези деца преди ходеха в други училища, но сега отрано заявяват интерес към училището. Вече сме обхванали почти целия квартал“, споделя Орешкова.

Предлагат и целодневна подготвителна група. Тя е смесена с малчугани на 5 и 6 години, а местата са запълнени. С децата в подготвителната група се провеждат педагогически ситуации, имат и следобеден сън. Те имат контакти и с по-големите ученици, провеждат съвместни дейности и инициативи, участват във всичките мероприятия в школото.

„Това им дава добра подготовка за постъпване в I клас. А така адаптацията в училище на децата от подготвителната група е много по-лесна“, посочва директорката.

Милена Орешкова, директор:

Милена Орешкова

„Сферата на образованието е от значение за всеки човек. И е изключително важно то да бъде позитивно. Разградската общност вижда, когато в дадено училище се работи. Не става дума само за отделен аспект от дейността, а за всичко случващо се в него. Общността вижда, че децата се чувстват добре в училище. Тогава предприемачите и хората, които имат финансови възможности, ни подкрепят в различните идеи, които ще бъдат в полза на това училището да продължи да се развива. Благодарение на разградската общност също получаваме средства, които подкрепят развитието на образователната среда. Защото, колкото и добри идеи да имаме, ако те не бъдат подкрепени финансово, няма как да бъдат реализирани.“

Your Image Description

Свързани статии:

В ОУ „Капитан Петър Пармаков“ – с. Градец, развиват социалните и творческите умения на децата Училището в с. Дивотино въвежда метода „Монтесори“ в обучението си Рецепта за успех Децата билингви се нуждаят от повече грижи

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: допълнително обучениеиновацииИновации в действиеМонтесорипроект "Успех за теб"Регионироботика

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Пролетно вълшебство в ДГ „Елица“ в Сливен

Следваща статия

Родиха се вълчета, невиждани от хилядолетия

Следваща статия
Родиха се вълчета, невиждани от хилядолетия

Родиха се вълчета, невиждани от хилядолетия

Неделното училище в Дортмунд представя столиците на България

Неделното училище в Дортмунд представя столиците на България

Гласове с бъдеще

Гласове с бъдеще

Последни публикации

  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s – Special Issue / 2025, година XCVII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СП.ПЕДАГОГИКА , ГОДИНА XCVI, 2024
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 8/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 7/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 6/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 5s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 5/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 4/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 3s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2024, година XCVI
  • Годишно съдържание
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2023, година XCV
  • Сп. „Педагогика“, книжка 8/2023, година XCV

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"